سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان بازرسی:

۲۱۳ گلوگاه فساد در کشور شناسایی شد

خدائیان با بیان اینکه ۲۱۳ گلوگاه فساد در کشور شناسایی شد، گفت: بانک‌ها به دلیل مهار تورم، سیاست انقباضی را پیش گرفته‌اند که برای صنایع مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

ذبیح‌الله خدائیان رییس سازمان بازرسی کشور در مراسم تودیع و معارفه بازرس‌کل استان قزوین که صبح امروز در سالن جلسات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: دوران مسئولیت زودگذر است، اما آن مسئولیت چه کوتاه و چه بلند، از یک اهمیت برخوردار است، چرا که در آموزه‌های دینی ما آمده مسئولیت‌ها طعمه نیستند، بلکه یک امانت به شمار می‌روند.

وی افزود: ارباب رجوع بدین معناست که شخص مراجعه کننده ارباب من است و نه من رئیس او. اگر مدیران با این دید به مردم نگاه کنند دیگر رفتار و تعامل با آنها را حتی با لحن بد می‌پذیرند و در برابر ارباب رجوع موضع نمی‌گیرند، اگر با این دید به مسئولیت نگاه کردیم رضایت مردم حاصل می‌شود و سرمایه اجتماعی به وجود می‌آید و این سیاست باید در دستگاه‌های اجرایی عملی شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: فرض کنید اگر روزی حتی یک ارباب رجوع از دستگاه‌های اجرایی و پیگیری امور خود ناراضی باشد در سال چه آماری ریزش سرمایه اجتماعی صورت می‌گیرد. مردمی که همواره و در تمام مقاطع حامی نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند، باید با مورد احترام قرار گیرند.

خدائیان عنوان کرد: سال‌ها است مقام معظم رهبری نام‌گذاری سال را براساس مباحث اقتصادی دنبال می‌کنند؛ بنابراین باید توجه داشت مبنا و دغدغه ایشان، معیشت و اقتصاد است که باید در اولویت همه دستگاه‌ها و مسئولان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در استان قزوین ۷۰۰ واحد تعطیل دارید و ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد نیز نیمه فعال هستند که این آمار یک زنگ خطر است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه بسیاری از مشکلات واحد‌های تولیدی مربوط به بخش بانکی است، گفت: در برخی موارد واحد تولیدی وامی دریافت کرده، ولی در جای مناسب هزینه نکرده، اما واحد‌هایی هستند که در مسیر درست قرار دارند و اگر در بازپرداخت وام هم به مشکل خوردند باید مورد حمایت قرار گیرند.

خدائیان بیان کرد: بانک‌ها به دلیل مهار تورم، سیاست انقباضی را پیش گرفته‌اند که برای صنایع مشکلاتی را به وجود می‌آورد، واحد‌های تولیدی و صنعتی که با این شرایط بازار نیاز به حمایت دارند، اگر حمایت نشوند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

وی اضافه کرد: بخشی‌نگری یکی دیگر از معضلات و دغدغه‌های واحد‌های صنعتی و تولیدی است؛ سازمان مالیات به دنبال اخذ مالیات است، سازمان تامین اجتماعی، عوارض خود را می‌خواهد و دستگاه‌های حوزه انرژی هم به دنبال منافع و مطالبات بخشی و حوزه‌ای خود هستند. در حالی که همه دستگاه‌ها باید از بخشی‌نگری پرهیز شود و با تجمیع برنامه‌ها به دنبال رونق تولید باشند. رونق تولید سبب کنترل تورم و خنثی‌سازی تحریم‌ها می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی، احساس مسئولیت می‌کند که به کمک دولت بیاید و بر این اساس ریاست قوه قضائیه بار‌ها تاکید کرده که کمک حال دولت و واحد‌های تولیدی و صنعتی باشیم. ستاد اقتصاد مقاومتی از جمله راهکار‌های و برنامه‌های اجرایی در این راستاست.

خداییان با اعلام اینکه دامنه نظارت سازمان بازرسی شامل تمام دستگاه‌های اجرایی نظامی انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی است، گفت: دستگاه‌ها مکلفند همکاری مورد نیاز را در تمام ابعاد با سازمان بازرسی داشته باشند. نظارت سازمان بازرسی بعد از اقدام نیست، بلکه در تمام روند می‌تواند ورود کند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد‌های سازمان بازرسی لازم الاجراست و سازمان‌ها باید اجرای این موارد را در دستور کار قرار دهند و غیر آن جرم‌انگاری می‌شود. این در حالی است که رویکرد ما همواره پیشگیرانه است، چرا که بازخورد بهتری دارد و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در دوره فعلی قوه قضائیه ۲ هزار مسئله به عنوان گلوگاه‌های فساد مورد بررسی قرار گرفت و از این تعداد ۲۱۳ گلوگاه مهم شناسایی و احصا شد. این موارد را در اختیار مسئولان قرار داده‌ایم و اعلام کرده‌ایم تا زمانی که گلوگاه‌ها مسدود نشوند، فساد خواهیم داشت.

خداییان خاطرنشان کرد: سال گذشته با همین رویکرد پیشگیرانه، شاهد بازگشت ۳۸۸ هزار میلیارد تومان به بیت‌المال یا به مردم بودیم.

وی اضافه کرد: با این وجود، حمایت از مدیران سخت‌کوش و پرتلاش را نیز در دستور کار داریم و به همه مدیران بازرسی در استان‌ها اعلام کرده‌ایم باید وضعیت تک تک ادارات ارزیابی شود و مسئولیت آنها سپس به مدیر جدید سپرده شود تا دیگر مدیران نتوانند عدم مسئولیت‌پذیری خود را به مدیران قبلی مرتبط کنند. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه رد و بدل شدن رشوه زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه‌ها شفاف نباشند، گفت: اگر می‌خواهیم با فساد، مبارزه جدی داشته باشیم باید امضای طلایی را حذف کنیم. هر موضوعی اگر به تشخیص خاصی و تنها به یک فرد منوط باشد حتما با فساد روبه‌رو خواهد شد. شفاف‌سازی نیز زمانی ایجاد می‌شود که امضای طلایی او انحصار در تصمیم‌گیری از افراد گرفته شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.