سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس مسائل بین‌الملل:

سرنوشت رژیم اسرائیل نابودی است

مرندی گفت: غرب خود را پرچمدار حقوق بشر معرفی می‌کند، اما مردم جهان مشاهده می‌کنند که چگونه از نسل‌کشی رژیم ضدغزه و حمله به مردم یمن حمایت می‌کند.

سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران روز شنبه مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی آر تی روسیه داشت. این مصاحبه در شرایطی انجام شده است که ایران حمله به بندر حدیده را محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران این حمله را نشانه خوی تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی دانست. او آمریکا و اسرائیل را مسئول مستقیم این حمله دانست.

مرندی درباره پیامد های این حمله اظهار کرد: رژیم اسرائیل از همه نظر در مشکلات مختلفی گرفتار آمده است. این به علت آن است که برای بسیاری در جهان این موضوع به طور شفاف مشاهده می‌شود که این رژیم هرگز روی آرامش را نخواهد دید.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شده است که هیچ فرد یا کشوری دیگر و به طور ویژه از آسیا در آنجا سرمایه گذاری نکند. هم اکنون ارتباط دریایی با فلسطین اشغالی از طریق دریای سرخ مختل شده و دامنه نفوذ ارتش یمن تا اقیانوس هند هم گسترش یافته است. این موضوع سبب شده است که هر فرد یا کشوری که می‌خواهد با رژیم همکاری کند با مشکلات و پیچیدگی‌های زیادی روبرو شود. همه آنها می‌دانند که کارخانه‌ها و دیگر مکان‌های تجاری رژیم آسیب پذیر هستند.

وی افزود: این با یمن تفاوت زیادی دارد. یمن از آسیب پذیری کمتری برخوردار است. یمن چندین دهه است که تحت حملات و نسل کشی است. سعودی و اماراتی‌ها با حمایت غرب یک جنگ و نسل کشی را ضد یمن انجام دادند. آمریکایی‌ها از راه دریای سرخ یک محاصره دریایی را ضد یمن اعمال کردند. آنها به مردم یمن گرسنگی دادند اما نتوانستند که یمن را تسلیم کنند.

مرندی تاکید کرد: یمنی‌ها به علت رشد توانایی‌های پهپادی و موشکی خود سعودی را مجبور به پذیرش آتش بس کردند. هرچه جنگ طولانی‌تر شود رژیم اسرائیل از نظر اقتصادی آسیب پذیر‌تر خواهد شد. این همچنین سبب ایجاد عصبانیت در دیگر کشور‌های جهان ضد این رژیم می‌شود. آن رژیم‌های عربی یا رژیم‌های محلی که به آمریکا نزدیک هستند و از آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، مردم آنها نسبت به رفتار دولت هایشان روز به روز عصبانی‌تر می‌شوند. به نظرم این هم به منزله تهدیدی برای تل آویو است.

مجری: اسرائیل، حوثی‌ها را یکی از عوامل نیابتی ایران می‌داند. شانس دخالت تهران در تشدید تنش کنونی تا چه اندازه است؟

مرندی: اسرائیل یکی از عوامل نیابتی آمریکا و اروپا در منطقه است. مردم آن افراد مهاجری از اروپا و آمریکای شمالی هستند. بیشتر آنها بومی فلسطین اشغالی نیستند. بسیاری از آنها مانند نتانیاهو نام خانوادگی خود را تغییر داده اند تا نشان دهند که اروپایی نیستند. اما ما می‌دانیم که نخست وزیر رژیم و دیگر مقامات آن از کجا آمده اند.

وی افزود: اما مردم یمن و مردم فلسطین و مردم لبنان بومی کشور‌های خود هستند. ایرانی‌ها از مردم بومی این کشور‌ها حمایت می‌کنند و مردم بومی حق دفاع از خود را دارند. انصارالله در یمن بار‌ها گفته است که تا مادامی که نسل کشی رژیم ادامه داشته باشد به حمله به منافع آن ادامه می‌دهند. غرب هم از نسل کشی اسرائیل حمایت می‌کند. هر روز آنها به حمایت از نسل کشی اسرائیل در غزه ادامه می‌دهند. انصارالله از نظر تهران قهرمان جهان عرب و قهرمان تمام جهان است، زیرا آنها به اسرائیل فشار می‌آورند تا به نسل کشی پایان دهد. این در حالی است که آمریکایی ها، اروپایی‌ها و انگلیسی‌ها از رژیم حمایت می‌کنند تا به نسل کشی خود ادامه دهد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: جهان در حال تماشای این وضعیت است و ماسک‌ها از چهره آنها فروافتاده است. غرب از نظر قدرت نرم شکست خورده است. غرب خود را پرچمدار حقوق بشر معرفی می کند، اما حالا مردم جهان مشاهده می‌کنند که غرب چگونه از نسل کشی رژیم ضد غزه و حمله به مردم یمن حمایت می‌کند و مردم لبنان، عراق و سوریه در حمایت از مردم غزه به پاخاسته اند.

مجری: آیا انتظار دارید که اسرائیل برای تلافی جویی به ایران هم حمله کند؟

مرندی: معتقدم که رژیم اسرائیل به خوبی می‌داند که پاسخ هرگونه اقدامش ضد ایران چه خواهد بود. دفعه گذشته ایرانی‌ها یک پاسخ محدود دادند. پاسخ بعدی ایران ۴ تا ۵ برابر بزرگتر خواهد بود. ایرانی‌ها گفته اند که این پاسخ در حقیقت ۵ تا ۶ بار بزرگتر خواهد بود. پاسخ ایران یک پاسخ نخواهد بود بلکه موجی از حملات خواهد بود. اسرائیلی‌ها نخواهند توانست در برابر حملات ایران مقاومت کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.