سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک

پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک با حضور نمایندگان ۴۶ کشور در سالن شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

مسئول کمیته برگزاری المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ گفت: در این دوره از المپیاد ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۶ کشور جهان در بزرگ‌ترین رقابت بین‌المللی فیزیک حضور دارند که پنج نفر از این دانش آموزان از کشور ایران هستند. 


محمود بهمن‌آبادی افزود: در این رویداد علمی جهانی ۲ کشور عمان و مراکش ناظر برگزاری این دوره از المپیاد هستند و همچنین حدود ۴۰۰ نفر از دانشگاه صنعتی اصفهان در برگزاری این المپیاد به‌عنوان سرتیمیار، تیمیار، راهنما و نیروی اجرایی همکاری می‌کنند.

مسئول کمیته برگزاری المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ گفت: از جمله کشور‌های حاضر در این المپیاد می‌توان به ایران، روسیه، چین، کوبا، عربستان، تایوان، رومانی، ترکیه، مکزیک، گرجستان، بلغارستان، اندونزی، قرقیزستان، کرواسی، کلمبیا، بلاروس، کویت و ویتنام اشاره کرد.

محمود بهمن آبادی گفت: این مسابقه علمی در دو روز، یک روز برای امتحان نظری و یک روز امتحان تجربی، برگزار می‌شود که مدت هرکدام از این دو امتحان، پنج ساعت بوده و بین دو امتحان نظری و تجربی یک روز استراحت است.


مسئول کمیته برگزاری المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ افزود: براساس اساسنامه این رقابت، نتایج نهایی در هر سال با رای مجمع عمومی اعتبار می‌یابد و درنهایت به ۸ درصد ازمجموع شرکت‌کنندگان، نشان طلا اعطا می‌شود.


محمود بهمن‌آبادی گفت: تعداد نشان‌های نقره و برنز به گونه‌ای است که در مجموع ۲۵ درصد شرکت‌کنندگان نشان طلا یا نقره و ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان نشان طلا، نقره یا برنز گرفته باشند.


دانشگاه صنعتی اصفهان پیش از این در سال ۱۳۸۶ میزبان المپیاد جهانی فیزیک بوده و در دوره کنونی نیز به علت داشتن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری آزمون و امکانات رفاهی و اسکان شرکت‌کنندگان، بار دیگر به انتخاب کمیته برگزاری میزبان این دوره از المپیاد شده است.


همچنین درکنار برگزاری امتحانات علمی و نظری، برنامه‌های فرهنگی-تفریحی ازجمله مراسم گلاب‌گیری کاشان نیز برای شرکت‌کنندگان و سایر مهمانان این رویداد درنظر گرفته شده است.

پیشینه برگزاری المپیاد جهانی فیزیک به بیش از ۵۰ سال قبل باز می‌گردد که نخستین دوره آن در لهستان با حضور پنج تیم برگزار شد، تیم‌های ایرانی از ۳۶ سال پیش در المپیاد حضور دارند و از بدو ورود، مدال‌های خوبی کسب کرده‌اند.


دانشگاه صنعتی اصفهان برای دومین بار در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک، میزبان دانش‌آموزان نخبه از ۴۶ کشور جهان است و این رویداد با برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای مدال در روز هفتم مرداد ماه به پایان می‌رسد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.