سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتخابات آمریکا پس از بایدن؛ احیای دموکرات‌ها یا بازی جمهوری‌خواهان؟

با کناره‌گیری بایدن از کارزار انتخاباتی آمریکا، حدس و گمان‌ها درباره آینده سیاسی و رقابت میان نامزد‌های ریاست جمهوری افزایش یافته است.

روزنامه فرانسوی «کنتینان» در گزارشی به شرح وضعیت سیاسی پس از کناره گیری بایدن از رقابت‌های سیاسی پرداخت و سناریو‌های احتمالی در روز‌ها و ماه‌های بعد در عرصه سیاسی آمریکا را مورد بررسی قرار داده که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

در گزارش این روزنامه می‌خوانیم: بسیاری از سیاست‌های آمریکا، تقریبا می‌توان گفت که بی برنامه است. در کمتر از دو ماه شاهد بودیم: رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوری خواه به جرم فساد محکوم شد (۳۰ مه). مناظره‌ای فاجعه بار که طی آن جو بایدن، رئیس جمهور کنونی، نشان داد که قادر به مبارزات انتخاباتی مؤثر نیست (۲۷ ژوئن). سوء قصدی که دونالد ترامپ به سختی از آن فرار کرد (۱۳ ژوئیه). جو بایدن یک شنبه (۲۱ ژوئیه) از رقابت‌های انتخاباتی کناره گیری کرده و از کامالا هریس، معاون رئیس جمهور خود برای تصدی این سمت حمایت می‌کند. با این سرعت، پیش بینی در مورد نتیجه این رقابت در کاخ سفید بسیار غیرعاقلانه و غیر واقعی خواهد بود.

اگرچه نابخردانه است، اما با این وجود خطر ایجاد سه مورد از آنچه را که ممکن است در هفته‌های آینده و در آستانه کنوانسیون ملی حزب دموکرات که در ماه اوت در شیکاگو برگزار می‌شود، شاهد باشیم.

احیای دموکرات‌ها؟

اول از همه، همانطور که قبلاً در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کردیم، واکنش فوری رهبران دموکرات به تصمیم جو بایدن یک نفس راحت و یک انفجار جدید از شور و شوق برای شانس چپ در ماه نوامبر بود. دموکرات‌ها بیش از ۵ میلیون دلار را در یک ساعت پس از اعلام رئیس جمهور ایالات متحده جمع آوری کردند. این واکنش کاملا منطقی است. همانطور که قبلاً هم به آن اشاره شده بود، در حالی که بایدن به عنوان نامزد، مانع از وقوع یک رویداد غیرقابل پیش بینی و فاجعه آمیز معرفی شد، این پیش بینی عنوان می‌شد که دموکرات‌ها قطعا شکست خواهند خورد. امروز، احتمال‌های زیادی وجود دارد - به این معنی که آنها، حداقل، شانسی برای برنده شدن دارند.

کامالا هریس به عنوان یک شخصیت جدی و مصمم، یک دادستان و سناتور سابق دیده می‌شود. اگر در ماه نوامبر انتخاب شود، او اولین رئیس جمهور زن، دومین سیاهپوست و اولین رئیس جمهور آمریکایی آسیایی الاصل خواهد بود – مادرش که اصالتاً اهل تامیل نادو بود، و تابعیت هند داشت.

همچنین در مقایسه با رئیس‌جمهور کنونی یک مزیت بسیار زیاد دارد: مسئله سن، که بایدن را بسیار آزار می‌دهد، اکنون می‌تواند علیه ترامپ که با ۷۸ سال سن، مسن‌ترین فردی است که تا کنون به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در تاریخ ایالات متحده معرفی شده است، تبدیل شود. سخنرانی تحلیف ترامپ در کنگره جمهوری خواهان در میلواکی این پنجشنبه - پیچ در پیچ، گمراه کننده و اغلب نامفهوم - در حال حاضر در ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها ظاهر می‌شود - که اکنون دیگر لازم نیست نگران باشند که جمهوری خواهان با کلیپ‌هایی از حمله متقابل کنند. 

