سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا: گفتگو‌های امنیتی با عراق فرصتی برای تقویت تعهد ما به امنیت منطقه است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد گفتگو‌های امنیتی واشنگتن و بغداد فرصتی برای تقویت تعهد آمریکا به امنیت و ثبات منطقه‌ای است.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در خصوص گفتگو‌های امنیتی عراق و آمریکا در واشنگتن گفت که نمایندگان وزارت خارجه آمریکا در نشست امنیتی عراق در واشنگتن شرکت می‌کنند.

به گفته وی، نمایندگان وزارت دفاع آمریکا نیز در این نشست حضور دارند.

او تصریح کرد: این دومین نشست امنیتی میان عراق و آمریکا است. این نشست‌ها یک فرصت برای تقویت تعهد ما به امنیت، ثبات منطقه‌ای و ادامه گفتگو‌ها پیرامون گسترش توانایی امنیتی عراق است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد ادامه حضور نیرو‌های نظامی این کشور در عراق خودداری کرد، اما گفت که ما متعهد به یک کمیته بالاتر نظامی هستیم که آغاز به کار خواهد کرد. این کمیته در خصوص چگونگی تغییر وضعیت نیرو‌های نظامی آمریکا فعالیت خواهد کرد. بر اساس سطح تهدید داعش، نیاز عملیاتی نیرو‌ها و سایر تمهیدات خواهد بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های منطقه ای، «آلینا رومانوفسکی» سفیر آمریکا در بغداد، روز دوشنبه از شروع گفتگو‌ها میان آمریکا و عراق با موضوع آینده ائتلاف بین‌المللی، خبر داد.

رومانوفسکی افزود: گفتگو‌های امنیتی مشترک میان ایالات متحده آمریکا و عراق، امروز واشنگتن پایتخت آمریکا، آغاز می‌شود و مقامات امنیتی آمریکا و عراق در زمینه آینده ائتلاف بین‌المللی و تحکیم همکاری‌های میان این دو کشور گفتگو‌هایی خواهند داشت.

از سال ۲۰۱۴ تاکنون به بهانه مبارزه با داعش، حدود ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند و این نظامیان در سه پایگاه اصلی عین الاسد در الانبار، حریر در اربیل و کمپ ویکتوریا در مجاورت فرودگاه بین المللی بغداد توزیع شده‌اند.

علاوه بر نیرو‌های آمریکایی، شماری از نیرو‌های فرانسوی، استرالیایی و انگلیسی نیز در چارچوب این ائتلاف و نیز نیرو‌های ناتو در عراق حضور دارند.

مذاکرات میان بغداد و واشنگتن در فوریه گذشته با تصویب کاهش تدریجی تعداد نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش و در نهایت پایان دادن به ماموریت این نیرو‌ها آغاز شد و دو دور دیگر این مذاکرات در ماه‌های مارس و آوریل برگزار شد.

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق محمد شیاع السودانی اعلام کرده است که کمیته عالی نظامی مشترک آمریکا و عراق با پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین‌المللی بر اساس جدول زمانی موافقت کرده، اما هیچ جزئیاتی از روند عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی منتشر نشده است.

آمریکا نیز که تصمیم داشت اواخر تیرماه جدولی را برای کاهش نیروهایش در عراق ارائه کند، بدون ارائه هیچ توضیحی از تصمیم خود منصرف شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.