سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری

مدیرکل کنترل سیلاب و آبخیزداری گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تا ۷۰ درصد خسارت سیل کاهش و تا ۴ برابر پروژه‌های آبخیزداری افزایش داشت.

محمدفرامرز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی سال‌های اخیر مشکلات حوادث طبیعی همچون سیل، خشکسالی و فرونشست زمین از نظر شدت وقوع و فراوانی افزایش پیدا کرده است که بخشی از آن مربوط به تغییرات اقلیم، تغییر الگوی بارش و خشکسالی و بخش دیگر عوامل انسانی همچون تخریب سرزمین، توسعه زیرساخت و تغییرات کاربری در بستر رودخانه است.

به گفته او، عوامل طبیعی منشا جهانی دارد، اما عوامل انسانی و تصرف ها باید مدیریت شود، در غیراین صورت هرچقدر روی آبخیزداری کار کنیم اثرش را از دست می دهد. گفتنی است که در گذشته سیل در کشور اتفاق می افتاد، اما اکنون در حوزه تخریب و تصرف ناشی از کاهش ظرفیت آب رشد داشته است.

فرامرز ادامه داد: بنابر آمار از ظرفیت ۱۲۵ میلیون هکتار مساحت کشور که امکان اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری وجود دارد، تاکنون در سطح ۳۲ میلیون هکتار پروژه ها اجراشده یا در حال اجراست. ۲۰ میلیون هکتار مطالعه آماده اجرا داریم که نیازمند منابع است و ۷۰ میلیون هکتار مطالعه نشده است. اکنون در ۶ حوزه آبخیز مشکل داریم.

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۲۰ میلیون هکتار طی برنامه هفتم

مدیرکل کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها درباره برنامه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در برنامه هفتم افزود: در برنامه  هفتم در سطح ۲۰ میلیون هکتار عملیات باید اجرا شود که بدین ترتیب به ازای هر سال ۴ میلیون هکتار باید عملیات آبخیزداری و آبخوانداری صورت بگیرد که برای تحقق آن باید منابع تخصیص دهند چراکه اعتبارات فعلی این میزان را پوشش نمی دهد. براین اساس بخشی از طریق مشارکت های مردمی باید تامین شود چراکه اجرای پروژه ها صرفا از طریق اعتبارات دولتی میسر نیست. 

به گفته فرامرز، در سال نخست برنامه هفتم عملیات آبخیزداری و آبخوانداری طبق برنامه در سطح ۴ میلیون هکتار باید اجرا شود.

آبخیزداری یکی از راهکارهای مهم و اساسی برای کاهش خسارت سیل

او با بیان اینکه با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تا ۷۰ درصد خسارت سیل کاهش می یابد، گفت: به ازای هرهکتار عملیات آبخیزداری ۵۳۰ متر مکعب و در حوزه آبخوانداری تا هزارمتر مکعب آب نگهداشت می شود، همچنین رسوی در هکتار ۹ تن کاهش، تولید علوفه در هکتار ۱۲۰ درصد افزایش و تا ۴ برابر پروژه های آبخیزداری افزایش آبدهی داریم.

فرامرز ادامه داد:آبخوان‌داری یکی از راهکارهای مهم آبخیزداری برای کاهش خسارات ناشی از سیل، افزایش حجم سفره آب زیر زمینی، احیای مراتع و بیابان‌زدایی در مناطق خشک و نیمه خشک کشور است.

او  با بیان اینکه حدود ۱۴۰ میلیارد مترمکعب کسری آبخوان‌های کشور است، افزود: هرهکتار اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی ۱۰۰۰ مترمکعب رواناب را به منابع آب زیرزمینی تزریق می‌کند، هرچه قدر سطح عملیات بیشتر باشد، میزان تغذیه منابع آب زیرزمینی افزایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری گفت: تاکنون در حدود ۴۳۰ نقطه پروژه‌ آبخوانداری (تغذیه مصنوعی) اجرا شده است، همچنین  از ابتدای سال سه میلیارد تومان اعتبار برای این کار پیش‌بینی کردیم و در حال طی آخرین مراحل عقد قرارداد با پژوهشکده حفاطت از خاک و آبخیزداری هستیم و از سال جاری اجرا می‌شود و قرار است دو پروژه تغذیه مصنوعی جدید مطالعه و طراحی و دو سایت بازطراحی شوند چراکه برخی پروژه‌ها به علت مرمت و نگهداری نشدن نیاز به بازطراحی دارند.

او گفت: بخش عمده‌ای از روان آب‌ها به دلیل عدم مدیریت خارج می‌شود که سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه نگه داشتن آب اجرای عملیات آبخیزداری است.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.