سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روز تلخ زرده، ۳۶ سال همنشینی با درد و خردل

امروز ۳۱ تیرماه سالروز بمباران شیمیایی روستا‌های «زرده و نساردیره» در شهرستان دالاهو در غرب کرمانشاه است. سی و ششمین سال همنشینی مردمان این منطقه با درد و تاول و خردل و زخمی التام نیافته که با گذشت زمان کهنه‌تر و عمیق‌تر و آثار جراحتش بیشتر و بیشتر می‌شود.

براساس اعلامیه‌های کمیسیون ویژه سازمان ملل (UNSCOM)، ارتش رژیم بعث عراق در خلال سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۸، از یک هزار و ۸۰۰ تن گاز خردل، ۱۴۰ تن گاز اعصاب تابون و ۶۰۰ تن گاز اعصاب سارین از طریق شلیک ۱۹ هزار و ۵۰۰ بمب هوایی، ۵۴ هزار گلوله توپ و ۲۷ هزار راکت کوتاه بُرد علیه شهر‌های مرزی کشورمان استفاده کرد که میزان استفاده این رژیم از جنگ‌افزار‌های شیمیایی در طول هشت سال جنگ تحمیلی به قدری بود که می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران پس از کشور ژاپن دومین کشور آسیب دیده جهان با سلاح‌های کشتار جمعی مدعیان دروغین حقوق بشر است.

روستای «زرده» در منطقه ریژاو و در دامنه ارتفاعات شهرستان دالاهو و در ۴۰ کیلومتری شهر کرندغرب و در ۱۴۰ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه با یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت است که اهالی این منطقه در سال ۱۳۶۷ تاکنون از عوارض ناشی از سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی رنج می‌کشند و یادگار آن روز‌های تلخ و سیاه، دست و پنجه نرم کردن با ناراحتی‌های پوستی، ریوی، تنفسی، خس خس سینه‌ها و مشکلات بینایی، شنوایی و سرفه‌های شبانه و یا متولد شدن کودکانی بیگناه با مشکلات فراوانی است که گذشت زمان نه تنها در تسکین آن نقشی نداشته بلکه هر قدر زمان می‌گذرد درد‌های ناشی از این زخم کهنه نیز بیشتر دهان باز می‌کند، زیرا بر اساس اعلام کارشناسان خردل ماندگاری ۱۰۰ تا ۱۸۰ سال دارد.

۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۷ صبح تلخ زرده

ساعات اولیه صبحگاه ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۷ بود درست قبل از آتش بس، چندین فروند جنگنده عراقی از آسمان روستای زرده، بمب‌های شیمیایی را به روی مردم فرو ریختند، یکی از فجیع‌ترین تهاجم‌های شیمیایی، جنایتی هولناک که در نتیجه آن ۲۷۵ نفر به دلیل عوارض شدید این حمله هولناک شهید و صد‌ها نفر دیگر جانباز و مصدوم شدند.

پس از روستای زرده، رژیم بعثی صدام در ادامه با سلاح شیمیایی روستا‌های «نساردیره» در گیلانغرب و بخشی از شهرستان‌های ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب را نیز درست در همین روز یعنی ۳۱ تیر ماه سال ۱۳۶۷ آماج حملات شیمیایی خود قرار داد که یکی از این سلاح‌ها بر روی چشمه آب شرب این روستا فرود آمد.

در نتیجه این حمله نیز چهار نفر شهید و بیش از یک هزار نفر دیگر شیمیایی شدند و به دلیل همین جنایت بیشتر ساکنان این روستا مجروح شیمیایی هستند و سالانه افرادی به دلیل عوارض این جنایت به درجه رفیع شهادت نائل می‌شوند.

امروز سی و ششمین سالی است که مردمان زرده یاد و خاطره شهدای این روز سیاه را گرامی می‌دارند؛ روزی که هیچگاه برای اهالی روستا‌های زرده و دیره و دیگر مناطقی که هدف حملات شیمیایی قرار گرفته کهنه و کم رنگ نمی‌شود، روزی که زنان و مردان این منطقه در فراق عزیزانشان که در این جنایت هولناک از دست دادند، شیوه و زاری کرده و مویه و ناله سر می‌دهند.

فرماندار شهرستان دالاهو با گرامیداشت یاد شهدا و با اشاره به اینکه این واقعه یک جنایتی آشکار علیه بشریت بود، گفت: زرده تاریخ شفاهی مظلومیت ملت ایران در مقابل ظلم‌های جهان استکبار است.

«مسعود محنتی» افزود: جنگ تحمیلی یک جنگ نابرابر علیه ملت ایران اسلامی بود که در آن تمام اصول و قوانین بین المللی نقض شد و همه سازمان‌های مدعی حقوق بشر علیه این جنایات و ظلم آشکار سکوت کردند و نمونه بارز آن بمباران شیمیایی روستای زرده شهرستان دالاهو در غرب کرمانشاه بود که در این جنایت تلخ جمعی از مردم بی دفاع مظلومانه به شهادت رسیدند و جمعی نیز مصدوم شدند و آثار جراحت این حادثه پس از سال‌ها همچنان مشهود است.

وی ادامه داد: به رسم هر ساله امروز قرار است مراسمی با حضور مسوولان استانی و شهرستانی در روستای زرده شهرستان دالاهو برگزار و یاد قربانیان این حادثه تلخ گرامی داشته شود.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، ۹ هزار و ۸۰۰ شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرده است و اکنون ۳۲ هزار نفر از حدود سه میلیون نفر جانبازان و خانواده‌های شهدای کشور، زیرپوشش بنیاد شهید استان کرمانشاه هستند.

۲۱ هزار و ۶۰۰ جانباز و هزار و ۸۰۰ آزاده هم تنها گوشه‌ای از جانفشانی مردم استان کرمانشاه برای انقلاب اسلامی بوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.