سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجاب سلامت جامعه را تضمین می‌کند

مسئول واحد خواهران دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: رعایت حجاب به عنوان یک دستور دینی موجب تعالی روح می‌شود و از سوی دیگر، جامعه را از انحرافات باز می‌دارد و سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

اسما سارانی مسئول واحد خواهران دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان ، با اشاره به اهمیت و تأثیرات حجاب و عفاف در جامعه بیان کرد: حجاب و عفاف به لحاظ تأثیرات فردی و اجتماعی جایگاه ویژه‌ای در جامعه بشری دارند، از یک سو، رعایت حجاب به‌عنوان یک دستور دینی موجب تعالی روح می‌شود و از سوی دیگر، جامعه را از انحرافات باز می‌دارد و سلامت جامعه را تضمین می‌کند.
 
 وی افزود: همچنین، حفظ حجاب و عفاف باعث زمینه‌های رشد و تکامل زنان و مردان در ابعاد مختلف می‌شود، مسائل مربوط به حجاب و عفاف از منظر جامعه‌شناسی نیز اهمیت دارند و مورد تحلیل قرار می‌گیرند و به‌عنوان یک مسئله اجتماعی، ضروری است مورد شناخت علمی قرار گیرند تا به تعالی و رشد مردم و جامعه کمک کنند.
 
 سارانی ادامه داد: ازاین‌رو رعایت حجاب و عفاف به‌عنوان یک راهکار پیشگیرانه، جامعه را در جهات مثبت و در زمینه‌های مختلف فکری و علمی و اجتماعی تقویت می‌کند چرا که حجاب و عفاف دو مفهوم مهم در جامعه هستند که تأثیرات عمیقی بر زندگی افراد و جامعه دارند.
 
 وی خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف به‌عنوان قوانین اخلاقی، از فرد در مقابل تجاوزات جنسی و تحریک‌های نامناسب محافظت می‌کنند. این ارزش‌ها باعث حفظ احترام به خود و دیگران می‌شوند و به جامعه اصولی اخلاقی ارائه می‌دهند.
 
 مسئول واحد خواهران دفتر نهاد رهبری دانشگاه سیستان و بلوچستان عنوان کرد: حجاب و عفاف در ارتباطات اجتماعی، از تمایلات نامناسب جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد روابط سالم و محترمانه بین افراد می‌شوند و از تبعیض‌ها و تجاوزات جلوگیری می‌کنند، همچنین حفظ حجاب و عفاف، از افراد در برابر احساسات ناامنی و استرس مرتبط با رفتار نامناسب جنسی محافظت می‌کند و رعایت این اصول باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و رضایت از خود می‌شوند.
 
 وی با اشاره به تأثیر حجاب و عفاف بر توسعه فردی و اجتماعی، افزود: حجاب و عفاف از افراد در مسیر توسعه فردی و تحصیلی حمایت می‌کند چرا که باعث تمرکز بیشتر بر تحصیلات و مسائل شغلی می‌شوند و به توسعه اجتماعی کمک می‌کنند. باتوجه‌به این اهمیت‌ها، حفظ حجاب و عفاف به‌عنوان یک مسئله اجتماعی و فرهنگی، به تقویت جامعه و ارتقای ارزش‌های اخلاقی کمک می‌کند.
 
 سارانی تصریح کرد: تنها با وجود عفاف و حجاب اسلامی در بستر روابط اجتماعی است که می‌توان انتظار داشت جامعه از امنیت و سلامت کافی برای برقراری اخلاق الهی و رشد و شکوفایی فضائل انسانی برخوردار شود. ایجاد جامعه‌های برخوردار از محیط امن و سالم که محل حضور گوهر انسانیت انسان اعم از زن و مرد و حریم آرام سیر انسان به‌سوی هدف متعالی خلقت خویش و نیل به تکامل و قرب الهی باشد تنها در سایه حجاب و عفاف اجتماعی میسر خواهد بود.
 
 وی در پایان گفت: اهمیت حجاب و پوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره‌های قرآن از آن به‌عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و آن را حافظ انسان در برابر بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی می‌داند. از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد؛ بلکه نوعی پرده است که در روابط میان زن و مرد وجود دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.