سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توافق برای رونق اقتصاد

مسعود پزشکیان دیروز در جمع فعالان اقتصادی حاضر شد و در همان ابتدا اعلام کرد که آمده تا دغدغه و راهکار‌های پیشنهادی آنها را در شرایط فعلی اقتصادی بشنود.

اقتصاد ایران در طول سال‌های گذشته فرازونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته که مهم‌ترین آن رشد اقتصادی نزدیک به صفر درصد دردهه۹۰بود. برخی فعالان اقتصادی معتقدند یکی ازدلایل رشد اقتصادی صفر درصد در این بازه زمانی تصمیمات خلق‌الساعه و همچنین نبود نظربخش خصوصی درتصمیمات دولت بود.

ازسوی دیگر فشار تحریم‌ها مزید بر علت شده و کاستی‌هایی رادر کشور به وجود آورده است. دیروز مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب به اتاق بازرگانی ایران رفت وازبرنامه‌ها و راهبرد‌های دولت چهاردهم سخن گفت؛ سخنانی که فعالان بخش خصوصی، تعاونی و اصناف را نسبت به آینده امیدوار کرد. 

مسعود پزشکیان دیروز در جمع فعالان اقتصادی حاضر شد و در همان ابتدا اعلام کرد که آمده تا دغدغه و راهکار‌های پیشنهادی آنها را در شرایط فعلی اقتصادی بشنود. وی افزود: اگرقراراست حرف بزنیم باید حرفی محکم بزنیم که مبنای علمی دارد که دچار بی‌ثباتی نمی‌شود و این شما هستید که باید با دانشگاهی‌ها و کارشناسان بنشینید و حرفی بزنیم که روی آن بتوانیم پافشاری کنیم. رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: باید تولید و صنعت را از تهران خارج کرده و به سواحل دریا منتقل کنیم؛ در این صورت هم به‌آسودگی می‌توانید کالاهایتان را صادر کنید و هم می‌توانید به‌راحتی کالا و مواد مورد نیاز خود را وارد کنید.
 
فعالان اقتصادی چه گفتند؟
در ابتدای این جلسه صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بخش خصوصی آمادگی همکاری کامل برای مشارکت در توسعه مکران را در راستای اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه دریامحور دارد.

محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گفت: مهم‌ترین موانع محیط کسب‌وکار از نظر اتاق‌های سه‌گانه تعاون، اصناف و بازرگانی ایران؛ غیر قابل پیش‌بینی‌بودن وبی‌ثباتی سیاست‌ها، مقررات و قوانین، ناعادلانه‌بودن دریافت مالیات و قوانین تأمین اجتماعی و همچنین دخالت نهاد‌های مختلف در وضعیت اقتصادی است. او با تأکید بر این‌که نباید تصمیماتی گرفته شود که عوارض داشته باشد، گفت: در دولت جدید، باید تقویت روابط خارجی و بهبود دیپلماسی اقتصادی دردستور کارقرارگیرد تا راه را برای تعالی اقتصاد ایران بازکند. مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز گفت: این‌که نظر بخش خصوصی درتصمیمات اقتصادی دیده نشود، یک آفت جدی برای اقتصاداست وامیدواریم دردولت جدید این مسأله رفع شود. وی افزود:بخش اصناف مشتمل بر چهار میلیون واحد صنفی است، اما این بخش بزرگ درهیچ‌یک ازشورا‌های عالی و نهاد‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیری جایگاهی ندارد. این بخش که عملا خود بازاربه‌شمارمی‌آید، عضوشورای رقابت نیست ومامی‌خواهیم برای نظارت بر بازار از نماینده اصناف دعوت شود.
 
لزوم تغییر حکمرانی حوزه معدن
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان این‌که ۹۸درصد معادن کشور درحبس است، گفت: در برنامه هفتم توسعه هم رشد ۱۳درصدی برای این بخش در نظر گرفته شده که تحقق آن نیازمند الزاماتی است، اما با این نوع حکمرانی در حوزه معدن، رشد ۱۳درصدی ممکن نیست. توحید صدرنژاد، نایب‌رئیس کمیسیون استاندارد، محیط زیست، توسعه پایدار و آب، در ادامه این نشست با اشاره به اقتصاد صنعت بازیافت گفت: درآمدصنعت بازیافت درآمریکا ۶۰۰ میلیارد دلار است و در ایران می‌تواند ۱۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته باشد. این مزیت اقتصادی صنعت بازیافت است، اما در ایران فشار شهرداری‌ها اجازه شفافیت نمی‌دهد و این پرونده در حوزه قضایی در حال پیگیری است. 

