سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یافا؛ حکایت کابوسی تازه برای اسرائیل

کارشناس غرب آسیا می‌گوید: نتانیاهو که منتظر روی کار آمدن ترامپ بود، فهمیده که در صورت تداوم جنایات در غزه ضربات سهمگین‌تری خواهد خورد.

«یافا»؛ این نامی است که این روز‌ها به کابوسی برای اسرائیل بدل شده است. کابوسی که روز جمعه به واقعیت بدل شد و بر روی رویای غیرقابل شکست بودن سامانه‌های پدافندی اسرائیل هوار شد.

روز جمعه بود که تل آویو هدف حمله پهپادی یمن قرار گرفت و هشداری جدید از فاصله حدود ۲۰۰۰ کیلومتر دریافت کرد که در نتیجه آن طبق گزارش رسانه‌های خود رژم صهیونیستی دست کم یک صهیونیست کشته و هشت نفر مجروح شدند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم گزارش کرد: این پهپاد یمنی، پیشرفته بوده و به عنوان یک هدف خطرناک، شناسایی نشده بود لذا هیچ آژیر خطری برای آن به صدا در نیامد. به گفته اسرائیلی‌ها، این پهپاد بمب گذاری شده بوده و حوثی‌ها اسم آن را یافا اعلام کرده‌اند. این پهپاد خود را به قلب تل‌آویو رساند و منفجر شد بعد از آنکه گفته می‌شود، مسیری جدید را از یمن به سوی مصر برای پیمایش انتخاب کرده و از فراز دریای مدیترانه عبور کرده و به عمق خاک فلسطین اشغالی وارد شده و در ارتفاع پست پرواز کرده است».

نیرو‌های یمن: پشتیبانی از مردم غزه را ادامه خواهیم داد

بعد از این حمله  یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرد: به یاری خداوند عملیات نظامی منحصر به فردی اجرا شد که طی آن یکی از اهداف مهم در منطقه یافا اشغالی یا همان تل آویو، هدف قرار گرفت.  عملیات با پهپاد جدیدی به نام یافا انجام شد که توان عبور از سامانه‌های رهگیری دشمن را دارد و توانست با موفقیت به هدفش اصابت کند. ما اعلام می‌کنیم که منطقه یافا اشغالی منطقه غیرامن است و هدف اساسی خواهد بود که در تیررس سلاح ما است.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن تاکید کرد: ما روی جبهه داخلی دشمن صهیونیست تمرکز خواهیم کرد و عمق این رژیم را هدف قرار خواهیم داد. ما بانک اهدافی در فلسطین اشغالی داریم که از جمله آنها اهداف نظامی و امنیتی حساس هستند. به یاری خداوند اهداف نظامی و امنیتی حساس در واکنش به کشتار دشمن صهیونیست و جنایات روزانه آن هدف قرار خواهد گرفت. ما به پشتیبانی از مبارزان در غزه و مدافعان امت اسلامی و عربی ادامه خواهیم داد. عملیات ما تا توقف جنگ و محاصره ملت فلسطین در غزه ادامه خواهد داشت.

همچنین حزام الاسد از رهبران انصارالله یمن اعلام کرد: عملیات‌های جدیدی پس از عملیات تل آویو در راه است و این تا زمان توقف جنگ غزه ادامه خواهد داشت. به درازا انجامیدن جنگ غزه نتایج عکسی برای دشمن اسرائیل به همراه خواهد داشت. پهپادی که تل آویو را هدف قرار داد ساخته یمنی هاست. این عملیات پیش درآمد عملیات‌های شدید آتی است. غافلگیری‌های بزرگی برای دشمن صهیونیست تا زمانی که جنگ غزه در جریان است، در کار است. ما وارد مرحله راهبردی جدیدی در عملیات علیه دشمن صهیونیست شده‌ایم.

لاپید: کابینه نتانیاهو نمی‌تواند به اسرائیلی‌ها امنیت بدهد

بعد از‌ این حمله  «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل در حال بررسی چگونگی پاسخ به این حمله است. وی مدعی شد که پدافند هوایی این رژیم به علت «یک خطای انسانی» نتوانسته این پهپاد را رهگیری کند. «دانیل هاگاری» گفت که این حمله از خاک یمن صورت گرفت و ارزیابی‌های ارتش نشان می‌دهد که این پهپاد از نوع «صماد۳» و از مسیر دریا خود را به تل‌آویو رسانده است.

«یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون در پارلمان رژیم صهیونیستی نیز گفت که نه تنها در غزه و لبنان، بلکه در تل‌آویو هم بازدارندگی خود را از دست داده‌ایم و کابینه نتانیاهو نمی‌تواند به اسرائیلی‌ها امنیت بدهد.

«ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم اسرائیل نیز بعد از عملیات یمن در تل‌آویو گفت که خطوط قرمز اسرائیل نقض شده است و کسانی که تلاش می‌کنند حملات در کریات شمونه را مهار کنند، در تل‌آویو هدف قرار می‌گیرند.

همچنین «آویگدور لیبرمن»، رهبر حزب «اسرائیل بیتنو» گفت: هرکسی که از موشک‌های کریات شمونه و ایلات جلوگیری نمی‌کند، نباید از دریافت آنها در تل‌آویو تعجب کند. 

پیامی که پهپاد‌های یمن به آمریکا ارسال کرد

سید رضا صدر الحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در این باره معتقد است:  با توجه به استمرار جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سحرگاه جمعه، پهپادی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر راه را پیمود و از مجموعه فراوان پدافند‌های هوایی رژیم صهیونیستی که غرب و به ویژه آمریکا در اختیارش قرار داده بود عبور کرده و به یکی از مراکز حیاتی رژیم صهیونیستی که در ۱۰۰ متری سفارت آمریکا در قلب تل آویو قرار داشت حمله سهمگینی را انجام داد. این پهپاد در حقیقت پیامی را به آمریکا ارسال کرده است مبنی بر اینکه در صورت افزایش حمایت از رژیم صهیونیستی منافع آمریکا نیز در خطر است.

صدر الحسینی افزود: در واقع نتانیاهو که منتظر روی کار آمدن ترامپ و تشدید حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی بود اکنون این پیام را به خوبی دریافته است که در هر حال در صورت تداوم جنایات ارتش رژیم صهیونیستی در غزه ضربات سهمگین تری به منافع رژیم صهیونیستی و حامیان او وارد خواهد شد. باید توجه کرد که علیرغم تداوم جنگ در غزه میادین مختلف مقاومت هم سطح اقدامات خود را بر علیه رژیم صهیونیستی افزایش داده و در تلاشند تا توقف این جنایت را از جانب رژیم صهیونیستی مشاهده کنند. این حمله همه معادلات منطقه‌ای را به نفع مقاومت تغییر داد و در صحنه نبرد که سرزمین فلسطین بود هم توانست توازن قدرت را به نفع مقاومت فلسطین افزایش دهد. این اقدام توانست توازن قوا و یا توقف و یا فرسایشی شدن جنگ غزه را به گونه‌ای مثبت به نفع مقاومت تغییر دهد.  

اقتصاد رژیم صهیونیستی در معرض فروپاشی

سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران هم در این باره گفته است: رژیم اسرائیل از همه نظر در مشکلات مختلفی گرفتار آمده است. این به علت آن است که برای بسیاری در جهان این موضوع به طور شفاف مشاهده می‌شود که این رژیم هرگز روی آرامش را نخواهد دید. این موضوع سبب شده است که هیچ فرد یا کشوری دیگر و به طور ویژه از آسیا در آنجا سرمایه گذاری نکند. هم اکنون ارتباط دریایی با فلسطین اشغالی از طریق دریای سرخ مختل شده و دامنه نفوذ ارتش یمن تا اقیانوس هند هم گسترش یافته است. این موضوع سبب شده است که هر فرد یا کشوری که می‌خواهد با رژیم همکاری کند با مشکلات و پیچیدگی‌های زیادی روبرو شود. همه آنها می‌دانند که کارخانه‌ها و دیگر مکان‌های تجاری رژیم آسیب پذیر هستند.

وی افزود: یمن چندین دهه است که تحت حملات و نسل کشی است. سعودی و اماراتی‌ها با حمایت غرب یک جنگ و نسل کشی را ضد یمن انجام دادند. آمریکایی‌ها از راه دریای سرخ یک محاصره دریایی را ضد یمن اعمال کردند. آنها به مردم یمن گرسنگی دادند، اما نتوانستند که یمن را تسلیم کنند.  یمنی‌ها به علت رشد توانایی‌های پهپادی و موشکی خود سعودی را مجبور به پذیرش آتش بس کردند.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: هرچه جنگ طولانی‌تر شود رژیم اسرائیل از نظر اقتصادی آسیب پذیر‌تر خواهد شد. این همچنین سبب ایجاد عصبانیت در دیگر کشور‌های جهان ضد این رژیم می‌شود. آن رژیم‌های عربی یا رژیم‌های محلی که به آمریکا نزدیک هستند و از آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، مردم آنها نسبت به رفتار دولت هایشان روز به روز عصبانی‌تر می‌شوند. به نظرم این هم به منزله تهدیدی برای تل آویو است.

برچسب ها: رژیم صهیونیستی ، یمن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۲۸ ۳۱ تير ۱۴۰۳
پرتغال یافا یا .