سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«مجلس واقعه»؛ تعزیه‌ای تلویزیونی با موسیقی عاشورایی

برنامه «مجلس واقعه»، گفت‌وگویی نمایشی است و در هر قسمت یک مجلس تعزیه تلویزیونی یک موسیقی عاشورایی ویژه اجرا می‌شود و در ۱۵ قسمت از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود.

«مجلس واقعه» با هدف شناسایی و حفظ تعزیه، نگاهی تازه به این هنر قدیمی و موسیقی عاشورایی افکنده است. راوی این مجالس آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز است و تهیه‌کنندگی آن را هم سیدمصطفی احمدی به عهده دارد. این روایت با همت تعزیه‌خوانان شهیر و برجسته کشور به تصویرکشیده می‌شود و موسیقی عظیمی‌نژاد همراه آن است.

برنامه «مجلس واقعه»، گفت‌وگویی نمایشی است و در هر قسمت یک مجلس تعزیه تلویزیونی یک موسیقی عاشورایی ویژه اجرا می‌شود؛ این برنامه با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در ۱۵ قسمت از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود.

به‌گفته سیدمصطفی احمدی، ساختار کلی این برنامه تعزیه؛ اما همراه با موسیقی‌هایی است که آریا عظیمی‌نژاد برای هر مجلس ساخته است. در این برنامه شاهد ۱۵ مجلس تعزیه از شهدای دشت کربلا هستیم. البته هر مجلس تعزیه زمان زیادی دارد و به همین سبب، در این برنامه شاهد بخش‌های کوتاهی از هر اجرا هستیم.

وی افزود: برای اجرای این تعزیه‌ها از بهترین تعزیه‌خوانان دعوت شده است. مثلاً دو شمرخوان معروف یا سه حّرخوان معروف در ایران داریم که هرکدام بخش‌هایی از تعزیه را می‌خوانند؛ یعنی مخاطب یک تعزیه را از اول تا آخر نمی‌بیند، فقط گزیده‌هایی مهم از تعزیه است که رویش موسیقی‌های خاصی گذاشته شده و کار بسیار متفاوتی است.

حاتمی درباره انتخاب تعزیه‌خوانان گفت: سیدمحسن‌هاشمی و مجید خسروآبادی، بزرگ‌ترین تعزیه‌گردانان ایران‌اند. سیدمحسن‌هاشمی، معروف‌ترین حّرخوان ایران است.

احمدی با اشاره به اثرگذارتر کردن موسیقی و روایت برای مخاطبان گفت: این یک هنر نمایشی آیینی است و ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال در ایران قدمت دارد. اتفاقات این‌چنینی، روح تازه‌ای در تن این هنر می‌دمد و پخش در شبکه‌های اصلی تلویزیون با موسیقی عظیمی‌نژاد می‌تواند برای مخاطب بسیار جذاب باشد. او سعی کرده با موسیقی و تمرین‌هایی که با تعزیه‌خوان‌ها کرده، تغییرات مثبتی را ایجاد کند.

این تهیه‌کننده درباره طراحی صحنه این برنامه اضافه کرد: فضا را طوری طراحی کرده‌ایم تا در خدمت محتوا باشد. خود تعزیه یک گونه از تئاتر است و فقط خواستیم فضا را به‌نوعی برای محتوا فراهم بیاوریم تا چشم بیننده بیشتر به محتوا معطوف شود. تکیه نیاوران را برای این کار انتخاب کردیم و، چون از حالت سنتی خود خارج شده بود، حال‌وهوای آنجا چه کتیبه‌ها، چه نورپردازی و چه شاخصه‌هایی را که استفاده می‌کنیم، به‌صورتی طراحی کردیم که در خدمت محتوا باشد. در برنامه یک قسمت شمالی داریم که قسمت موافق‌هاست و یک قسمت شرقی تکیه که قسمت مخالف‌هاست. این محوطه‌ها را با رنگ‌هایی مثل قرمز، سبز و زرد که در تعزیه، بیشتر دیده می‌شود، فضاسازی کرده‌ایم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.