سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حق بین مطرح کرد؛

پروژه «خیالستان زندگی» امسال به بهره‌برداری می‌رسد

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: پروژه «خیالستان زندگی» امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در دویست و پنجاهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش عملکرد این معاونت، با بیان اینکه در ماه‌های باقی مانده امکان جبران عقب ماندگی در طرح‌های عمرانی وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه فنی و عمرانی و پروژه‌های سرمایه‌ای شاهد رشد قابل توجه اعتبارات از سال ۱۴۰۰ بوده‌ایم؛ به طوری که امروز ۱۱ همت اعتبار ابلاغ شده و اقداماتی که انجام می‌شود طبیعتاً بیش از این رقم است.

وی با بیان اینکه از شورا درخواست داریم با اصلاح بودجه به ما کمک کند تا طرح‌های بیشتری را به نتیجه برسانیم، یادآور شد: اعتبارات هزینه‌ای نسبت به اعتبارات سرمایه‌ای رشد به مراتب کمتری داشته و به دنبال این بودیم پروژه‌های سرمایه‌ای را اجرایی کنیم.

حق بین همچنین تصریح کرد: بر اساس آمار اعتبارات حوزه عمرانی می‌بینیم که میزان تحقق اعتبارات بیش از ۹۹.۲ درصد بوده و نشان دهنده هماهنگی کامل معاونت فنی و عمرانی با کمیسیون‌های شوراست.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ۴۴ پروژه تفاهم نامه‌ای فعال برای سازمان‌ها، مناطق و شرکت‌ها در حال انجام است، گفت: ۱۱ پروژه در شرکت خاکریز آب در حال اجراست و پروژه‌هایی نیز در شرکت مشاور در حال اجرا و انعقاد قرارداد است. ۳۱ پروژه در سازمان مهندسی و عمران اجرا شده و ۳۰ پروژه جاری وجود دارد.

تعریف ۱۷۷ پروژه عمرانی در شهر

وی افزود: در مجموع ۱۷۷ پروژه در کل مجموعه فنی و عمرانی تعریف شده که بخشی افتتاح شده و بخشی دیگر نیز در ماه‌های آینده در تمامی مناطق به بهره برداری خواهد رسید. هیچ بزرگراهی نداریم که در آن طرحی اجرا نشده و یا در حال اجرا نباشد.

حق بین با بیان اینکه برخی پروژه‌ها از لحاظ هزینه‌ای و تاسیساتی دستخوش حوادث ناگواری شده بود، خاطرنشان کرد: مسئله ما رفع مشکلات شهر در این طرح‌ها بود که از جمله می‌توان شاخه غربی پروژه بزرگراه یادگار امام اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه پروژه خانه شهر یکی از مهمترین طرح‌هایی است که از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و با رکود مواجه بود که در این دوره مجدداً مورد توجه قرار گرفت، یادآور شد: سایت‌های مدیریت بحران نیمه کاره‌ای وجود داشت که با هماهنگی با سازمان مدیریت بحران ۶ پروژه افتتاح شد و ۵ پروژه در حال اجراست.

پروژه خیالستان زندگی امسال تکمیل می‌شود

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه پروژه خیالستان زندگی نیز در عرصه ۶ هزار متر مربعی پیش بینی شده بود که مشکلات ترافیکی داشت، اما فاز اول آن در سه هزار و ۵۰۰ اجرایی شده است، اظهار کرد: ظرف امسال این پروژه تکمیل خواهد شد.

افتتاح پارکینگ مینابی طی چند هفته آتی

وی با اعلام اینکه سازه پروژه نیایش تا چند ماه آینده تکمیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: این پروژه دستخوش تغییرات زیادی شده بود و پروژه مینابی نیز مقاوم سازی شده و در منطقه ۱۵ آماده بهره برداری است و قطعاً در مردادماه افتتاح خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی شرایط متفاوتی با طرح‌های زیرسطحی دارد، خاطرنشان کرد: موضوعات اجتماعی، ترافیکی، تاسیساتی و پیش بینی نشده در طرح‌ها وجود دارد و پیگیری‌های مکرر و متعددی برای رفع این مشکلات صورت گرفته است. برای مثال برای ایجاد یک راست گرد که ۱۰ کیلومتر مسیر را کوتاه‌تر می‌کند پیگیری‌های زیادی انجام شده است.

وی ادامه داد: پروژه‌های دیگری نیز توسط سازمان عمرانی مناطق اجرایی شده است به طوری که یاور شهر‌ها نیز یکی از اقداماتی بوده که آثار مثبتی به دنبال داشته است.

