شیرباز کمینزاده رئیس اتاق صنایع و معادن افغانستان با اشاره به توسعه ریلی این کشور اظهار داشت مسیری که قندهار را به چابهار وصل میکند، برای همه افغانها یک مژده است، همه افغانها باید در آن سرمایهگذاری، کمک و حمایت کنند تا افغانستان از شرایط کنونی بیرون آید.
«مصطفی رضایی» مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان نیز، اتصال «قندهار» به «چابهار» از طریق راهآهن را از اولویتهای افغانستان دانست.
وی همچنین اذعان کرد که در سه سال گذشته حدود 5 هزار کیلومتر خط آهن جدید در این کشور طراحی شده است.
مدیر عامل این کنسرسیوم خاطر نشان کرد: راه آهن «چابهار» به «میلک» تا نیمه اول سال 1404 به بهره برداری میرسد.
رضایی همچنین بیان کرد: «قندهار به میلک و میلک به چابهار نیز خط ریلی است که در خاک افغانستان استاندارد ساخته میشود و بخش عظیمی از صادرات افغانستان به غیر از ایران را میتواند پوشش دهد».
«شمسالرحمن احمدزی» آگاه مسائل اقتصادی افغانستان نیز معتقد است: «اگر افغانستان از طریق راهآهن با کشورهای دیگر وصل شود این راهآهن به اقتصاد کشور کمک میکند و میتوان بیکاری را نیز کاهش داد».
بر اساس گزارش وزارت فواید عامه طالبان، در حال حاضر حدود 230 کیلومتر راه آهن در سراسر افغانستان فعال است و از این طریق روزانه صادرات قابل توجهی به کشورهای دیگر انجام می شود.