سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاصل تلاش چهار دهه دانش آموزان ایرانی، ۱۴۳ مدال المپیاد جهانی

وزیر آموزش و پرورش گفت: حاصل تلاش دانش آموزان کشورمان در المپیادهای جهانی فیزیک طی چهار دهه اخیر، کسب ۶۳ مدال طلا، ۳۱ مدال نقره و ۶۸ مدال برنز بوده است.

صحرایی گفت: کسب ۱۲ دیپلم افتخار و حضور ایران در بین پنج تیم اول جهان در المپیادهای جهانی فیزیک از دیگر دستاوردها در این زمینه بوده است.

وی با بیان اینکه برنده مطلق المپیاد جهانی فیزیک در سال ۱۹۸۸ از ایران بود، افزود: مدال آوران ایرانی در المپیاد جهانی فیزیک جزو استادان برجسته این رشته در دانشگاه های ایران و برخی کشورهای دیگر هستند، همچنین از چهره های خالق اقتصاد و صنعت کشور ایران به شمار می آیند که من به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به تک تک آن ها افتخار می کنم.

صحرایی اضافه کرد: در همین مسیر، وزارت آموزش و پرورش به عنوان پشتیبان اصلی این رویداد در توسعه دانش های بنیادی از سوی دولت تعیین شده و این ماموریت تاکنون به بهترین شکل ممکن تحقق یافته است.

وی افزود: در خلق این رویداد فرخنده شماری از استادان فیزیک دانشگاه های کشور، تعداد قابل توجهی از دانشجویان علاقه مند فیزیک و پژوهشگران جوان، این وزارتخانه را یاری داده اند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: جامعه فیزیک ایران در مدت کوتاه رشد قابل توجه کمی و کیفی داشته است و اکنون بیش از چند هزار دانش آموخته فیزیک در مقطع دکترا در ایران داریم، همچنین آمار رشد مقالات ایران و شاخص میانگین ارجاعات کشورمان در رشته فیزیک در وضعیت قابل قبولی است.

وی با بیان اینکه ایران از سال ۱۹۸۸ به المپیاد جهانی فیزیک پیوست و در سال ۲۰۰۷ میزبان ۱۱ کشور جهان در سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود، افزود: ایران در سال ۲۰۰۹ میزبان المپیاد نجوم، در سال ۲۰۱۸ میزبان المپیاد کامپیوتر و در سال ۲۰۱۸ میزبان المپیاد زیست شناسی بوده است که گزارش های موجود همگی حاکی از حسن برگزاری این رویدادها و خاطره خوش شرکت کنندگان آن ها از حضور در ایران است.

صحرایی خاطر نشان کرد: دومین میزبانی ایران از المپیاد جهانی فیزیک قرار بود در سال ۲۰۲۳ باشد که به دلیل وقوع کوید ۱۹ یک سال به تاخیر افتاد.

وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این دوره از المپیاد فیزیک در اصفهان، گفت: کم لطفی و بی مهری برخی از کشورها در ممانعت از حضور دانش آموزان کشورشان در این رویداد، پاسخ مناسبی به آن همه گذشت و فداکاری برپاکنندگان این المپیاد نبوده است.

وی با بیان اینکه ماده یک اساسنامه المپیاد جهانی فیزیک به کشورها اجازه چنین کاری را نمی دهد، افزود: با این وجود ما تلاش کردیم فقط خدمتگزار این رویداد باشیم و درصدد هیچ نوع بهره برداری از آن نباشیم، اگرچه انتظار ما از دانشمندان و فرهیختگان کشورها این بود که آنها نیز کمک کنند المپیاد جهانی فیزیک از آسیب موج های سیاسی مصون بماند.

پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک روز دوشنبه با حضور ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۶ کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد.

در ابتدای افتتاحیه این المپیاد یاد شهید آیت الله رییسی، رییس جمهور فقید ایران، گرامی داشته شد.

تمبر یادبود المپیاد جهانی فیزیک نیز در مراسم افتتاحیه با حضور وزیر آموزش و پرورش و پروفسور راوات رییس المپیاد امضا شد.

المپیاد جهانی فیزیک با توجه به اهمیت روز اَفزون فیزیک در بیشتر زمینه‌های فناوری و آموزش عمومی جوانان و همچنین با هدف افزایش ارتباطات بین‌المللی هر سال در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود.

پیشینه برگزاری المپیاد جهانی فیزیک به بیش از ۵۰ سال قبل باز می‌گردد که نخستین دوره آن در لهستان با حضور پنج تیم برگزار شد، تیم‌های ایرانی از ۳۶ سال پیش در المپیاد حضور دارند و از بدو ورود، مدال‌های خوبی کسب کرده‌اند.

دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۱۳۸۶ میزبان سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.