سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در بهار امسال رقم خورد؛

تجارت ایران و آفریقا به بیش از ۳۹۸ هزار تن رسید

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت گفت:مجموع تجارت ایران با آفریقا در بهار امسال ۳۹۸ هزار و ۶۶۶ تن کالا به ارزش ۱۶۱ میلیون و ۸۳۷ هزار دلار بوده است.

لطیفی سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:به‌طورکلی تجارت ایران با آفریقا سالانه ۱.۲ میلیارد دلار است که ۱.۱ میلیارد دلار آن صادرات است که بیشترین میزان تجارت خارجی بین ایران و آفریقا در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد که تجارت خارجی با آفریقا به حدود یک میلیارد و۲۰۰میلیون دلار رسید.

او ادامه داد: حجم تبادلات تجاری آفریقا در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده، سهم ایران از این تبادلات ناچیز بوده است، همچنین قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است.

لطیفی تصریح کرد: آمار‌های گمرک در سال گذشته نشان می‌دهد۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی، شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف‌پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی بوده است.

لطیفی گفت: همچنین۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتاً روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند.

به گفته لطیفی، مجموع تجارت ایران با ۳۲ کشور آفریقایی در بهار  امسال ۳۹۸ هزار و ۶۶۶ تن کالا به ارزش ۱۶۱ میلیون و ۸۳۷ هزار دلار بوده است.
به طوری که مجموع صادرات ایران به ۳۷۴ هزار و ۷۰۳ تن کالا به ارزش ۱۳۹ میلیون و ۵۹۰ هزار دلار می‌رسد، همچنین ایران از کشور‌های آفریقایی ۲۳ هزار و ۹۶۳ تن کالا به ارزش ۲۲ میلیون و ۲۴۷ هزار دلار وارد کرده است.

خبرنگار:رضا زارع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.