به وزارتخانه قوی نیاز داریم
محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به مشکلات مختلف این حوزه گفت: باید وزارتخانه قوی و وزیر مقتدر و پاکدست در رأس امور در این حوزه قرار بگیرد. وزیرجهادکشاورزی باید ارتباط منسجم با بخش خصوصی داشته و رویکرد مثبتی به آن داشته باشد. خواسته ما این است که یک کرسی در وزارتخانه به بخش خصوصی برای پیگیری و حل مسائل هر بخش اختصاص داده شود.

بخش خصوصی امیدوار به آینده
عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران گفت: بخش خصوصی به سیاست‌های رئیس‌جمهور منتخب خوش‌بین است و صحبت‌هایی هم که دیروز شد امیدآفرین بود. وی افزود: به رئیس‌جمهور منتخب هم گفتم که با همراهی کسانی، چون آقای طیب‌نیا که کنار رئیس‌جمهور قراردارند، امیدواریم که مسیر توسعه اقتصادی وصنعتی راهموار کنید. ما فعالان بخش خصوصی تمام‌قد در کنار شما خواهیم‌ایستاد. سهل‌آبادی ادامه داد: انتظارمان از رئیس‌جمهور منتخب و دولت چهاردهم این است که از بخش خصوصی به‌عنوان کارشناس اقتصادی و تولیدی استفاده شود. اکنون زمان آزمون‌وخطا در اقتصاد نیست و باید دست در دست هم کشورمان را بسازیم.

امید بخش خصوصی به سیاست‌های رئیس‌جمهور منتخب
حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران درخصوص فضای جلسه فعالان اقتصادی با رئیس‌جمهور منتخب گفت: وعده‌ها و موضوعاتی که مطرح شد تقریبا اولین‌بار بود که یک رئیس‌جمهور از نزدیک آن را می‌شنود و تاکنون کسی این موارد را پیگیری نمی‌کرد. وی افزود: اکنون فعالان اقتصادی از شرایطی که رئیس‌جمهور منتخب ترسیم کرده، خرسند هستند. حتی در اواسط جلسه رئیس‌جمهور منتخب تصریح کرد که به آقای طیب‌نیا گفته بودم این جلسه باید در سه روز برگزار شود تا همه موارد گفته شود. این وعده هم داده شد که جلسه رئیس‌جمهور در آینده نیز هر فصل برگزار شود. غزنوی تاکید کرد: حسی که اکنون فعالان اقتصادی دارند این است که رئیس‌جمهورخودش رادرکنار کارآفرینان می‌داند. 

حضور آقای طیب‌نیا برای اقتصاد کشور امیدآفرین بود، اما این‌که برای انتخاب وزرا از بخش خصوصی هم مشورت گرفته می‌شود، امید بخش خصوصی را به دولت چهاردهم بیشتر می‌کند. دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با تاکید بر این‌که انتقاد بخش خصوصی مشکلی رارفع نمی‌کند، بلکه باید راهکار هم ارائه دهد: در جلسه دیروزتقریبا همه افرادی که انتقاد داشتند، راهکار‌های رفع آن راهم مطرح کردند. دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران نیز با تأکید بر این‌که ما هیچ راهی جزصنعتی‌شدن نداریم، گفت:باید مدل حکمرانی اقتصادی برای تولید بزرگ‌مقیاس، متنوع و صادرات‌محور بسترساز شود. در این مسیرموانعی وجود دارد؛ ازجمله این‌که با سیل مهاجرت نیروی انسانی مواجه هستیم. همچنین شاخص رقابت‌پذیری ما باید بهبود یابد. شاخص رقابت‌پذیری کشور ما تا ۵۰سال پیش با بسیاری از کشور‌ها ازجمله چین برابر بوده، درحالی که امروز شاخص رقابت‌پذیری چین۲ است و این عددبرای ما ۵۵است. راه‌حل این مشکل بزرگ‌مقیاس‌شدن تولیدات ماست، از این رو باید بسته سیاست صنعتی تدوین و تصویب شود.

مهم‌ترین موضوعاتی که در دیدار رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی مطرح شد
اقتصاد دریامحور
پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد
بهبود دیپلماسی اقتصادی
خنثی‌سازی تحریم
توسعه ترانزیت
رونق ساخت مسکن
توسعه معادن
رفع موانع تولید
پایداری انرژی
رشد صادرات

منبع: روزنامه جام جم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.