مشکل اصلی در پروژه‌های شرکت خاکریز آب کمبود اعتبارات است

حق بین با بیان اینکه مشکل اصلی ما در پروژه‌های شرکت خاکریز آب کمبود اعتبارات است، اظهار کرد: در پروژه‌های تونلی و بزرگراهی نیز درخواست اعتبارات بیشتری داشتیم و باید در بخش خاکریز آب توجه بیشتری داشته باشیم و تمهیداتی برای آن اندیشیده شود؛ هرچند قرارداد‌هایی در این راستا منعقد شده است.

وی با اعلام اینکه در شریان‌های اصلی پروژه‌های مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای اجرا شده است، یادآور شد: پروژه بهسازی لرزه‌ای رودخانه کن در تقاطع با بزرگراه همت در حال اجراست و اتفاقات بسیار خوبی در این طرح رقم خورده است. این طرح شرایط بحرانی داشت و باید تردد را از یک لاین بزرگراه شهید همت قطع می‌کردیم، اما با تدبیر صورت گرفته، پروژه رفع خطر شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه در طرح‌های توسعه‌ای و پروژه‌های غیر همسطح با اولویت طرح‌های نیمه تمام در حال انجام است، خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های شتاب نگار در ۲۸ نقطه با همکاری سازمان مدیریت بحران در مناطق صعب‌العبور حومه شهر پیش بینی شد و ما کار را در این مسیر‌ها دنبال کردیم و به اندازه پروژه‌های بزرگ برای ما زحمت داشت.

وی ادامه داد: در نگهداشت شهر مسیر مستمر و اساسی را دنبال کردیم و مأموریت اخیر ما اجرای پل‌های مکانیزه بود که به معاونت فنی و عمرانی واگذار شد و مردم به زودی شاهد تغییر اساسی در کارکرد پل‌ها خواهند بود.

تأمین صددرصد نقدینگی برای رفع ۸ معارض در فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی

وی افزود: بهسازی و تکمیل بستر پروژه بزرگراه آزادگان در طول مدت اخیر اجرایی شد و پروژه بزرگراه شهید بروجردی نیز در فاز اول به بهره برداری رسید و ۱۰۰ درصد نقدینگی برای رفع ۸ معارض در فاز دوم تأمین شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه با حمایت معاون مالی و اقتصاد شهری، تعدادی از پروژه‌های ما تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد، گفت: ۲۲ کیلومتر توسعه بزرگراهی داریم که بیش از هفت کیلومتر آن افتتاح شده است. در بزرگراه آزادگان با ساعت‌ها ترافیک و مشکل برای شهروندان روبه رو بودیم و گلوگاهی ایجاد شده بود که اصلاح تقاطع‌ها با بلوار شهید دستواره صورت گرفت و گشایش در تردد اتفاق افتاد.

بهره برداری از فاز اول پروژه آزادراه شهید شوشتری تا پایان سال

حق بین با بیان اینکه پروژه آزادراه شهید شوشتری در ۱۶ کیلومتر طراحی شده و ۹.۳ کیلومترش در حال اجراست، یادآور شد: ما فکر می‌کردیم هیچ معارض تاسیساتی در این طرح نداریم، اما برخی تأسیسات باید جابجا شوند. عبور از ورزشگاه تختی را نیز داشتیم که جلسات متعددی با حضور شهردار برگزار و مسئله از سوی شخص ایشان پیگیری شد که آثار آن در پروژه شهید شوشتری قابل مشاهده است. تیم آسفالت ما در این طرح مستقر شده و پیش بینی می‌کنیم فاز اول آن تا پایان سال تحویل داده شود.

وی ادامه داد: در سال قبل ۱۸ پروژه را تحویل دادیم و امسال نیز ۲۵ پروژه را تحویل می‌دهیم. تقاطع بزرگراه شهید باقری با جانبازان آماده افتتاح است و فاز سوم بزرگراه شهید نواب- تندگویان نیز به عنوان یکی از پروژه‌های سخت اجرایی شد و باید فاز به فاز گشایش ترافیکی صورت می‌گرفت و ما در دو فاز قبلی بدون هیچ مراسم رسمی، مسیر‌ها را باز کردیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ماه‌ها مشکلات تاسیساتی زیرسطحی در این طرح وجود داشت، گفت: مسیر‌ها همین است، اما احجام پروژه به اندازه‌ای بالا رفت که قرارداد پیمانکار تمام شد، اما پروژه به پایان نرسید. ما هر روز با مشکل جدیدی در طرح رو به رو می‌شویم. مهمترین فاز مسیر جنوب به شمال از بزرگراه شهید تندگویان به نواب شمال است که دو تا سه هفته آینده آماده آسفالت خواهد شد.

حق بین با تأکید بر اینکه پل جهتی شرقی معطل گشایش ترافیکی است، تصریح کرد: پل جهتی غربی در حال اجراست.

