سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش دلالان در جابه جایی و چرخش مربیان لیگ برتری

جابه جایی و چرخش مربیان لیگ برتر فوتبال را در مسابقات لیگ بیست و چهارم هم شاهد هستیم.

در حالی که تکلیف ۱۶ مربی تیم‌های لیگ برتر فوتبال مشخص شد و همه تیم‌ها سرمربیان خود را شناختند، اما  هر سال شاهد  چرخش  و  جابه جایی مربیان در لیگ برتر فوتبال هستیم و امسال هم همین رویه تکرار شد. مازیار زارع سرمربی سابق  تیم ملوان بندرانزلی هدایت تیم شمس آذر را برعهده گرفت و سعید دقیقی سرمربی فصل گذشته تیم شمس آذر فصل آینده سکان هدایت انزلی چی‌ها را برعهده خواهد داشت. مهدی تارتار هم که فصل گذشته نتایج خوبی با قو‌های سپید انزلی گرفته بود امسال به تیم گل گهر  سیرجان منتقل شد. 

در بین ۱۶ تیم لیگ برتری، ۷ تیم شامل تیم‌های استقلال خوزستان، پرسپولیس، تراکتور، گل گهرسیرجان، شمس آذر، فولاد خوزستان و ملوان بندرانزلی  مربیان خود را عوض کردند و ۹ تیم هم با همان مربیان فصل گذشته خود قرار است، مسابقات لیگ بیست و چهارم را شروع کنند.

چرخه محدود مربیان  داخلی هم در فصل جاری شاهد خواهیم بود و به جز تیم‌های پرسپولیس و استقلال خوزستان که مربیان خارجی به خدمت گرفتند بقیه تیم‌ها در همان چرخه بسته، مربیان خود را عوض کردند و از ورود ایده‌ها و تفکرات جدید در لیگ امسال محروم می‌مانیم.  

 مسعود اقبالی درباره جابه جایی مربیان لیگ برتر فوتبال اظهار کرد: در حال حاضر سعید دقیقی سرمربی شمس آذر به تیم ملوان رفته است و مازیار زارع که قبلا هدایت انزلی چی‌ها را برعهده داشت جانشین دقیقی در شمس آذر شد. جابه جایی مربیان به خاطر فوتبال مافیایی است. همین ۱۶ مربی در لیگ برتر هستند و فقط در بین تیم‌ها جابه جا می‌شوند. به هر حال دلالان باید در این وسط ثروتی را به دست آورند و اسم خود را ایجنت گذاشتند. اشکالی ندارد و در همه جای دنیا هست که مثلا  آنچلوتی ۲۰ سال مربیگری کرده و هنوز هم این کار را می‌کند. اما مربیان خارجی براساس کیفیت جابه جا می‌شوند نه براساس رابطه، قومیت و رفیق بازی جابه جا شوند و این‌ها ضعف مدیریتی هست.

او افزود: وقتی مدیران ما شناختی از کیفیت مربیان ندارند، ارزیابی نمی‌توانند کنند و فقط منتظر می‌مانند تا ببینند که دلال چه مربی را پیشنهاد می‌کند و به دنبال او می‌روند. جابه جایی ۲ مربی شمس آذر و ملوان بندر انزلی با یکدیگر نشان می‌دهد که در بالا اتاق فکری هست که این انتقال را انجام می‌دهد. مثلا تیم پرسپولیس ۵، ۶ بازیکنش به تراکتور می‌روند این تضعیف یک تیم و تقویت تیم دیگری است. به هر حال هرزگاهی بد نیست که برخی از تیم‌ها را تقویت کرده و بعضی دیگر را تضعیف کنیم. چندین سال تیم منچستر یونایتد بهترین تیم دنیا می‌شود، اما چند سال بعد رتبه  تیم منچستر یونایتد پایین می‌آید و تیم بایرن مونیخ جایگاهش به بالا ارتقا پیدا می‌کند. در حال حاضر هم تیم بایرن مونیخ رتبه اش پایین آمد و تیم رئال مادرید جایگاه بالایی پیدا کرد. این مسائل به خاطر  سرمایه گذاری، سود و درآمد بیشتر اتفاق می‌افتد.

اقبالی درباره اینکه مربیانی که جابه جا شدند می‌توانند در تیم جدید خود موفق شوند، گفت: مربیان دنیا هم وقتی به تیم دیگری می‌روند، با توجه به ابزاری که دارند موفق می‌شوند. مثلا سعید دقیقی از شمس آذر به ملوان بندر انزلی رفته است.  شرایط جغرافیایی، محیطی، فرهنگی و اقتصادی، مناسبات مدیریتی، تشکیلاتی و ساختار باشگاه در موفقیت یک مربی تاثیرگذار است.

خبرنگار: مریم طایفه 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.