سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تلنگری برای رانندگان با رویکرد طنز در «سفر بخیر»

مجری «سفر بخیر» گفت: با نمایش فناوری‌های ترافیکی در جهان و کمی چاشنی طنز، بی‌فرهنگی ناشی از عدم آگاهی مردم کشورمان را گوشزد می‌کنیم.

محمد سجاد ناظم یکی از مجریان و عوامل برنامه «سفر بخیر» است که در حال حاضر سه ماه است به عنوان مجری بخش فناوری‌های ترافیکی برنامه و جانشین تهیه‌کننده با این برنامه همکاری دارد. وی پیش از این مجری آیتم‌های تولیدی «احوالپرسی» و «تازه‌های ترافیک» به تهیه‌کنندگی سیدجواد سیدمحسنی را به عهده داشته و جانشین تهیه‌کننده برنامه‌های «احوالپرسی»، «برفک» و کار‌های مربوط به پلیس راهور ناجا را در کارنامه کاری خود دارد.

اهمیت بیان فناوری‌های ترافیکی روز جهان و مقایسه آن با فناوری‌های ایران، ما را بر آن داشت تا به گفت‌وگویی صمیمی با این مجری جوان بپردازیم.

درخصوص آیتم فناوری‌های ترافیکی این برنامه که مورد استقبال مخاطبان واقع شده است، کمی بیشتر برایمان توضیح دهید. 

همانطور که می‌دانید در دنیا بحث سوانح و تلفات جاده‌ای به یک موضوع بین‌المللی تبدیل شده و کشور‌های جهان سعی دارند با بررسی این موضوع، تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای را به حداقل برسانند که برای دست یافتن به این قضیه، سعی شده فناوری‌هایی را طراحی و پیاده‌سازی کنند تا به کاهش سوانح جاده‌ای منجر شود. یکی از مهمترین این فناوری‌ها، کاهش برخورد خودرو‌ها با یکدیگر است که در این زمینه دست به کشف فناوری‌هایی هم زده شده است.

شما از چه شیوه‌ای برای بیان فناوری‌های ترافیکی جهان در برنامه بهره گرفته‌اید که چنین مورد استقبال واقع شده است؟ 

حقیقتاً من به نوبه خود دوست دارم روزی را شاهد باشم که خودروسازان داخلی به درجه‌ای از فناوری‌های اطلاعات دست پیدا کنند که شاهد حداقل تصادفات در جاده‌ها باشیم ولی تا آن روز، وظیفه من و همکارانم این است که نکات ایمنی را از جنبه‌های مختلف برای مخاطبان برشمریم و بدین منظور بهتر است با رویکرد طنز و به زبانی شیوا این کار را تبدیل به نوعی فرهنگ کنیم. دقیقاً کاری که در این بخش از برنامه انجام شده این است که با نمایش فناوری‌های ترافیکی در جهان و کمی چاشنی طنز، بی‌فرهنگی ناشی از عدم آگاهی مردم کشورمان را گوشزد می‌کنیم تا کم‌کم این مدل بی‌فرهنگی تبدیل به فرهنگ شود و در آن زمان با ارائه تلنگر‌های اساسی می‌شود به فرهنگ کشورمان کمک کرد که هم رانندگان، هم مردم عادی و هم خودروسازان در کنار هم از تبعات و تلفات ناشی از تصادفات کم کنند.

این بخش از برنامه، منجر به بروز اتفاقی خاص شده که در ذهن شما جزو خاطرات خوش باشد؟ 

بله، صد در صد. این آیتم از برنامه بعد از ایام نوروز به برنامه اضافه شد و در ابتدا سعی شد علاوه بر نمایش فناوری‌های ترافیکی جهان در امر کاهش آمار تصادفات جاده‌ای، به مقایسه آن با کشور خودمان هم پرداخته شود. همین امر مطالبات مردمی را در پی داشت که چرا خودروسازان داخلی به این موارد و تکنولوژی‌ها بی‌توجه هستند و همین کم‌توجهی، منجر به بالا رفتن آمار جانباختگان تصادفات ایران شده است و در نتیجه با پخش هر قسمت از این برنامه، پاسخ یکی از سؤالات مبهم بینندگان در این خصوص ارائه می‌شود که منجر به جذاب‌تر شدن این بخش شده است. 

 سخن پایانی؟ 

آرزو و تقاضای من و تمام عواملی که برای آگاهی بیشتر مردم نسبت به تهیه و ساخت چنین برنامه‌هایی مبادرت می‌کنیم، آن است که خودروسازان با رعایت نکات ایمنی از تلفات و تبعات ناشی از تصادفات جاده‌ای بکاهند و روزی فرا برسد که آمار مرگ و میر تصادفات جاده‌ای به این حد زیاد و سرسام‌آور نباشد.

برنامه «سفر بخیر» کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو سیما با مشارکت پلیس راهور ناجا به تهیه‌کنندگی سیدجواد سیدمحسنی و اجرای سعید شیخ‌زاده است که سه‌شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها حوالی ساعت ۲۲:۱۰ روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.