سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عزاداری امام حسین (ع) و یک نکته درباره واجبات دینی

یک استاد حوزه علمیه گفت: اگر به شما گفتند هر قدم زیارت امام حسین (ع) یک حج عمره است این بدان معنا نیست که جای حج واجب را می‌گیرد.

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی قائل به انجام مستحابات هستند، اما موقع عمل به واجبات کم‌کاری می‌کنند، گفت: اگر خدای ناکرده مثلا عزاداری امام حسین (ع) موجب شود ما نماز نخوانیم، جایز نیست، نماز مهم‌تر از عزاداری است. مستحبی که باعث شود ما واجب انجام ندهیم درست نیست.

 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی _استاد حوزه علمیه و خطیب برجسته کشور_ در مورد اهمیت انجام واجبات و فدا نکردن آن به خاطر مستحبات اظهار کرد: اگر خدای ناکرده مثلا عزاداری امام حسین (ع) موجب شود ما نماز نخوانیم، جایز نیست، نماز مهم‌تر از عزاداری است. مستحبی که باعث شود ما واجب انجام ندهیم درست نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از عزیزان قربانی آماده و به بیمارستان‌ها کمک می‌کنند، صدقه می‌دهند، مدرسه‌سازی می‌کنند، اما خمس خود را نمی‌دهند، همه این کار‌های خیر مستحب است و چطور می‌شود یک واجبی را به نام خمس تا به حال بهش فکر نکرده باشید.

این خطیب برجسته کشور یادآور شد: برخی قائل به انجام مستحابات هستند، اما موقع عمل به واجبات کم‌کاری می‌کنند، برای مثال افرادی هستند که حج به گردن‌شان است، اما نمی‌روند، بعد می‌بینیم که فرد می‌گوید من ۵۰ سفر کربلا رفتم، بعد ازش سوال می‌کنی که چرا حج نمی‌روید پاسخ می‌دهد مگر شما نگفتید هرقدم در سفر امام حسین (ع) یک حج عمره است. درست است که ثواب این سفر زیارتی بسیار زیاد است، اما جایگزین سفر حج که نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی ابراز کرد: یک فردی همراه با ما در سفر حج بود، بنده دیدم ایشان نماز نمی‌خواند، در زمان برگشت از ایشان پرسیدم شما مکه آمدید!، پس چرا نماز نمی‌خوانید؟، ایشان پاسخ داد شما گفتید دو رکعت نماز در مسجد الحرام صدهزار برابر است، من یک هفته آنجا بودم روزی چند نماز خواندم و با این احتساب میلیون‌ها نماز شده است و کلی از خدا نماز طلبکار هستم. عزیزان اشتباه نکنید ثواب نماز در مسجدالحرام صدهزار برابر است نه اینکه جای نماز واجب را بگیرد.

وی افزود: اگر به شما گفتند هر قدم زیارت امام حسین (ع) یک حج عمره است این بدان معنا نیست که جای حج واجب را می‌گیرد، کسی که حج به گردنش باشد و انجام ندهد و از دنیا برود یهودی از دنیا رفته است و مسلمان از دنیا نمی‌رود. این خیلی عجیب است که ما در جامعه گاهی می‌بینیم واجب فدای مستحب می‌شود.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.