سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زارع‌پور در جلسه هیات دولت:

ساخت بیش از ۳۰ ماهواره را در دستور کار داریم

وزیر ارتباطات گفت: در حال ساخت بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور که بزرگ‌ترین مورد در غرب آسیاست، هستیم.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در جلسه هیات دولت در ارائه گزارش حوزه خود در این سه سال بیان کرد: در حوزه فضایی، با همت، همراهی و همدلی نیرو‌های مسلح، وزارت علوم و وزارت امور خارجه، به اندازه ۳ دولت پیش از دولت شهید رئیسی، پرتاب ماهواره داشتیم.

وزیر ارتباطات افزود: ۱۲ پرتاب داشتیم و ۲ پرتاب دیگر هم هماهنگ شده و پرتاب سیزدهم به زودی انجام خواهد شد. برای اولین بار توانستیم با ماهواره‌بر بومی، ماهواره عملیاتی در مدار قرار دهیم قبلا فقط ماهواره‌های تحقیقاتی بود.

وی گفت: در پرتاب سیزدهم قرار است با یک بلوک انتقال مداری که ساخت داخل است، از ۳۰۰ کیلومتری به ۷ هزار کیلومتری برسیم. در حال ساخت بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور را که بزرگ‌ترین در غرب آسیاست، در جنوب کشور هستیم. فاز اول آن ۶۵ درصد پیشرفت داشته است. اولین پرتاب از آنجا امسال انجام می‌شود.  مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور تعداد استعلاماتش از یک و نیم میلیارد در دهه نود به ۸ میلیارد در ۱۴۰۰ رسیده است.  

زارع‌پور ادامه داد: ساخت بیش از ۳۰ ماهواره در دستور کار داریم و به جز ۵ کشور منظومه ساز خواهیم پیوست. سال گذشته بزرگ‌ترین قرارداد را با یک شرکت فضایی خصوصی بستیم. بیش از نیم میلیون کسب و  کار جدید در بستر سکو‌های جدید شکل گرفته است.

او ادامه داد: قابلیت میزبانی از سکو‌های کشور را داریم. روزانه بیش از ۲۵ میلیون نفر از پیام رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند. پیام‌رسانی داریم که ۴۵ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند. ۱۱ تفاهم نامه با کشور‌های مختلف داشتیم. همچنین بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی را داشتیم.  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.