سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هرآنچه از مراسم افتتاحیه المپیک باید بدانید؛

از حضور ۴۵ هزار پلیس تا منطقه پرواز ممنوع در پاریس

برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۴ پاریس وعده داده‌اند در مراسم افتتاحیه بازی‌ها، نمایشی برگزار خواهد شد که دیده نشده است.

برخلاف مراسم المپیک‌های گذشته افتتاحیه المپیک پاریس در استادیوم برگزار نخواهد شد. بیش از ده‌ها قایق هزاران ورزشکار را در مسیری ۶ کیلومتری در امتداد رود سن جابجا خواهند کرد. حرکت قایق‌ها از پل آسترلیتز، آغاز می‌شود و رژه کشور‌ها از محل کلیسای نوتردام پاریس آغاز می‌شود و پس از عبور از زیر پل‌ها از جمله Pont des Arts و Pont Neuf و در نزدیکی بسیاری از مکان‌های دیدنی پایتخت فرانسه، به نزدیکی برج ایفل خواهد رسید.

برگزارکنندگان گفته‌اند که از بنا‌های تاریخی، سواحل رودخانه، آسمان و آب استفاده خواهند کرد و هیچ رودخانه یا پلی وجود نخواهد داشت که در آن اجرای نمایش‌ها و موسیقی وجود نداشته باشد. این نمایش دوازده قسمت خواهد داشت که برخی از آن‌ها بر اساس کلیشه‌هایی درباره فرانسه اجرا می‌شود.

توماس جولی و دیمین گابریاک، سازمان دهندگان این برنامه به روزنامه لوموند گفتند: «همه چیز از جمله پروتکل (سخنرانی ها، افتتاحیه رئیس دولت، سرود‌ها و غیره) در کنار هم خواهد بود.

این مراسم قرار است ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی آغاز شود و حدود چهار ساعت طول می‌کشد. سازمان دهندگان گفتند که در حوالی ساعت ۹:۳۵ شب هنگام غروب خورشید مراسم به اوج می‌رسد.

سازمان دهندگان گفتند که این نمایش با حضور بیش از ۱۰۰ رئیس دولت و سایر مسئولان دولتی، بیش از ۳۰۰ هزار تماشاگر از سواحل رودخانه سن برگزار می‌شود و افزودند که حدود ۸۰ صفحه نمایشگر غول پیکر در طول مسیر وجود خواهد داشت.

کمیته پاریس ۲۰۲۴ اعلام کرد که حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ ورزشکار وجود دارد و حدود ۲۲۲ هزار نفر دعوتنامه رایگان دریافت خواهند کرد در حالی که ۱۰۴ هزار نفر باید بلیت خریداری کنند.

قایق‌های حامل ورزشکاران مجهز به دوربین تصویربرداری خواهند بود تا به کسانی که در تلویزیون یا تلفن خود مراسم را تماشا می‌کنند، بتوانند از نمای نزدیک این تصاویر را ببینند.

جلسات آموزشی برگزار شده است و قایق‌ها به دلایل امنیتی یک هفته قبل از مراسم افتتاحیه در یک انبار نگهداری می‌شوند. برگزاری مراسم در قلب شهری نمادین مانند پاریس ممکن است تصاویری عالی ایجاد کند، اما یک چالش امنیتی بزرگ نیز وجود خواهد داشت.

حدود ۴۵ هزار پلیس برای تضمین امنیت مراسم حضور خواهند شد، از جمله نیرو‌های واکنش سریع ویژه. تک تیرانداز‌ها در بالای ساختمان‌های مسیر مستقر خواهند شد. یک سیستم ضد پهپاد در محل خواهد بود.

تماشاگران و ساکنان محلی به طور یکسان باید از ۱۸ ژوئیه برای رسیدن به هر نقطه در نزدیکی سواحل رودخانه مجوز‌های یک کد QR داشته باشند. 
خودرو‌ها به جز چند استثنا اجازه ورود به این منطقه را نخواهند داشت. 

ایستگاه‌های مترو نزدیک و بسیاری از پل‌ها بسته خواهند شد. هیچ هواپیمایی اجازه پرواز بر فراز پاریس را نخواهد داشت، مگر اینکه بخشی از مراسم باشد.
با جنگ در غزه و اوکراین، و نگرانی‌های امنیتی در داخل، فرانسه در حال حاضر هشدار امنیتی خود را در بالاترین سطح خود دارد. مقامات گفته اند که هیچ تهدید تروریستی خاصی برای مراسم ۲۶ جولای وجود نداشته است. اما اگر نگرانی‌های خاصی ایجاد شود، برنامه‌های پشتیبان وجود دارد که یا مراسم محدود به میدان تروکادرو در نزدیکی برج ایفل یا استادیوم استاددو فرانس خواهد بود.

مقامات طی ماه‌های گذشته گفته‌اند که خطر بالقوه اصلی ممکن است از سوی یک مهاجم تنها باشد، در حالی که جنایات کوچک بالقوه و اعتراض‌های احتمالی فعالان محیط‌زیست، راست‌ها و چپ‌های افراطی یا دیگران را نیز برجسته می‌کنند. با این حال مراسم افتتاحیه المپیک تابستانی گذشته در توکیو ۲۰۲۰ تحت الشعاع همه گیری کووید قرار گرفت. این بازی‌ها که به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاد و عمدتاً بدون تماشاگر برگزار شد.

در افتتاحیه ریو ۲۰۱۶، برزیل که از نظر مالی محدود شده بود، چاره‌ای جز اجرای نمایشی ساده تر، با حداقل تکنولوژی و وابستگی شدید به استعداد‌های عظیم برزیل و سنت‌های جشن کارناوال آن نداشت.

در افتتاحیه لندن ۲۰۱۲ هم، ملکه الیزابت ۸۶ ساله در نمایشی به همراه دنیل کریگ بازیگر جیمز باند سوار بر هلیکوپتر شد تا به عنوان بخشی از مراسم سرگیجه‌آوری که برای برجسته کردن عظمت و شکوه طراحی شده بود، از کاخ باکینگهام بلند شود.

کاروان ایران به عنوان کشور هشتاد و ششم در افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس رژه می‌رود.

ورزشکاران روسیه و بلاروس به دلیل جنگ با اوکراین از شرکت در مراسم افتتاحیه منع شده‌اند. کمپین‌های متعددی برای تحریم اسرائیل از حضور در المپیک ایجاد شده است و این موضوع فشار‌های زیادی را بر مقامات IOC ایجاد کرده است.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.