سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۸۰ درصد مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: حدود ۸۰ درصد از فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای، به اشتغال منجر می‌شود.

مهرداد عظیمی، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه تعداد مراکز دولتی سازمان فنی و حرفه‌ای ۶۵۷ مرکز است گفت: دوشنبه هفته آینده، با حضور سرپرست ریاست جمهوری و  وزیر کار، دو مرکز را در دو استان خراسان شمالی و استان اردبیل افتتاح خواهیم کرد و این عدد به ۶۵۹ مرکز خواهد رسید.

وی درباره وضعیت آمایش توزیع مراکز در استان‌ها اظهار داشت: در تمام مراکز استان و در تمام شهرستان‌ها زیرساخت‌های آموزشی مهارتی امروز وجود دارد و شاید برخی از مراکز بخشی که در چند سال اخیر ارتقاء پیدا کردند و شهرستان شدند، مرکز مستقل نداریم که در کنار سفر‌های استانی شهید جمهور، ما یک عدد قابل توجه را مصوب کرده ایم. بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان که یکی از بخش‌های مهم این هزینه کرد بنا بود برای مراکز بخش و شهرستان‌هایی که نیاز است که زیرساخت ارتقاء پیدا کند، پیش بینی شده بود. در دل این مراکز دولتی، حدود ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی داریم که حدود ۴ هزار و ۸۰۰ مربی متعهد و متخصص در بخش دولتی به جامعه هدف خدمت می‌دهند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه تعداد مراکز دولتی به زودی از ۶۵۷ مرکز که ۶۵۹ مرکز خواهدرسید بیان کرد: آموزش‌های مهارتی را به ۱۹ گروه هدف جامعه یعنی تمام مردم و تمام حوزه‌های هدف کشور را شامل می‌شود. چتر آموزش مهارت کشور در بخش دولتی تمام مراکز استان و تمام شهرستان‌ها را هم شامل می‌شود. یک زیرساخت فوق العاده‌ای است که زحمت آموزش مهارتی هم در غالب حدود بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ مربی در کشور این مسئولیت دارد دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از مأموریت‌های مهم سازمان، تدوین استاندارد‌های آموزشی است که این استاندارد‌ها استاندارد‌های جهانی است و مطابق با سازمان جهانی کار تدوین می‌شود. در این بخش عملکرد سازمان فوق العاده است. ۱۱ هزار ۷۰۰ استاندارد آموزشی توسط همکاران من تدوین شد که می‌شود گفت ۱۱ هزار و ۷۰۰ رشته تحصیلی از طریق سازمان متناسب با نیاز مخاطب این آموزش‌ها دارد انجام می‌شود.

عظیمی بیان کرد: درحال حاضر با تعامل بسیار خوبی که به درستی با صنایع بزرگ کشور و بنگاه‌های اقتصادی کشور، برقرار کرده ایم، بیش ۴ هزار و ۱۶۲ واحد آموزشی جوار کارگاهی داریم، یعنی مرکز آموزش کنار صنایع ایجاد کرده ایم. این علاوه بر آن ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی است که در همه شهرستان‌ها و استان‌ها وجود دارد، این درکنار صنایع بزرگ است، یعنی آموزش درکنار خط تولید؛ که این الگو شاید به جرأت بگویم برخی از کشور‌های موفق و پیشرو در حوزه آموزش‌های مهارتی برخوردار هستند که این افتخار هم نصیب سازمان ما است که این راهبرد بزرگ را ما دنبال کرده ایم.

 وی درباره اینکه چه تعداد از افرادی که آموزش مهارت می‌بینند اشتغال پیدا می‌کنند گفت: در حوزه آموزش مهارت در دولت سیزدهم تا به امروز ما بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دوره آموزش مهارت داشته ایم که به نسبت مدت مشابه گذشته، در این بخش ۳۲ درصد رشد داشتیم. در بخش سنجش صلاحیت حرفه‌ای بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر آمار ثبتی ما در سامانه پرتال ما است که بازهم به نسبت مدت مشابه ۴۲ درصد در این حوزه رشد داشته ایم. در بحث صدور مجوز‌های آموزشگاه‌های آزاد، درحال حاضر با فعالیت ثبت ۳۶ هزار آموزشگاه آزاد، هزار و ۱۹۴ درصد در این بخش ما رشد واگذاری امر به مردم را شاهد هستیم که در حال حاضر ۶۰ درصد از مأموریت سازمان را مردم و بخش خصوصی انجام می‌دهند. تقریباً ۸۰ درصد از فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای، منجر به اشتغال می‌شود، عدد دقیق ۷۹ درصد است.

پیش بینی آموزش مهارت برای مناطق صعب العبور به صورت سیار

عظیمی درباره اقدامات آموزشی در مناطق کم برخوردار گفت:برای ۱۹ گروه هدف، که دو گروه روستاییان و عشایر است برنامه ریزی داریم. چتر آموزشی مهارتی سازمان در تمام شهرستان‌ها و مناطق کم برخوردار وجود دارد، البته ممکن است به لحاظ زیر ساخت یک تفاوت‌هایی داشته باشیم که آن هم از محل اعتبارات استانی و از محل اعتبارات سفر داریم آن را تقویت می‌کنیم، نکته دوم در قالب واحد‌های سیار آموزشی از گذشته این دنبال می‌شده و یک طرح ما خدمت آقای وزیر را هم دادیم ایشان استقبال کردند امسال اگر اعتبار تعیین شود ما یک واحد سیار آموزشی تخصصی فقط برای حوزه‌های صعب العبور مناطق کم برخوردار ان‌شاءالله پیش بینی کردیم.

