سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انرژی خورشیدی چگونه مانع از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود؟

انرژی خورشیدی می‌تواند نیاز تقاضای جهانی برق را برطرف کرده و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تقاضای جهانی برای برق با سرعت در دو دهه اخیر در حال افزایش است، اما انرژی خورشیدی در مسیری است که نیمی از رشد تقاضا را تامین می‌کند و انتظار می‌رود تقاضای جهانی برق در سال ۲۰۲۴ حدود ۴ درصد رشد کند.

به گفته وب سایت Electrek، این میزان تقاضا بالاترین نرخ رشد سالانه از سال ۲۰۰۷، بدون احتساب موارد بازگشت پس از بحران مالی جهانی و همه گیری کروناست.

افزایش مصرف جهانی برق تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و رشد مجدد آن حدود ۴ درصد خواهد بود.

همچنین انتظار می‌رود انرژی‌های تجدیدپذیر در سال جاری و سال آینده به سرعت گسترش یابد و سهم آنها از عرضه جهانی برق از ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۳۵ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، علیرغم افزایش سریع منابع انرژی تجدیدپذیر، تولید برق جهانی زغال سنگ به دلیل رشد تقاضا در سال جاری بعید است، به ویژه در چین و هند، کاهش یابد. در نتیجه انتشار دی اکسید کربن از بخش انرژی جهانی با اندکی افزایش در سال ۲۰۲۴ و به دنبال آن کاهش در سال ۲۰۲۵ تثبیت شده است. 

اتحادیه اروپا پس از دو سال متوالی انقباض در بحبوحه اثرات بحران انرژی، شاهد بهبود معتدل‌تری در تقاضای برق خواهد بود که انتظار می‌رود رشد آن ۱.۷ درصد باشد.

دیو جونز، مدیر چشم انداز انرژی‌های تجدیدپذیر در اندیشکده Ember مستقر در لندن، در پاسخ به این روند به روز رسانی میانه سال برق آژانس بین المللی انرژی گفت: ما به سرعت به سمت آینده الکتریکی حرکت می‌کنیم و شاهد افزایش تقاضای انرژی از طریق برق هستیم.

وی افزود: الکتریسیته تجدیدپذیر نه تنها در جایگزینی نیروگاه‌های زغال‌سنگ و گاز، بلکه در تأمین این افزایش تقاضا برای برق نقشی دوگانه دارد، بنابراین باید انرژی‌های تجدیدپذیر را با سرعت مضاعف بسازیم، با همان سرعتی که لازم است تولید گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهیم.

منبع: الیوم السابع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.