سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا به شهروندان خود توصیه کرد به بنگلادش سفر نکنند

در پی افزایش سطح خشونت و گسترش اعتراضات در بنگلادش، آمریکا به شهروندان خود توصیه کرد که از سفر به این کشور اجتناب کنند.  

وزارت خارجه آمریکا سطح هشدار برای سفر شهروندان خود به بنگلادش را افزایش داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هر آمریکایی که به بنگلادش سفر می‌کند باید از تظاهرات و تجمعات سیاسی اجتناب کند، رسانه‌های محلی را برای به روز رسانی اخبار زیر نظر بگیرد و با وزارت امور خارجه در تماس باشد».

به گزارش سی‌بی‌اس، این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود اعلام کرد: «تظاهرات و درگیری‌های خشونت‌آمیز در سرتاسر پایتخت بنگلادش و مناطق همجوار آن گزارش شده است. ارتباطات مخابراتی در سراسر کشور قطع شده و به دلیل وضعیت امنیتی، ممکن است در ارائه خدمات معمول کنسولی تاخیر وجود داشته باشد». 

سفارت آمریکا در بنگلادش روز گذشته اعلام کرد که طبق گزارش‌ها بین صد‌ها تا هزاران نفر در سراسر بنگلادش در جریان اعتراضات زخمی شده و وضعیت این کشور «بسیار بی‌ثبات» است.

همچنین از نیمه شب در این کشور منع آمد و شد آغاز شده و مردم فقط برای انجام کار‌های ضروری می‌توانند بیرون بروند. 

جمعه خونین‌ترین روز اعتراضات بنگلادش بود. شمار کشته شدگان در این روز بین ۲۳ تا ۴۳ نفر تخمین زده شده است. رسانه‌های محلی همچنین گزارش دادند که حدود ۸۰۰ زندانی پس از حمله معترضان به یک زندان در شمال پایتخت و آتش زدن آن به بیرون گریخته‌اند.

معترضان خواستار تغییر سیستم اختصاص مشاغل دولتی هستند. بر اساس قانون فعلی، ۳۰ درصد جایگاه‌های شغلی به اعضای خانواده «مبارزان آزادی» در جنگ سال ۱۹۷۱ بنگلادش اختصاص دارد و ۱۰ درصد نیز به افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته اختصاص داده می‌شود. همچنین ۱۰ درصد سهمیه برای زنان، ۵ درصد برای اقلیت‌های قومی و ۱ درصد برای افراد ناتوان جسمی در نظر گرفته شده است. تظاهرکنندگان به این سیستم اعتراض دارند و آن را تبعیض‌آمیز می‌دانند.

 حزب اصلی اپوزیسیون ملی‌گرای بنگلادش از اعتراضات حمایت کرده و روز جمعه متعهد شد که تظاهرات خود را سازماندهی کند.

مترجم: زهرا نجفی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.