وی ادامه داد: برای هر استان یک واحد سیار برنامه ریزی کردیم، در کنار این زیر ساخت آموزشی ما به جهت اینکه ممکن است برخی از مناطق ما به خصوص مناطق عشایر نشین ما صعب العبورند شاید تردد برای عزیزان ما سخت باشد این واحد سیار آموزش مهارتی فقط می‌رود به اون مناطق خاص و نقطه‌ای سرویس مهارتی ارائه می‌دهد.

عظیمی درباه اینکه در راستای شعار سال چه کردید گفت: در راستای اساسنامه سازمان اقداماتی انجام شد. همانطور که می‌دانید اساسنامه که تصویب شد، شیوه نامه اجرایی اش هم باید در کمیسیون‌های مربوطه در دولت مورد بررسی قرار بگیرد و تایید بشود و برود در هیئت محترم وزیران و سپس ابلاغ شود. از ابتدای سال با سه کمیسیون مختلف جلسه داشته ایم. به عنوان مثال یکی از بند‌ها این است که دولت مکلف می‌شود ان شاءالله از این پس نیم در هزار کل اعتبارات عمرانی تملک دارایی‌های کشور را صرف آموزش نیروی کار اون پروژه بکنند هم عدد قابل توجهی است هم در واقع هدف، هدف بسیار مقدسی است، یعنی نیروی کاری که عمدتاً شاید در پروژه‌های مختلف، فصلی مشغول به کار می‌شدند بعد از اتمام پروژه اینها بیکار می‌شدند آن دستگاه اجرایی مکلف شده که نیم در هزار اعتبار اون پروژه را صرف آموزش مهارتی بکنند یا بند بعدی یک در هزار است، مزد کارگران کل کشور توسط کارفرما‌ها صرف آموزش‌های مهارتی بشود که این هم، هم عدد قابل توجهی هست.

وی ادامه داد:در راستای اساسنامه سازمان دولت مکلف شد دو درصد از فروش کالای قاچاق را در طی سال محاسبه کند و ماهانه به حساب سازمان و هر یا سه ماه یکبار به حساب سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای واریز کند؛ این منابع بودجه‌ای ما یکی از ضعف هایمان در سازمان مباحث بودجه‌ای بو، د یکی از موضوعات سازمان مباحث مالی بود که تقریباً نود و پنج درصد از بودجه سازمان فقط صرف حقوق و مزایا می‌شد و اون هم در واقع هم به ماموریت‌های ما آسیب می‌رسانند هم باعث گلایه‌مندی همکاران شده بود یکی از اقدامات باز هم قابل توجهی که در این دولت انجام شد رشد قابل توجه بودجه سازمان بود که اگر اشتباه نکنم عدد قابل توجهی است که واقعاً بیش از میانگین کلان دولت است که به همه وزارتخانه ابلاغ کرد که ان‌شاءالله این منابع بودجه‌ای می‌تواند به روند رو به رشد سازمان کمک کند.

 رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت:در بحث تحقق شعار سال یکی از برنامه‌های ویژه‌ای که ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد رشد پنجاه درصدی مراکز جوار کارگاهی که امسال پیش بینی کردیم، خیلی خوشحالیم ما در واقع حدود اسفند ماه بود که جلسات راهبردی برنامه‌های سال ۱۴۰۳ را تدوین می‌کردیم و در جلساتی که داشتیم برگزار می‌کردیم احساس کردیم که این حوزه حوزه کلیدی است و هم نظام و هم رهبر معظم انقلاب در بحث آموزش‌های مهارتی کار گران خیلی توجه دارند و این می‌تواند به چرخه اقتصاد کشور و صنعت ما کمک کند و امسال هدف‌گذاری کردیم.

وی درباره آموزش در حوزه دیپلماسی گفت: بله یکی از راهبرد‌های جدی ما کشوری که با این زیر ساخت حدود هشت هزار بیش از هشت هزار در بخش دولتی، بیست و سه هزار و هفتصد آموزشگاه آزاد، چهل هزار مربی متعهد و متخصص به عنوان توانمندی جمهوری اسلامی و این کشور داریم حیف است که این توانمندی به اقصی نقاط دنیا ارائه نشود، کشور‌هایی که شاید در ظاهر کشور‌های پیشرو در حوزه آموزش‌های مهارتی باشند الان مشتاقند که با ما تعامل کنند و برای اولین بار از هفت کشور آفریقایی هم دوره آموزشی مهارتی کشور برگزار و این خدمات به شکل مضاعف امسال دنبال خواهد شد.

برچسب ها: فنی و حرفه ای ، آموزش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۳۹ ۳۰ تير ۱۴۰۳
80% دبیرستانیا باید برن فنی حرفه ای و فقط درسخونا برن دبیرستان