سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حرکت جهادی برای آسیب شناسی خانواده/ وقتی طلاب میدان داری می کنند

..

در ماه محرم در هر کوچه و خیابون بنگیرید با سیاه پوش کردن و نذری دادن  به نوعی هر شخصی بنا بر عشق و ارادتی که به خاندان اهل بیت (ع) و امام حسین (ع)  را به نمایش می‌گذارند، در این ایام میدان شهدای رشت میزبان ۳۰ طلاب  از استان قم بود، این روز‌ها اگر گذرتون به میدان شهدای ذهاب رشت بود مشاهده می‌کردید که روحانیون جوانی که خود اهل دیار میرزا بودند و ساکن قم،   با اجرای طرحی نوین باعنوان خانواده پیشرو، به نوعی ارادتشان را به سالار شهیدان امام حسین (ع)،   با هم صحبتی چهره به چهره با مردم اینگونه ادا کردند.

در این طرح طلاب پژوهشگر بدون واسطه پای صحبت‌ها و درددل‌های مردم می‌نشینند و شخصا در موضوعات اجتماعی و معضلاتی که وجود دارد با مردم  گفتگو کرده و نظر مخاطبین خود را در بررسی علل این معضلات، مزایا و معایب آنها و راهکار‌های آن در سطح خانواده و جامعه جویا می‌شوند.


به سراغ روحانیون مستقر این طرح رفتیم و گفتگویی ویژه‌ای در  زمینه طرح خانواده پیشرو انجام شده است که باهم می‌خوانیم:
 

مردم ازما می‌خواستند که روحانیون وارد مدارس شوند 

حجت الاسلام محمد رضا معصوم پرست با بیان اینکه اهل شهرستان رشت و در سطح سه حوزه علمیه قم هستم گفت: دومین سالی است که این طرح در میدان شهدای ذهاب انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در سخنرانی روحانیون  همیشه  صحبت می‌کردند و تک محوری بود، گفت:، اما در این طرح خانواده‌ها و جوانان صحبت می‌کنند و دغدغه هایشان را به روحانیون مطرح و راهکار را طلب می‌کنند.

حجت الاسلام معصوم پرست افزود: با اجرای این طرح فاصله بین مردم و روحانیت کمتر خواهد شد، مردم استقبال خوبی داشتند.

 

وی تصریح کرد: مردم در این طرح خیلی راحت مشکلات و دغدغه هاشون را عنوان کردند.

وی به جزئیات این طرح پرداخت و ادامه داد: در این طرح سراغ خانواده و زوجین می‌رفتیم و موضوعات جوانان و نوجوانان و دغدغه‌های ازدواج، طلاق و اعتیاد و دیگر اسیب‌های اجتماعی عنوان و راهکار‌های حل آن بررسی شد.


حجت الاسلام معصوم پرست افزود: سعی می‌کردیم بیشتر گوش دهیم،   مردم وقتی ببینید به حرفای آنها گوش داده می‌شو بسیار با ادبانه برخوردمی‌کنند و نکته‌های  مهمی را بیان می‌کند.

حجت الاسلام معصوم پرست خاطر نشان کرد: واکنش‌ها متفاوت بود در این طرح خیلی‌ها کنجکاو بودند و سوال می‌پرسیدند.

وی تصریح کرد: اکثرا به تربیت جامعه و فرزندان  اشاره داشتند، و والدین  خواستار افزایش، فضای فرهنگی و ارتباط روحانیون با فرزندان بودند.


 وی با تاکید بر اینکه شکاف بین نسل‌ها از دیگر نکاتی بود که عنوان کردند، افزود: توجه به نگاه تربیتی و ورود روحانیون به  مدارس و   کلاس‌ها و همچنین فعتل نمودن مساجد نیمه فعال از اهم درخواست‌های بود که عنوان کردند.  

 حجت الاسلام معصوم پرست با اشاره به اینکه طرح ما یک طرح تبلیغی پژوهشی در حوزه خانواده و معضلات مربوط به آن می‌باشد، اظهار داشت: موضوعات مورد بحث ما مسائل مهمی همچون ازدواج سخت و دیرهنگام، طلاق، بحران جمعیت و اعتیاد می‌باشد.

 

مهم‌ترین بازخورد این طرح استقبال مردم از حضور روحانیون و شنیدن دغدغه هایشان بود


سید سجاد شوقی، مسئول جامعه حوزوی منار با اشاره به اینکه از طلاب شهرستان رشت ساکن قم هستم، گفت: قالب این فعالیت گفتگوی مستقیم با مردم است.

وی افزود: در وهله اول روحانیون در این ارتباط با افراد جامعه چهره به چهره صحبت می‌کنند و در این ارتباط با یکدیگر انس می‌گیرند وبعد با شکل گیری حلقه‌های گفتگو محور راهکار‌ها و تجربیاتی را که برای حل این آسیب‌ها کار آمد هستند به یکدیگر منتقل می‌کنند.


شوقی به بحث ازدواج اشاره و تصریح کرد: با صحبت‌های چهره به چهره،   مردم علت اصلی عدم ازدواج بسیاری از جوانان را مشکلات موجود در حوزه معیشت و اقتصاد معرفی می‌کنند، اما پس از بررسی آمار‌ها دیده می‌شود که شیب نمودار ازدواج در دوره کرونا با وجود مشکلات معیشتی فراوان و تعطیلی بسیاری از کسب و کار‌ها شیب نمودار ازدواج راصعودی کرد.

وی با بیان اینکه یکی از علل این صعود، کاهش تشریفات در ازدواج‌ها بود، خاطر نشان کرد: چرا که با تعطیلی تالار‌ها و بازار‌ها و مراکز خرید تشریفاتی که برای جشن‌ها و ازدواج‌ها بود به طور چشمگیری کاهش داشت و همین امر باعث شد ازدواج‌ها با سادگی و بدون تشریفات برگزار گردد.

شوقی تصریح کرد: بنابراین شاید بتوان گفت یکی از علل ازدواج سخت برخلاف آنچه که در ذهن مردم بود همین تشریفات و توقعات بوده که در این طرح به آن پرداخته شد.

وی اضافه کرد: در این بین برخی مردم نیز نیازمند راهکار‌هایی برای حل مشکلات خود در حوزه خانواده بودندکه مبلغین ما با تسلط نسبی بر علوم مربوط به خانواده و مسائل این حوزه مردم را نسبت به آنها آگاه کردند.

وی با اشاره به اینکه در هر پرسشنامه ۴ دسته سوال مطرح شد گفت: وضعیت سنجی، آسیب شناسی معیاب و مزایا و راهکار‌ها از جمله سوالات این‌طرح بود. 


شوقی با بیان اینکه خانواده پیشرو نام طرحی است که سال گذشته برای اولین بار در شهر رشت اجرا شد، تصریح کرد: این طرح با واکنش‌های مختلفی در فضای رسانه‌ها به همراه بود.

مسئول جامعه حوزوی منار اظهار داشت: مهم‌ترین بازخورد این طرح استقبال مردم از حضور روحانیون در عرصه‌های اجتماعی و شنیدن دغدغه‌های شان بود که در این ایام مثمر به ثمر بوده است.

گزارش از : سمیه بشارتی 

برچسب ها: آسیب اجتماعی ، طلاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.