سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثیر تدابیر رهبر انقلاب در افزایش مشارکت انتخابات ریاست‌جمهوری

با پایان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تعیین نهمین رئیس‌جمهور منتخب، بیش از پیش اهمیت تاکیدات مقام معظم رهبری بر «مشارکت» در انتخابات مشخص شد.

 طبق اصل ششم قانون اساسی، در جمهوری اسلامی ایران امور کشور به اتکا آرای عمومی و از راه انتخابات اداره می‌شود؛ همین اصل مترقی قانون اساسی حکایت از اهمیت مشارکت در انتخابات به عنوان مقوله «قدرت آفرین» و «وحدت آفرین» دارد.

اهمیت مشارکت در انتخابات به اندازه‌ای بود که مقام معظم رهبری در روز سه‌شنبه ۵ تیرماه یعنی چند روز قبل از برگزاری مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری، در دیدار با هزاران نفر از مردم به مناسبت عیدغدیر، مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح را موجب سرافرازی ملت و جمهوری اسلامی برشمردند و تاکید کردند: هرکس به ایران قوی و سرافراز علاقمند است و هرکس معتقد به حمایت از نظام است، در انتخابات مشارکت کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین یادآور شدند: علت اصرار و تاکید بر مشارکت چشمگیر در انتخابات این است که مهمترین اثر مشارکت بالا، سرافرازی جمهوری اسلامی است.

ایشان با اشاره به این واقعیت که هرگاه میزان مشارکت در انتخابات کم بوده، زبان ملامت دشمنان علیه جمهوری اسلامی بلند شده است، اظهار کردند: هر وقت میزان مشارکت در انتخابات بالا بوده است، زبان بدگویان کوتاه شده و نتوانستند ملامت و شادی کنند بنابراین علت دیگر اصرار بر مشارکت بالا این است که دشمن‌شاد نشویم.

بعد از اعلام نتایج مرحله اول انتخابات و مشخص شدن مشارکت کمتر از ۴۰ درصدی، رهبر انقلاب چهارشنبه (۱۳ تیر) در دیدار با تولیت مدرسه عالی شهید مطهری گفتند: کسانی که اسلام و جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور را دوست دارند، این موضوع را با حضور خود در انتخابات نشان دهند. اینکه تصور شود کسانی که در دور اول رای ندادند مخالف نظام هستند، برداشت کاملا اشتباهی است.

همچنین مقام معظم رهبری صبح روز جمعه ۱۵ تیرماه بعد از شرکت در مرحله دوم انتخابات با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری گفتند: اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند، مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

بدیهی است همین تدابیر، توصیه‌ها و دغدغه مقام معظم رهبری در افزایش مشارکت تاثیرگذار بوده است چه اینکه میزان مشارکت در مرحله دوم با رشد ۱۰ درصدی به حدود ۵۰ درصد رسید و خبرگزاری دانشجویان ایران نیز در گفتگو‌هایی جداگانه‌ای با تعدادی از نمایندگان مجلس دوازدهم به این موضوع پرداخته است.

علاالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: بدون تردید عامل اصلی افزایش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تدابیر مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان بر مشارکت حداکثری بود؛ ایشان در مرحله دوم انتخابات فرمودند که اصل بر مشارکت حداکثری است، چون نتیجه آن افزایش اعتبار نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور نیز با بیان اینکه با تدبیر رهبر انقلاب شاهد حضور مردم در پای صندوق‌های رای بودیم، افزود: برای مقام معظم رهبری مهم‌تر از نتیجه انتخابات، حضور حداکثری مردم درپای صندوق رای بود که بار‌ها بر روی آن تاکید کردند. بحمدالله تحقق پیدا کرد و دشمن در راهبرد خود دچار شکست شد. پیروزی برای ملت و نظام اسلامی شد.

همچننین حجت‌الاسلام وحید احمدی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: مردم با توجه به تاکیدات رهبری بر مشارکت گسترده، پای صندوق‌های رای آمدند، چون ایشان فرمودند که هر رای در انتخابات، رای به جمهوری اسلامی و تایید نظام است.

مهرداد گودرزوند نماینده رودبار نیز گفت: مشارکت مردم در انتخابات حاصل تدابیر رهبری و اعتماد مردم به کشور، وطن و ساختار‌های حکومتی بود که با وجود تمامی مشکلات پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

همچنین عبدالوحید فیاضی نماینده نور اظهار کرد: رهبر انقلاب در مرحله دوم انتخابات بعد از انداختن رای‌شان در صندوق فرمودند که خبر‌های خوشی درباره مشارکت می‌شنوم؛ این نشان دهنده چارچوب‌هایی است که شاید همه قائل به درک آن نباشند لذا وجود رهبری و رهنمود‌های اثرگذار ایشان در رقابتی کردن فضا و گسترش مشارکت مردم اثرگذار بوده است.

به گفته حامد یزدیان نماینده اصفهان، مقام معظم رهبری مانند همیشه بر اصل مشارکت مردم در انتخابات ایستادگی کردند و ما شاهد بودیم که مردم با لبیک به فرمان رهبری تلاش‌های دشمن برای عدم مشارکت در انتخابات را بی‌نتیجه گذاشتند.

نادرقلی ابراهیمی نماینده اراک نیز گفت که مردم بار دیگر به فرمان رهبر معظم انقلاب لبیک گفته و با حضور در پای صندوق‌های رای بر تن دشمنان لرزه انداختند.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.