سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قرارگیری دانشگاه شهرکرد در نظام رتبه بندی لایدن

دانشگاه شهرکرد برای نخستین بار به دلیل دارا بودن ظرفیت بالای علمی، در نظام رتبه بندی لایدن قرار گرفت.

آقای پیر علی رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: رتبه‌بندی لایدن یکی از نظام‌های بین المللی رتبه‌بندی است و از سوی مرکز علوم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند انجام می‌شود و هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس مجموعه پیچیده‌ای از شاخص‌های معتبر علم‌سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های رتبه‌بندی لایدن این است که به دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تأثیر کلیه شاخص‌ها و وزن‌های مرتبط با آنها است، اختصاص نمی‌دهد بلکه، برای کلیه دانشگاه‌ها در این شاخص‌ها نمرات و رتبه‌ها را جداگانه محاسبه و منتشر می‌کند.

پیر علی گفت: نظام رتبه‌بندی لایدن بر خلاف سایر نظام‌های رتبه‌بندی موجود در سطح دنیا، برای دانشگاه‌های حاضر در نظام خود رتبه‌ای واحد، محاسبه نمی‌کند، بلکه دانشگاه‌ها بر اساس معیار‌ها و شاخص‌های موجود در نظام لایدن مورد رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید


وی بیان داشت: در سال ۲۰۲۴، دانشگاه‌های جهان با دو دسته شاخص، وابسته به اندازه و مستقل از اندازه در قالب چهار معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در رتبه‌بندی لایدن مورد ارزیابی قرار گرفتند.

به گفته پیرعلی، اطلاعات مورد استفاده در این نظام رتبه‌بندی، از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در نمایه‌های پایگاه WoS است، بازه زمانی لحاظ شده در انتشارات دانشگاه‌ها ۲۰۲۲-۲۰۱۹ و استناد‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.