کامالا هریس همچنین با انتخاب نامزد معاونت ریاست جمهوری خود از یک جبهه جدید بهره‌مند خواهد شد. به احتمال زیاد جی پریتزکر در ایلینوی، جاشوا شاپیرو در پنسیلوانیا، گرچن ویتمر در میشیگان یا اندی بشیر در کنتاکی فرماندارهای محبوبی خواهند بود.
 
در نهایت، خود جو بایدن امروز به عنوان یک میهن‌پرست مورد ستایش قرار می‌گیرد که منافع ملی را بر منافع خود مقدم می‌دارد - این واقعیت که او برای انجام این کار تحت فشار قرار گرفت، هوشمندانه نادیده گرفته می‌شود. کمک‌های مالی به حزب دموکرات، که با کاهش شانس جو بایدن در حال کاهش بود، در حال حاضر افزایش یافته است: یک ساعت پس از اعلام خروج وی، پنج میلیون دلار برای حزب جمع‌آوری شد.این موج شور و شوق احتمالاً با نوعی اثر بی حسی همراه خواهد بود که با عدم اطمینان مجدد، تردید و حتی پشیمانی از سوی دموکرات‌ها مشخص می‌شود.

یادآوری می‌شود که کامالا هریس، با وجود تمام ویژگی‌های شخصی‌اش، کمپین چندان چشمگیری برای نامزدی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ انجام نداد و خیلی زود از رقابت کنار کشید. ما همچنین به یاد خواهیم داشت که سابقه او به عنوان معاون رئیس جمهور قابل توجه نیست - که به خودی خود برای یک موقعیت بدون مسئولیت‌های عمده غیرمعمول نیست، که اولین معاون فرانکلین روزولت آن را با یک «پارچ آب گرم» مقایسه کرد. همچنین به یاد خواهیم داشت که او تا کنون عملکرد خوبی با رای دهندگان مستقل و رای دهندگان نوسانی ایالتی نداشته است. او به ناچار سوگیری علیه زنان و رنگین پوستان در ماه نوامبر خواهد کرد که برای او هزینه خواهد داشت. این احتمال هم وجود دارد که رای دهندگان انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها او را انتخاب نکردند و این احتمال وجود دارد که مخالفان او نامزدی او را غیردموکراتیک توصیف کنند - جمهوری خواهان قبلاً این اتهام را علیه او مطرح می‌کردند.

علاوه بر این، کامالا هریس باید شروع به موضع گیری در مورد مسائل اصلی و تفرقه انگیز کند. در برخی موارد، ناگزیر حمایت خود را از دست خواهد داد، مانند مناقشه اسرائیل و فلسطین که، بدیهی است، امروز نمی‌توان در ایالات متحده بدون محکومیت گسترده از آن بحث کرد. ما همچنین می‌توانیم درجاتی از سردرگمی و تأخیر را پیش‌بینی کنیم - شاید حتی چالش‌های قانونی - در حالی که دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا کنوانسیون خود را سازماندهی کنند و بودجه و سازمانی را که برای بایدن ایجاد شده است به کامالا هریس منتقل کنند. آیا این تردید‌ها تا آنجا پیش خواهد رفت که دموکرات دیگری را به چالش جدی برای نامزدی هریس سوق دهد؟ این بعید به نظر می‌رسد، زیرا این نامزد‌ها بلافاصله به ایجاد اختلاف و خیانت به میراث جو بایدن متهم می‌شوند. در حالی که این امر در این مرحله ممکن است، هریس باید یک گام اشتباه بزرگ را انجام دهد تا واقعاً یک چالش جدی ایجاد کند.

