سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کم آبی‌ نفس هزاران ماهی در حوضچه‌های اطراف تالاب هورالعظیم را گرفت

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تلف شدن ماهی‌ها در حوضچه‌های اطراف تالاب هورالعظیم خبر داد.

 داود میرشکار  اظهار کرد: در زمان پر آبی حوضچه‌های اطراف تالاب آبگیری می‌کنند اما زمانی که آب کمتر است و مدیریت آب بر رودخانه کرخه و تالاب هورالعظیم اعمال می‌شود حوضچه‌ها خشک می‌شوند.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از ماهی‌های حوضچه‌های اطراف تالاب هورالعظیم طی هفته گذشته بر اثر گرمای شدید و تبخیر آب از بین رفته‌اند.

رییس اداره محیط زیست دشت آزادگان گفت: تلف شدن ماهی‌ها در خارج از تالاب یعنی در ورودی تالاب هورالعظیم و خارج از مخزن شماره یک، اتفاق افتاده است.

هادی جلالی توضیح داد: از تاریخ ۲۸ تیرماه تا سی‌ام تیرماه  به علت گرمای شدید و کاهش‌ ارتفاع آب، ماهی‌ها در حوضچه ماندند به علت افزایش تبخیر، کاهش اکسیژن آب و غلظت بیش‌ از حد آب تلف شدند.

وی با اشاره به اینکه اغلب این ماهی‌ها از نوع "گربه ماهی" و "بیاح" بودند توضیح داد: برآوردهای انجام شده نشان می دهد که بیش از هزاران ماهی تلف شدند.

بر اساس این گزارش، تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار وسعت آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد، این زیستگاه منحصر بفرد، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع است.

بحران آب در حوضه کرخه از ۳ سال پیش تاکنون این تالاب را نیز با تنش مواجه کرده است.

بر اساس ماده سه آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آنها پس از تامین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است.

طی سال‌های گذشته در پی خشک شدن بخش‌های وسیعی از هورالعظیم ، این تالاب از اوایل تابستان شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده به ویژه در بخش عراقی بوده، به طوریکه دود غلیظ ناشی از آن در برخی روزها تا ۶ شهرستان در خوزستان، را دربرمی‌گیرد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: کم آبی ، مرگ ماهیان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.