سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دوگانه‌سازی‌های فرهنگی در حکمرانی ضربات زیادی به جامعه وارد کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نباید در حوزه فرهنگی میان دولت و حاکمیت دوگانه ساخته شود، گفت: این تفکر خطرناکی بود که در این چهار دهه ضربات زیادی به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است.

جلسه هیات امنای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ برگزار و در آن گزارشی از عملکرد سال گذشته این بنیاد ارائه شد. وزیر فرهنگ در این جلسه ضمن تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: یاد و خاطر شهید رئیسی را گرامی می‌داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نقش تنظیم‌گری دارد و کار به شکل متمرکز دنبال می‌شود، افزود: در موضوع بازی‌ها فهم مشترکی با دوستان مبنی براینکه که تولید بازی یکی از حوزه‌های اصلی و راهبردی است داشتیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تقریبا با جامعه آماری ۳۴ میلیون بازیکن مواجه هستیم که حدود پنج میلیون از این تعداد، بازیکن حرفه‌ای هستند یعنی در هفته بیش از ۲۱ ساعت بازی می‌کنند.

اسماعیلی گفت: در ابتدا شاید میزان استقبال از بازی‌ها به عنوان تهدید انگاشته شود ولی باید توجه داشته باشیم که به اصول اجتهادی پیش‌برنده و پویای شیعی تکیه داریم که امکان هم نشینی و تصرف در ابداعات جدید بشری را به ما می‌دهد، برهمین اساس به این حوزه به عنوان فرصت نگاه می‌کنیم و نگاه انفعالی نداریم.

وزیر فرهنگ افزود: انقلاب اسلامی و اصل سوم قانون اساسی به ما تکلیف کرده تا از دستاورد‌های جدید بشری در مسیر درست استفاده کنیم ما نیز با همین نگاه سراغ سینما، تلویزیون و رسانه می‌رویم، بر همین اساس به این مسأله توجه داریم که باید به این حوزه به عنوان فرصت نگاه کنیم.

هرآنچه مغفول مانده را در دستور کار قرار دادیم

اسماعیلی با بیان اینکه عده‌ای سالیان سال تعارض علم و دین را مطرح می‌کردند، ادامه داد: نظریه پردازان بزرگی در جمهوری اسلامی داریم که این بحث را حل کرده اند برهمین اساس به لحاظ نظری موضوع برای ما روشن است.

وی با بیان اینکه در دولت دینی که داعیه نظام سازی دارد باید به همه این مسائل باهم توجه شود، افزود: انشاالله این مسیری که آغاز شده دچار اخلال نشود؛ در این مدت تلاشمان بر این بوده تا بستر‌های رشد این حوزه را فراهم کنیم یکی از اقداماتی که در همین راستا انجام شد توجه به مسایل مربوط به بودجه بود، سال اولی که کار را آغاز کردیم دغدغه زیادی در مورد بودجه وجود داشت، اما امروز تنها براساس یکی از مواد قانونی ۵۰۰ میلیارد تومان برای تولید بازی در نظر گرفته‌ایم.

اسماعیلی با تاکید براینکه بخش عمده شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور می‌تواند به توسعه بازی‌ها اختصاص یابد، تصریح کرد: تلاش کردیم کار‌های بر زمین مانده را با سرعت دادن به امور به اتمام برسانیم به عنوان مثال سند ملی هنر‌های تجسمی و سند سینما در دستور کار قرار دارد علاوه بر آن نیز ماده واحده‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تاسیس خانه چاپ ایران ارسال کردیم.

وزیر فرهنگ گفت: هرآنچه برای گسترش حکمرانی فرهنگی لازم است و مغفول مانده را در دستور کار قرار دادیم از طرفی ریل گذاری‌ها را به نحوی انجام دادیم تا با تغییر دولت‌ها حداقل تغییر را شاهد باشیم به عنوان مثال نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان نهادی سیاست‌گذار برای اجرای راهبرد‌ها و مدیریت فرهنگی تقویت کردیم.

فرهنگ مولفه‌ای بنیادین محسوب می‌شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نباید در حوزه فرهنگی میان دولت و حاکمیت دوگانه بسازیم این تفکر خطرناکی بود که در این چهار دهه ضربات زیادی به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است.

اسماعیلی گفت: فرهنگ از حوزه‌های بلافصل نظام امامت و امت است چراکه نگاهمان فرهنگی است برهمین اساس مسایل فرهنگی باید مطابق با سیاست‌های کلی و راهبری کلان امام جامعه تنظیم شود و محل تفرقه نیست؛ دولت‌ها در حوزه اجرایی، تغییراتی را ایجاد می‌کنند ولی راهبری فرهنگی برعهده آن‌ها نیست.

وی افزود: بسیاری از آیین نامه‌ها که باید در دولت تصویب می‌شد به دلیل نگرانی از تغییر دولت‌ها و نوع سیاست‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رساندیم تا تغییر آن در همین شورا و مطابق با سیاست گذاری‌های کلان باشد نه اینکه متاثر از دیدگاه‌های سلیقه‌ای و فصلی باشد چراکه فرهنگ تاب چنین تغییرات عمده‌ای را ندارد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی می‌گویند باید دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ، دولتی باشد در حالی که مغالطه است چراکه اساسا در اندیشه لیبرالی فرهنگ متغیری مستقل نیست و ذیل سیاست تعریف می‌شود به همین دلیل اساسا چنین نگاهی معنا ندارد.

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه حاکمیت دولت دینی هم باید ابزار‌های نظارتی را در اختیار داشته باشد، تصریح کرد: در انقلاب اسلامی و نگاه دینی است که فرهنگ مولفه‌ای بنیادین محسوب می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.