سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه علمیه:

اقدامات جزیره‌ای از مهمترین آسیب‌های عفاف و حجاب است

مریم فتحی گفت: اقدامات جزیره‌ای عفاف و حجاب گاهی منجر به کمتر دیده شدن اقدامات و یا حتی خنثی کردن پیام‌ها می‌شوند.

مریم فتحی اصل،دبیر ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه علمیه  بیان کرد: ستاد راهبری عفاف و حجاب در سال سوم فعالیتی خود با رویکردی جدید به دنبال شناخت ظرفیت‌های موجود در حوزه علمیه، نهاد‌ها و گروه‌های مردمی بود تا بتواند گام‌های بعدی خود را متناسب با ظرفیت‌های موجود برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی شناسایی شده، اما به قدری این حوزه گسترده و گونه‌های کنش‌گری در این عرصه متفاوت است که به این سادگی نمیتوان تمام ظرفیت‌ها را شناسایی کرد، اما با توجه به درصدی از اطلاعات کسب شده امسال ستاد به دنبال طرح ریزی و برنامه ریزی است و یکی از رویکرد‌های ستاد امسال توجه به گروه‌های مردم نهاد و ظرفیت عظیم جهادی است تا بتوان تسهیل‌گر اقدامات بود.

دبیر ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه علمیه اضافه کرد: اعضا ستاد که متشکل از نمایندگان نهاد‌ها و نخبگان این عرصه هستند تلاش می‌کنند با طراحی و تدوین برنامه‌هایی سطح دانش، بینش و مهارت مخاطبان را ارتقا بدهند و در این راستا از ابتدای سال تا کنون سند راهبری آموزش در عرصه عفاف و حجاب تدوین گردیده تا ناظر بر فرصت‌ها و تهدید‌های آموزش‌های سابق ضمن قوت بخشی به آموزش‌ها و هم افزایی متولیان آموزش این عرصه به صورت منسجم و متمرکز نسبت به یکی از وظایف حوزه‌های علمیه در مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام شود و اقدامات انجام شده در این راستا ساماندهی شود.

وی بیان کرد: در کنار آموزش، به دنبال برخی پژوهش‌هایی با رویکرد اقدام پژوهی هستیم تا اقدامات عملیاتی متناسب با واقع و میدان طراحی و در دست کنش‌گران این عرصه قرار گیرد؛ البته با توجه به ماموریت ذاتی ستاد در بحث هم افزایی و تسهیل‌گری ستاد به دنبال تعامل و ارتباط گیری با مجموعه‌ها است و بعد از اتمام تیپ‌لوژی کنش‌گران عرصه عفاف و حجاب، نسبت به جلسات هم افزایی اقدام خواهد شد.

فتحی تاکید کرد: هر چقدر نهاد‌های متولی این عرصه بتوانند در تعامل باهم اقداماتی انجام دهند در امر حجاب موفق‌تر خواهیم شد. در نهایت قطعه آخر پازل را نیرو‌های فراجا اقدام خواهند نمود.

وی گفت: در مورد عملکرد سایر دستگاه‌ها می‌توان گفت همه دستگاه‌ها در حد ارائه گزارش اقداماتی داشته‌اند، اما نقطه مغفول این چالش تحمیلی همانطور که گفته شده بود تک بعدی دیدن و اقدامات جزیره‌ای است.

وی یادآور شد: دستگاه‌های متولی هر کدام باید نقش خود را در کنار دیگر دستگاه‌ها تعریف و اقدام کنند مثلا در حوزه رسانه به جای اقدام هم‌افزا و شبکه‌ای ما شاهد هستیم هر دستگاه برای خود یک شبکه تولید و توزیع مستقل ایجاد کرده و اقدام می‌کند؛ اما اگر همه این ظرفیت‌ها کنار هم قرار بگیرند می‌توانند پیام‌های همدیگر را تقویت کرده و تکرار تثبیت کننده را رقم بزنند.

دبیر ستاد راهبری حجاب و عفاف حوزه علمیه اضافه کرد: اقدامات جزیره‌ای گاهی منجر به کمتر دیده شدن اقدامات و یا حتی خنثی کردن پیام‌های یکدیگر می‌شوند به طوری که این اقدامات را می‌توان «تکثر‌های شکننده» نامید؛ اما اگر به سمت تکثر‌های وحدت آفرین حرکت کنیم می‌توانیم اقدامات موثری را رقم بزنیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم در دولت جدید با توجه به رویکرد توجه به اقشار و گروه‌های مختلف و همچنین تاکید ریاست جمهور، برنامه‌های کارشناسی شده‌ای انجام گیرد و با رویکردی درست غربالی اتفاق بیافتد تا با توجه به وظیفه شرعی و شهروندی وضعیت مکان‌هایی مانند معابر عمومی متناسب با شأن ایران اسلامی باشد.

منبع:خبر حوزه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.