سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلف شدن یک راس جبیر نر در تصادف جاده‌ای شادکام بافق

یک راس آهوی نر (جبیر) بر اثر برخورد با خودرو در جاده روستای شادکام بافق تلف شد.

 بنابراعلام روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، یک راس آهوی نر (جبیر) بر اثر برخورد با خودرو در جاده روستای شادکام بافق تلف شد.

تصادفات جاده‌ای یکی از اصلی‌ترین تهدیدات حیات وحش است که متأسفانه در مناطق تحت مدیریت بیشتر شاهد آن هستیم. جاده‌های بین شهری، روستایی و حتی جاده مزارع کشاورزی یکی از تهدید‌های حیات وحش است که مرگ تعداد قابل توجهی از گونه‌های مختلف جانوری به سبب تردد وسایل نقلیه را به دنبال دارد.

از تمامی رانندگان که در جاده‌ها تردد دارند درخواست داریم با توجه به احتمال عبور گونه‌های مختلف حیات وحش از جاده‌ها توجه لازم را برای جلوگیری از تصادف با حیات وحش به‌ویژه شب‌ها داشته باشند و با احتیاط بیشتر رانندگی کنند.

 متأسفانه باگسترش راه‌های ارتباطی، تغییر کاربری‌های غیر مجاز، توسعه شهر‌ها و روستاها، افزایش وسایل نقلیه و توسعه صنعتی، زیستگاه حیات وحش به صورت جزیره‌ای و محل زندگی جانوران ناامن شده است.

جبیر شباهت زیادی به آهو یا غزال گواتردار ایرانی (Gazella subgutturosa) دارد و مهمترین تفاوت آن با آهو این است که اندازه‌ای کوچکتر و بدن ظریف‌تر و لاغرتر دارد. هر دو جنس نر و ماده این حیوان شاخ دارند در حالی که در آهو فقط جنس نر شاخ دارد. جبیر جزو حیوانات تیزرو محسوب می‌شود و با سرعت۸۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند بدود، البته دویدن جبیر بدون پرش صورت می‌گیرد.

مهمترین دشمن طبیعی این حیوان با توجه بسرعت بسیار بالا و محل زندگی، یوزپلنگ است. براساس آمار‌های موجود تاکنون ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ گونه پرنده، ۶۰ گونه پستاندار وحشی و ۴۰ گونه خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.