سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاور قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور؛

انتظار از خیران میراث فرهنگی ارائه تجربه‌های فنی و مشاوره‌های تخصصی است

فعالی گفت: خیران حوزه میراث فرهنگی، علاوه بر کمک‌های مالی، باید تجربه‌های فنی و مشاوره‌های تخصصی خود را در اختیار مسوولان قرار دهند.

فریدون فعالی مشاور قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در آیین افتتاح دبیرخانه انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان سمنان با اشاره به اینکه نخستین بار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی سال ۱۴۰۲ به ابتکار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی راه‌اندازی شد، گفت: همه مردم و اقشار جامعه نسبت به حفاظت از میراث‌فرهنگی وظیفه‌دارند.

مشاور قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی گفت: منابع و اعتبارات دولتی پاسخگوی حفظ، مرمت و احیای بناها و آثار تاریخی و فرهنگی کشور نیست و باید از ظرفیت خیران و بخش خصوصی استفاده کرد.

وی افزود: اکنون از خیران میراث‌فرهنگی فقط انتظار مساعدت در منابع مادی نداریم بلکه باید با همکاری این افراد در جهت معرفی، گسترش و تبیین آثار تاریخی و فرهنگی باید تلاش شود.

فعالی گفت: بهره‌مندی از تجربیات فنی و مشاوره‌های تخصصی خیران صاحب‌نظر و شاخص در حوزه میراث‌فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی و آماری از خیران و معرفی توانمندی‌های آنان، تشکیل بانک اطلاعاتی آماری از محوطه‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی، اموال منقول و غیرمنقول نیازمند مرمت، احیاء و حفظ نگهداری میراث‌فرهنگی ناملموسِ درخطر و نیازمند پاسداری فوری، از جمله برنامه‌های انجمن خیرین در استان‌ها است.

وی با بیان اینکه انجمن خیرین میراث فرهنگی یک سازمان مردم‌نهاد غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی است که در موضوع‌های میراث‌فرهنگی فعالیت می‌کند تا زمینه مشارکت خیرین را در داخل و خارج از کشور فراهم سازد، ادامه داد: این انجمن بازوی اجرایی مدیران در سازمان‌های دولتی در مرمت بناهای تاریخی است که اقدامی با ارزش و تأثیرگذار در حوزه فرهنگی محسوب می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.