سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تثبیت ۷ هزار و ۷۳۰ قطعه از اراضی کشاورزی فارس

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس تثبیت ۷ هزار و ۷۳۰ قطعه از این اراضی معادل ۱۴۵ هزار هکتار از ابتدای سال جاری را ماحصل تلاش جهادی کارشناسان ادارات تابعه ثبتی فارس دانست.

قرارگاه حدنگاری شهید سلیمانی با حضور استاندار فارس و مدیرکل ثبت اسناد و املاک، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر امور اراضی و مدیران دیگر ادارات و سازمان‌های مرتبط با محوریت تسریع در فرایند تثبیت اراضی کشاورزی در شیراز برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با هدف بازبینی میزان پیشرفت فرایند تثبیت و صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی برگزار شد، استاندار فارس با اشاره به الزامات قانون جامع حدنگار و به تبع آن سیاست‌های تثبیتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر لزوم همسویی و تعامل ادارات و سازمان‌های مرتبط در این مقوله با هدف حدنگاری تمامی اراضی و املاک فارس تأکید کرد و گفت: با همگامی و تعامل دستگاه‌های مرتبط، حدنگاری استان هر چه زودتر انجام شود تا شاهد تثبیت صد در صدی اراضی و املاک این استان باشیم.

محمدهادی ایمانیه، خواستار استمرار کارگروه‌ها و نشست‌های مشترک به‌صورت هفتگی در دفتر معاونت استانداری با حضور مدیرکل ثبت اسناد و املاک، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر امور اراضی استان با هدف پیشبرد فرایند تثبیت و صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی شد.

او بیان کرد: سازمان‌ها و اداراتی که فرایند صدور اسناد مالکیت اراضی و املاک تحت تملک خود را دنبال نمی‌کنند، باید ترک فعل آنها به مراجع ذیصلاح قضایی اعلام شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس ضمن ارائه گزارشی اجمالی از اقدامات صورت گرفته در این اداره‌کل با هدف تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی استان، تثبیت ۷ هزار و ۷۳۰ قطعه از این اراضی معادل ۱۴۵ هزار هکتار از ابتدای سال جاری تاکنون را ماحصل تلاش جهادی کارشناسان ادارات تابعه ثبتی فارس دانست و افزود: در ساعات غیر اداری نیز جهت این اراضی اسناد مالکیت صادر شده است.

غلامرضا کیانی با اشاره به صدور اسناد مالکیت ۹۸ درصد اراضی ملی و منابع طبیعی در فارس گفت: در زمینه تثبیت اراضی کشاورزی فارس نیز تاکنون برای ۳۹ هزار و ۳۹۸ قطعه معادل ۶۶۶ هزار و ۵۹۸ هکتار از این اراضی سند مالکیت صادر کردیم که ۶۷ درصد اراضی استان را تشکیل می‌دهد. 

او تصریح کرد: انعقاد قرارداد با ۵ شرکت نقشه‌برداری مشاور جهت تهیه و تولید نقشه ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زمینه سرعت بخشی به فرایند صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی را فراهم کرده است و در صورت همکاری و تعامل مطلوب ادارات جهاد کشاورزی و امور اراضی، تسهیل و تسریع در این فرایند فراهم می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان فارس با اشاره به آمار موجود در سامانه سحاک بیان کرد: از پرونده‌های موجود ۶ هزار و ۶۴۴ پرونده توسط کارشناسان ادارات ثبت مورد رسیدگی و ارجاع به ادارات امور اراضی و تعیین تکلیف توسط این ادارات قرار گرفت و این پرونده‌ها در مسیر صدور اسناد مالکیت قرار گرفته است، لیکن برگشت بالغ بر ۹ هزار پرونده از ناحیه ادارات جهاد کشاورزی و امور اراضی با استناد به عدم رفع تداخلات، مانع سرعت‌بخشی به تثبیت اراضی کشاورزی استان شده است.

او تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، در مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری و ابلاغ آن و متعاقب آن لازم‌الاجرا شدن این قانون از تاریخ ۳ تیرماه و تصریح تبصره ۹ ماده ۱۰ قانون فوق الذکر را که اراضی کشاورزی با هر میزان و مساحت قابلیت صدور سند مالکیت دارند را از جمله عوامل سرعت بخشی به انجام فرایند صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی دانست. 

کیانی، خواستار تعامل بیش از پیش ادارات جهادکشاورزی و امور اراضی با ادارات ثبت در جهت حد نگاری اراضی کشاورزی شد و حد نگاری اراضی فوق را در راستای حمایت از حقوق کشاورزان استان و حفظ و حراست از مالکیت‌های آنان بر اراضی تحت تملک عنوان کرد و گفت: اجرای این فرایند همسو با الزامات قانون جامع حد نگار در مسیر ترویج ثبت رسمی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس بیان کرد: با توجه به تبصره ۴ ماده یک قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، املاک و اراضی که پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون اسناد مالکیت حد نگاری آنها صادر می‌شود، مشاورین املاک و بنگاه‌ها حق تنظیم هیچ‌گونه قراردادی اعم از قولنامه و مبایعه‌نامه جهت نقل و انتقال آنها نداشته و باید در این خصوص به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.