سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۲ گله شتر از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی هامون خارج شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: محیط‌بانان و قرق بانان مستقر در تالاب بین الملی هامون ۲ گله شتر را به بیرون از تالاب هدایت کردند.

محمدرضا علیمرادی گفت:  ورود دام سنگین (شتر) موجب جابجایی خاک و در نتیجه حرکت ریزگرد‌ها از بستر دریاچه تاالاب بین المللی هامون به سمت مناطق مسکونی می‌شود.

وی افزود: یگان حفاظت محیط زیست و قرق بانان (بخش خصوصی) شهرستان زابل برای جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش هامون ۲ گله ۹۰ و ۶۰ نفری شتر را از منطقه هامون سابوری (خاریکه) بیرون راندند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تردد خودرو و چرای شتر‌ها یکی از عوامل مهم تخریب این دریاچه محسوب می‌شود ادامه داد: از آنجا که کنترل گستره ۴۰۰ هزار هکتاری تالاب بین المللی هامون به دلیل کمبود نیرو امکانپذیر نیست، بنابراین از عموم مردم و ساکنان حاشیه این تالاب و همچنین صاحبان احشام و شتر‌ها انتظار می‌رود برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب، از ورود خودرو و دام‌های سنگین (شتر) به پناهگاه حیات وحش هامون خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی هامون در حالی به عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین و سومین دریاچه بزرگ کشور از آن یاد می‌شده که در سال‌های اخیر به علت عدم ورود آب از سرچشمه‌های آن به طور کامل خشک شده و چرای شتر و تردد خودرو‌ها در بستر خشکیده هامون نیز بر تولید بیش از پیش گرد و غبار دامن زده است. با توجه به وزن زیاد شترها، هنگامی که این حیوان در سطح تالاب حرکت می‌کند سبب از بین رفتن چسبندگی ذرات رس و پودر شدن خاک می‌شود که با کوچکترین وزش باد عاملی برای افزایش ریزگرد‌ها می‌شود.

با توجه به شرایط بحرانی که تالاب بین المللی هامون با آن مواجه شده بار‌ها از سوی یگان حفاظت اداره‌کل محیط زیست سیستان و بلوچستان توصیه شده ساربان‌ها با در نظر گرفتن شرایط بحرانی تالاب، شتر‌های خود را برای چرا به بستر هامون نبرند، به دلیل اینکه حضور شتر‌ها در بستر تالاب سبب از بین رفتن پوشش گیاهی ناچیزی که در بستر تالاب باقی مانده، می‌شود.

پوشش گیاهی تالاب بین المللی هامون نسبت به سال‌های گذشته ضعیف و فقیر شده و در حال حاضر مقداری بوته در بستر تالاب مانده با این حال باز هم شاهد ورود گله شتر در بستر خشکیده هامون هستیم.

برچسب ها: گله شتر ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.