سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رها سازی ۱۹۳ میلیون مترمکعب آب از سد ملی کوثر

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۱۹۳ میلیون متر مکعب آب از مهر ماه سال گذشته تاکنون از سد کوثر گچساران برای مصارف مختلف کشاورزی، صنعت و آشامیدنی رها سازی شد.

اکبر خدری در حاشیه بازدید هاشم امینی معاون وزیر نیرو و جمعی از مسئولان اجرایی کهگیلویه وبویراحمد از سد کوثر، گفت: از این میزان آب رها سازی شده ۱۰۶ میلیون و ۸۱ هزار متر مکعب برای تامین آب آشامیدنی رها سازی شده است.
 
وی بیان کرد: از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون ۵۸ میلیون متر مکعب آب کشاورزی، ۷۸میلیون و ۶۰هزار متر مکعب برای سایر (زیست محیطی) و هشت میلیون و ۴۵ هزار متر مکعب آب در بخش صنعت رهاسازی شد.
 
خدری با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد بیش از ۶۲۴ متر است.
 
وی گنجایش مخزن سد کوثر را ۵۴۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رود‌های شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
 
 
خدری با بیان اینکه بیش از ۹۸ از ظرفیت این سد هم اکنون تکمیل است ابراز کرد: در حال حاضر حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۳۸ میلیون و ۵۲ هزار متر مکعب است.
 
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: دبی ورودی آب سد کوثر هم اکنون ۹ و ۹۷ صدم متر مکعب بر ثانیه است.
 
خدری اظهار کرد: میزان ورودی آب سدکوثر در گچساران در سال آبی جاری ۵۴۹ میلیون و ۸۸ هزار متر مکعب است.
 
وی بیان کرد: هم اکنون دبی خروجی سد کوثر روزانه بیش از ۱۳ متر مکعب بر ثانیه است که از این میزان سه و نیم متر مکعب بر ثانیه برای شرب و سه متر مکعب بر ثانیه برای کشاورزی رها سازی می‌شود.
 
سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
 
صبح امروز (شنبه) هاشم امینی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور به منظور تسریع در روند طرح‌های ملی و مهم آب و فاضلاب استان همچون طرح‌های مهم آب شرب از جمله طرح آبرسانی از سد کوثر به لیکک، طرح آبرسانی از سد کوثر به دهدشت چرام و لنده و سوق و ۳۰۰روستای مسیر به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد.
 
همچنین طرح آبرسانی به دیشموک و چاروسا، سامانه انتقال آب شرب یاسوج از محل سد تنگ سرخ، طرح تامین آب شرب باشت، ارتقا آب شرب گچساران از سد کوثر، طرح‌های تصفیه خانه فاضلاب از جمله طرح‌های مهم مورد نظر این سفر است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.