مواجه با ضدحمله ترامپیست‌ها

در نهایت، جمهوری خواهان بلافاصله با سوت‌های زن ستیزانه و نژادپرستانه، رگبار شدیدی را علیه هریس به راه خواهند انداخت. بعید است ترامپ خروج بایدن را در راستای منافع خود بداند. از زمان مناظره ۲۷ ژوئن، او بر موج پیری رقیب خود سوار شده و در نظرسنجی ها، چه در سطح ملی و چه در اکثر ایالت‌های کلیدی، پیشتاز بوده است. کل استراتژی مبارزات انتخاباتی او بر این فرض استوار بود که باید با بایدن روبرو شود - حالا او باید سازماندهی مجدد کند. اگر بایدن فوراً هریس را نامزد نمی‌کرد، جمهوری خواهان می‌توانستند از این هرج و مرج استفاده کنند: این به تعویق انداختن به دعوای کثیف در کنگره و شاید یک نامزد متفاوت منجر می‌شود.

با این حال، ترامپ احتمالاً ترجیح می‌دهد با هریس روبرو شود تا اینکه با یک فرماندار محبوب دموکرات مشکل داشته باشد. واضح است که او به راحتی می‌تواند هریس را به دولت «شکست خورده» بایدن و سیاست‌هایی که بار‌ها در طول مبارزات انتخاباتی با سوء نیت ارائه کرده است مرتبط کند - مانند به اصطلاح «باز بودن» مرز جنوبی توسط بایدن یا ادعای تحمل او در برابر تورم «غیرقابل کنترل». آمریکایی‌ها در روحیه تیره و تار هستند و تا حد زیادی با ریاست جمهوری بایدن، جانشین بایدن یعنی هریس که اکنون جمهوری خواهان آن را می‌نامند - مخالف هستند. ترامپ و جمهوری خواهان کنگره همچنین کامالا هریس را به اتهام پنهان کردن وضعیت سلامت رئیس جمهور ایالات متحده مقصر می‌دانند. آنها حتی ممکن است استفاده از این استدلال را به عنوان مبنایی برای رسیدگی به استیضاح در نظر بگیرند.

در نهایت، می‌توان انتظار داشت که اعضای حزب جمهوری‌خواه شروع به انتشار ادعا‌های نادرست در مورد صلاحیت کامالا هریس برای ریاست‌جمهوری کنند، همانطور که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ توسط وکیل دونالد ترامپ، جان ایستمن پیشنهاد شد - که به دلیل نقشش در حمله به این کشور متهم شد و خطر خلع ید از صلاحیت او وجود دارد. در واقع، قانون اساسی آمریکا دسترسی به ریاست جمهوری را برای شهروندان "متولد در خاک" آمریکا که معمولاً به عنوان "افراد متولد ایالات متحده" تفسیر می‌شود، محدود می‌کند، همانطور که در مورد کامالا وجود دارد. هریس اگرچه هیچ یک از والدینش در زمان تولدش شهروند آمریکایی نبودند - پدرش جامائیکایی و مادرش هندی بودند. اما ایستمن به طرز مشکوکی ادعا کرد که به همین دلیل، او نباید به طور خودکار تابعیت آمریکا را به دست می‌آورد. هر گونه چالش قانونی برای واجد شرایط بودن او احتمالاً در دادگاه شکست می‌خورد - اگرچه پس از آخرین حکم دادگاه عالی به نفع دونالد ترامپ، این انتظار می‌رود. اما به دست آوردن حکم دادگاه و محکومیت قانونی نامزد، هدف اصلی جنجال‌های ایجاد شده توسط «شهروندان متولد آمریکا» نیست - مانند مواردی که در حول و حوش تولد باراک اوباما به وجود آمد و به حضور دونالد ترامپ در صحنه سیاسی کمک کرد. فوری‌ترین هدف برجسته کردن بعد ظاهراً خارجی و غیر آمریکایی این شخص است. حزبی که افراطی‌ترین اعضای آن در حال حاضر به نامزد معاون ریاست جمهوری خود، خوش بین هستند.

به این سه پیش‌بینی طبیعی به نظر می‌رسد که باید آخرین مورد را اضافه کنیم: هر اتفاقی بیفتد، باید منتظر بمانیم. چند هفته و ماه آینده به ویژه در ایالات متحده آمریکا آشفتگی و هرج و مرج ایجاد شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
لعنت به دموکرات های شیطان پرست تفکر چپی دو رو حقه باز بد دل
ترامپ ملعون خیلی بهتره چون صداقت داره و خداپرست