سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماری که می‌تواند با یک نیش ۴۰۰ انسان را بکشد!

مار ساحلی تایپان اغلب به عنوان خطرناک‌ترین مار در استرالیا در نظر گرفته می‌شود. آنها مار‌هایی بسیار عصبی و هوشیار هستند و هر حرکتی در نزدیکی آنها ممکن است باعث حمله شود.

یک مار استرالیایی از گونه تایپان ساحلی رکورد جدیدی را ثبت کرده و زهر کافی برای کشتن ۴۰۰ انسان تولید کرده است. رکورد قبلی تولید زهر نیز متعلق به یک مار تایپان ساحلی بود که هر دوی این مار‌ها در یک باغ وحش نگهداری می‌شوند.

 یک مار تایپان ساحلی در استرالیا رکورد بیشترین زهر تولید شده در یک مرتبه را شکست.

این رکورد توسط یک مار از گونه تایپان ساحلی به نام سایکلون (Cyclone) به معنی «گردباد» در پارک خزندگان استرالیا که باغ وحشی در فاصله چند کیلومتری شهر سیدنی است، شکسته شد.

مقامات این باغ وحش می‌گویند سایکلون در یک بار نیش زدن بیش از ۰.۱۸ اونس معادل ۵.۲ گرم سم از خود خارج کرد که این میزان زهر برای کشتن در جای ۴۰۰ انسان کافی است.

به گفته مقامات این باغ وحش، این مقدار سه برابر میانگین تولید سم طبیعی (۱.۸ گرم) از یک تایپان ساحلی است.

رکورد قبلی تولید زهر نیز متعلق به یک مار از همین گونه بود که در همان باغ وحش نگهداری می‌شود. آن مار به نام ویپلش (Whiplash) به معنی «شلاق» در سال ۲۰۲۲ در یک استخراج زهر معادل ۴.۹ گرم زهر تولید کرده بود.

تایپان‌های ساحلی مرگبار

کلمه تایپان (Taipan) نامی است که توسط مردم کیپ‌یورک به این گونه داده شده است و توسط یک پژوهشگر به نام دکتر دونالد تامسون مصطلح شد.

طول متوسط این مار حدود ۲ متر است و مار‌های نر کمی بیشتر از ماده‌ها رشد می‌کنند. بیشترین طول یک تایپان ساحلی بیش از سه متر گزارش شده است.

مار ساحلی تایپان اغلب به عنوان خطرناک‌ترین مار در استرالیا در نظر گرفته می‌شود. آنها مار‌هایی بسیار عصبی و هوشیار هستند و هر حرکتی در نزدیکی آنها ممکن است باعث حمله آنها شود.

هنگامی که تایپان ساحلی حمله می‌کند، مقدار زیادی از زهر بسیار سمی خود را به اعماق گوشت طعمه تزریق می‌کند و مطالعات نشان داده است که آنها قادر به تزریق همان مقدار زهر در نیش دوم یا سوم نیز هستند.

زهر آنها بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و موجب لخته شدن خون می‌شود و قربانیان ممکن است سردرد، تهوع و استفراغ، فروپاشی، تشنج (به ویژه در کودکان)، فلج، خونریزی داخلی، میولیز (تخریب بافت عضلانی) و آسیب کلیوی را تجربه کنند.

زهرگیری از سایکلون

بیلی کولت مدیر این عملیات در پارک خزندگان استرالیا اظهار داشت که سایکلون یکی از خطرناک‌ترین مار‌های این پارک است.

به گفته وی، اگرچه تایپان‌های ساحلی سمی‌ترین مار‌های جهان نیستند، اما به خاطر پرخاشگری خود بدنام هستند و در برخورد‌های وحشیانه به نیش زدن انسان‌ها ادامه می‌دهند.

او همچنین اظهار داشت که این پارک تنها پارک در استرالیا است که زهر تایپان‌های ساحلی را برای تولید پادزهر استخراج می‌کند.

این میزان زهر رکوردشکن که از سایکلون استخراج شده برای تولید پادزهر استفاده خواهد شد که پژوهشگران امیدوارند جان کسانی را که بدشانسی می‌آورند و توسط یک تایپان ساحلی در طبیعت گزیده می‌شوند، نجات دهد.

منبع: ایسنا

برچسب ها: مارهای سمی ، نیش مار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.