سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چالش ساماندهی صنوف آلاینده و ایجاد شهرک صنفی در کردستان

زمین لازم برای ایجاد شهرک صنفی مصالح فروشان و فلزکاران سنندج نهایی شده اما هیچ اقدامی برای ادامه فرآیند انجام نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در دومین جلسه کارگروه استانی صنوف آلاینده و ایجاد مجتمع‌های صنفی استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در سطح استان کردستان بیش از ۲۲ هزار صنوف آلاینده وجود دارد که این آمار قابل ملاحظه‌ای است.

نوری با تاکید بر اینکه تامین زمین چالش اصلی برای ساخت شهرک‌های صنفی است گفت: مشکل تامین زمین در شهرستان‌های سنندج و دیواندره رفع شده است و همچین امروز تکلیف شد که هر ماه جلسه‌ای را به رفع مشکلات سایر شهرستان‌ها اختصاص داده شود.

وی بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب در شهرک‌های صنفی تاکید کرد و افزود: نبود زیرساخت مناسب در شهرک‌های صنفی در آینده به چالشی بزرگ مبدل خواهد شد لذا دستگاه‌های متولی مکلف به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این شهرک‌ها هستند.

نوری به موضوع صدور مجوز‌ها اشاره و اظهار کرد: تا زمان تعیین تکلیف متولی صدور مجوز در درگاه ملی صدور مجوزها، فعلا سازمان صنعت و معدن متولی صدور این مجوز‌ها باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر برای دو گروه از صنوف آلاینده از جمله مصالح فروشان و صنوف وابسته، صنف فلزکاران و ضایعات فروشان و صنوف وابسته” در سرنجیانه سنندج زمین تامین شده است.

نوری با اشاره به اینکه ایجاد شهرک‌ها و مجتمع‌های صنفی بسیاری از مشکلات این قشر را حل می‌کند، گفت: ساماندهی صنوف ناسازگار باید به صورت جهادی پیگیری شود و تا رسیدن به نتیجه مطلوب از هیچ تلاش و کمکی دریغ نخواهیم کرد.

بیش از ۱۷ هزار واحد صنفی آلاینده در کردستان نیازمند انتقال به خارج شهر‌ها است

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: ۱۷ هزار و ۶۱۳ واحد صنفی آلاینده و مزاحم دارای پروانه ساخت، نیازمند انتقال به محدوده خارج از شهر‌های استان هستند که ۵ هزار و ۲۶۸ واحد آن در سنندج مستقر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به وجود ۷ شهرک صنفی در استان، افزود: ۴ شهرک در حال احداث و ۱۶ شهرک نیز در حال پیگیری است.

وی اذعان کرد: حدود ۷۰ درصد واحد‌های صنفی واجد شرایط برای خروج از شهر در داخل شهرک‌های صنفی و مابقی خارج از شهرک‌ها مستقر هستند.

خلیقی گفت: تعیین صدور مجوز اولیه از سال ۱۳۹۶ تاکنون اثری نداشته است و در حال حاضر اداره کل صمت متولی صدور مجوز ساخت مجتمع‌های صنفی است.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: دز اصلاح آیین نامه ها، به تازگی شرکت شهرک‌های های به عنوان متولی صدور مجوز شهرک‌های صنفی تعیین شده که تاکنون ابلاغ نشده است.

وضعیت برخی محلات سنندج از لحاظ صنوف آلاینده حاد است

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان هم گفت: صنوف آلاینده از لحاظ آلودگی صوتی و منظر برای شهروندان مشکلاتی ایجاد کرده است و انتقال آن به خارج از شهر‌ها ضروری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به مشکلات شهرک صنعتی عباس آباد سنندج گفت:واحد‌های قبلی این شهرک با وجود ایجاد شهرک صنفی بازهم با افراد دیگری جایگزین شده و عملا کار را با شکست مواجه کرده است.

وی گفت: اکنون مشکلات صنوف آلاینده در غفور و عباس آباد یک فاجعه است و این محلات از نظر بهداشتی وضعیت حادی دارد.

حمیدی با تاکید بر اینکه شهرک‌های صنفی باید خارج از محدوده شهر مکان یابی شود، گفت: در شهرستان سنندج ۲ لکه پیشنهادی برای شهرک مصالح سازان و فلزکاران در سرنجیانه پیشنهاد شده که از نظر زیست محیطی باید حداقل فاصله ۵۰۰ متر از روستا داشته باشد.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان نیز در این جلسه از روند ایجاد شهرک صنفی ابراز نارضایتی کرد و گفـت: زمین لازم برای ایجاد شهرک صنفی  مصالح فروشان و فلزکاران سنندج نهایی شده اما هیچ اقدامی برای ادامه فرآیند انجام نمی شود.

شریفی گفت: برای ساماندهی این وضعیت  از سال 1391 در جلسات هستیم و کسی هم مخالفت  نکرده است اما تاکنون هیچ خروجی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه زمین لازم برای ایجاد شهرک صنفی مصالح فروشان نهایی شده و طرح مطالعات آن نیز انجام شده است، گفت: موضوع صدور مجوز ار درگاه ملی مجوز ها و مشلات آن فقط امسال نبوده و همواره صدور مجوز از سوی اداره کل صنعت معدن و تجارت و یا شرکت شهرک ها تغییر می کند و درخواست داریم هرچه سریع تر این قادام ما انجام شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.