بهره‌برداری پروژه آبشناسان-جنت آباد تا پنج ماه آینده

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از معارضین پروژه آبشناسان-جنت آباد رفع شده است، گفت: این پروژه تا پنج ماه آینده به بهره برداری می‌رسد؛ البته کار به صورت سه شیفت دنبال می‌شود و سعی شده تغییری در نمای پل‌ها ایجاد شود و معماری پروژه مورد توجه قرار بگیرد. همین رویکرد در پروژه شهید آوینی نیز دیده می‌شد که سعی شد متناسب با معماری منطقه باشد به طوری که طرح محراب در این پروژه اجرا شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به بهره برداری از پل B ۹ و راست گرد بزرگراه شهید ستاری، اظهار کرد: پلیس بر افتتاح این راست گرد اصرار ویژه داشت و این طرح توانست در گشایش ترافیکی بسیار اثرگذار باشد.

وی به انسداد بزرگراه یادگار امام و مشکلات ترافیکی در این محدوده هم پرداخت و خاطرنشان کرد: حمایت‌های لازم برای این پروژه صورت گرفت و امروز شاهد اتفاقات فوق‌العاده‌ای هستیم. فرایند انسداد میدان جی و اجرای تونل ۳۶۰ متری و تقاطع سه سطحی برای ما هم قابل تصور نبود، اما شورای تأمین حمایت کرد و امروز شاهد یک کارگاه عمرانی فعال بزرگ در میدان جی و در ادامه در پادگان جی تا بزرگراه فتح هستیم.

حق بین با بیان اینکه امسال بازنگری در طرح‌ها را در دستور کار داریم، گفت: از هشت پلاک شخصی در بزرگراه شهید بروجردی، مشکل یک پلاک حل شده و ۲ پلاک نیز ظرف دو هفته آینده تخلیه و تخریب می‌شود و یک کیلومتر دیگر از طرح اجرایی خواهد شد. هر ۱۰ روز یک بار تغییرات در آزادراه شهید شوشتری کاملاً ملموس است.

وی ادامه داد: چند پروژه جدید را نیز باید دنبال می‌کردیم که در این راستا پل بعثت به طول ۱.۵ کیلومتر مورد پیگیری قرار گرفت. پل از لحاظ ایمنی و لرزه‌ای در درازمدت نمی‌تواند فعال باشد که ما در حال تجهیز کارگاه برای بهسازی این پل هستیم.

تکمیل فاز اول اتصال بزرگراه شهید لشگری به بزرگراه شهید فهمیده در دوره ششم مدیریت شهری

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: فاز اول اتصال بزرگراه شهید لشگری به بزرگراه شهید فهمیده در این دوره از مدیریت شهری به نتیجه می‌رسد و یک معارض دارد که باید حل شود.

وی با بیان اینکه مواجهه با هر معارض به اندازه اجرای آن پروژه انرژی می‌برد، اظهار کرد: معاونت مالی در این حوزه در کنار ما بود و در پروژه‌های بزرگ شخص شهردار تهران ورود جدی داشت.

حق بین با اشاره به اجرای ۳۸ پروژه فرهنگی و اجتماعی، یادآور شد: پروژه ایوان ری قابلیت بهره برداری نداشت و باید خرید تجهیزات و رعایت استاندارد‌ها در آن مورد توجه قرار می‌گرفت. در همین دوره نصب تجهیزات دنبال شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ۲۳ پروژه در آستانه تحویل است، گفت: هشت پروژه پارکینگ در این دوره اجرایی شد که تعدادی از این پارکینگ‌ها در آستانه بهره برداری هستند. یکی از طرح‌ها پارکینگ محله جوادیه بود که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

وی افزود: سعی کردیم در میدانگاه‌ها وضعیت شهر را بهبود بخشیم. میدانگاه باغ فردوس در منطقه یک به محدوده‌ای بی دفاع تبدیل شده بود و به صورت سه شیفت در این طرح کار شد و به بهره برداری رسید. ورودی فاخر میدانگاه و مترو جهاد نیز اجرایی شد که جوایز جهانی را به خود اختصاص داد.

حق بین با بیان اینکه پروژه خانه شهر نیز در یک سال گذشته مورد بازدید‌های مکرر قرار گرفت، تأکید کرد: شرایط این پروژه نسبت به دو ماه قبل تفاوت بسیار چشمگیری کرده است. راه اندازی و نصب تجهیزات باقی مانده و قطعاً تا چند ماه آینده بخش فیزیکی طرح تکمیل می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه می‌شد تاب آوری و ایمنی در شهر مورد پیگیری قرار نگیرد، گفت: یکی از کار‌های فوق‌العاده در این دوره مقاوم سازی گود برج میلاد بود. ما می‌خواستیم در حساس‌ترین شرایط سازه‌ای را اجرا کنیم. کار سه شیفت در این محدوده دنبال شد و امروز سرمایه شهر حفظ شده و بدون کوچک‌ترین مسئله‌ای، مجموعه برج میلاد هم به مأموریت هایش رسیده است.

