سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نجات ۲۹ نوزاد از ناشنوایی مطلق با غربالگری شنوایی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: با انجام غربالگری شنوایی برای ۳۹ هزار کودک در استان، ۲۹ نوزاد با تشخیص به موقع از ناشنوایی مطلق نجات یافتند.

مهشید سلیمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات چهارمحال و بختیاری تعداد معلولان تحت حمایت بهزیستی را ۲۵ هزار و ۱۰۶ نفر عنوان و اظهار داشت: بیشترین معلولیت معلولیت جسمی و سپس مشکلات ذهنی بیماری‌های اعصاب روان و معلولین شنوایی و بینایی هستند، کما اینکه هدف بهزیستی نگهداری فرد با دادن حق پرستاری در منزل است.

وی افزود: با انجام غربالگری شنوایی برای ۳۹ هزار کودک در استان، ۲۹ نوزاد با تشخیص به موقع از ناشنوایی مطلق نجات یافتند، زیرا وجود فرزند معلول در خانواده مخاطرات فردی، روحی، روانی، اجتماعی و ... دارد که لازم است هر چه بیشتر پیشگیری شود.

سلیمانی گفت: چهار مرکز مشاوره ژنتیک در استان وجود دارد که سال گذشته ۱۰۱۲ خانواده به این مراکز مراجعه کردند.

وی به خریداری ۲۰۰۰ دستگاه، ۶۰۳ دستگاه سمعک، نشان‌دار کردن ۱۶ هزار دفترچه سلامت برای توان‌خواهان در حوزه امور اجتماعی و توانبخشی، خرید دو دستگاه بینایی سنجی و یک دستگاه شنوایی برای کودکان سه تا پنج سال اشاره کرد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: امسال سهمیه استان برای استخدام معلولان ۶۳ نفر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی بود که آزمون برگزار شد.

سلیمانی با اشاره به خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، تصریح کرد: عمده تماس‌ها با اورژانس اجتماعی مربوط به همسرآزاری کودک آزاری و سالمند آزاری است، همچنین وی مراجعه ۲۲ هزار و ۳۳۵ نفر به مراکز مشاوره، تحت درمان قرار گرفتن ۷۵۳۸ نفر بیمار در ۱۸ کمپ ترک اعتیاد استان، وجود ۲۸ تیم اجتماع محور در محلات شهری و روستایی با هدف پیشگیری از اعتیاد، وجود ۱۲ همیار سلامت روان به منظور پیشگیری از آسیب‌ها را از جمله اقدامات حوزه سلامت اجتماعی بیان کرد و افزود: ۰۹۶۲۸ خط ملی اعتیاد بوده که در راستای پیشگیری و درمان به خانواده‌ها کمک می‌کند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری سال گذشته تعهد مسکن برای مددجویان تحت حمایت ۵۹۵ واحد بود که به ۷۹۹ واحد مسکن برای جامعه هدف رسید، همچنین تعهد اشتغال برای جامعه هدف ۱۶۱۸ نفر بود که ۲۰۳۰ اشتغال ایجاد شد که نشان از رشد بالای ۱۱۴ درصدی بود.

سلیمانی با اشاره به وجود ۴۲۶ مرکز و موسسه دولتی و غیر دولتی در استان، گفت: سال گذشته مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی مردمی بهزیستی نسبت به سال ماقبل آن ۳۰ درصد رشد داشت.

وی با اشاره به پیشگیری از معلولیت‌ها در دوران سالمندی، تصریح کرد: سال گذشته ۲۶۰۰ سالمند که در مراکز سالمندی بودند تحت آموزش قرار گرفتند.


بیشتر بخوانید


همچنین فرود نیکوبین، مسئول مرکز آموزش و توانبخشی اوتیسم شهرکرد با اشاره به تاسیس این مرکز از سال ۸۸، افزود: در مدت ۱۵ سال تلاش شد که با قدرت خدمات انجام شود.

وی بیان کرد: اوتیسم بیماری عصبی رشدی بوده که منشا عصبی آن مشخص نشده و در دنیا جریانی ناشناخته است، البته از حدود ۱۸ ماهگی علائم آن کاملا مشخص است.

نیکوبین افزود: سن طلایی و مداخله به هنگام از ۲ تا ۵ سال است که آمار‌ها نشان می‌دهد این اختلال در پسران ۳ تا ۴ برابر بیشتر از دختران است.

به گفته وی، در سال ۸۸ آمار جهانی اوتیسم یک به ۱۰ هزار کودک بود، اما امروزه آمار یک به ۳۵ تولد پسر رسیده یعنی از هر ۳۵ پسری که در کشور متولد می‌شود یک نفر دارای اختلال اوتیسم بوده که این آمار نگران کننده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.