وی اضافه کرد: در اجرای کانال‌ها و شبکه‌های آب‌های سطحی ۱۰۰ درصد اعتبارات را جذب و هزینه کردیم، اما کافی نیست و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و امید داریم که در اصلاح بودجه، به شرکت خاکریز آب توجه بیشتری شود.

حق بین با بیان اینکه پروژه‌های مقاوم سازی نیز رشد قابل توجه و مناسبی داشته است، یادآور شد: در بخش آسفالت معابر شنیده شده که کار فنی و عمرانی تنها آسفالت نیست که درست است. تمام مواردی که بنده تاکنون گفتم غیر از آسفالت بود. در این دوره با راه اندازی کارخانه جدید، آسفالت با کیفیت تولید و توزیع شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه اورهال کارخانجات موجود و افزایش ظرفیت تولید در این دوره انجام شد، اظهار کرد: امروز باید کارخانه‌ای متناسب با ظرفیت‌های شهر احداث شود که این کارخانه در همین دوره احداث خواهد شد و تراشه‌های آسفالتی که جمع‌آوری می‌شود در کارخانه بازیافت آسفالت مجدداً مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حق بین با بیان اینکه در سال اول ۷۵۰ هزار تن آسفالت ریزی برنامه ریزی کرده بودیم که ۵۵۰ هزار تن توزیع شد، گفت: در سال ۱۴۰۱، به میزان ۷۳۰ هزار تن، سال قبل بیش از یک میلیون و ۵۳۲ هزار تن و امسال تاکنون ۱۵۷ هزار تن آسفالت توزیع شده است.

وی اضافه کرد: ۳۷۸ مصوبه در ۳۷ جلسه کمیته آسفالت داشتیم که شامل نوسازی ناوگان و احداث کارخانجات و دیگر موارد است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه در احداث پل‌های مکانیزه انتقال قرارداد پیمانکاران و مشاوران در ماه‌های قبل صورت گرفت، اظهار کرد: در هفته سه بار از اجرای پل‌های عابر پیاده بازدید کردیم و به همه ابعاد توجه ویژه داشتیم. موضوع ایمنی پل‌ها نیز در همین راستا مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: ۵۱ یونیت از ۶۵ یونیت ساخته شده و مابقی نیز در مردادماه ساخته می‌شود و آماده نصب خواهد شد. یکی از سخت‌ترین پروژه‌ها در میدان امام حسین و برداشت پله‌های قبل و نصب پله‌های جدید بود. همه این فرایند‌ها در دو یا سه ماه گذشته دنبال شده و دو پروژه پیشرو نیز رونمایی شده که یک مورد در بزرگراه شهید چمران است.

جایگزینی پله‌ها با رمپ نیز در حال اجراست

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه جایگزینی پله‌ها با رمپ نیز در حال اجراست، گفت: چهار پروژه در این زمینه اجرایی شده و یک طرح نیز در حال اجراست. در کنار همه اقدامات فنی و عمرانی تحت عنوان پروژه‌های فرامنطقه ای، طرح‌هایی نیز زیر نظر معاونت هماهنگی امور مناطق اجرا می‌شود.

پیش بینی تلویزیون شهری برای برخی پروژه‌ها

به گزارش شهر در ادامه این جلسه حق بین در پاسخ به سوالات اعضای شورا نیز گفت: برای برخی پروژه‌ها تلویزیون شهری پیش بینی شده تا مردم در جریان اقدامات در کارگاه عمرانی پروژه شهید بروجردی باشند. نصب روزشمار برای پروژه‌های خاص انجام خواهد شد و برخی پروژه‌ها نیز در حال اتمام و آماده افتتاح هستند و نیازی به روزشمار ندارند.

وی ادامه داد: در جلسه با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طرح‌هایی برای ساخت آزادراه شهید شوشتری ارائه شد و به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه جلسات زیادی با معاونت حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور برای برداشت پل حافظ برگزار کردیم، یادآور شد: حذف این پل مسائل دیگری را ایجاد می‌کند؛ در جلسات با پلیس راهور مقرر شد که حتماً گزینه‌ای جایگزین همچون زیرگذر شمالی-جنوبی ایجاد شود. جمع‌آوری پل بدون تأیید پلیس و معاونت حمل و نقل و ترافیک قابل اجرا نخواهد بود. ما آمادگی این را داشتیم که در ایام نوروز کار را آغاز کنیم، اما طرح سنگینی است. می‌توانیم مقاوم سازی انجام دهیم، اما هزینه‌ها بسیار بالاست. در نهایت می‌توانیم در کمیسیون عمران و حمل و نقل موارد را بررسی کنیم و تصمیم‌گیری نهایی انجام دهیم.

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.