سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصرف میوه‌های آب‌دار، صیفی‌جات، آب و مایعات کافی برای جلوگیری از گرمازدگی

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی گناباد مصرف میوه های آب دار، صیفی جات و آب و مایعات کافی را برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان مهم دانست.

دکتر محمد رشید مایوان با تاکید بر نقش تغذیه در پیشگیری و بهبود گرمازدگی در فصل تابستان، عنوان کرد: در فصول گرم و تابستان یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای به تعادل رساندن دمای بدن، تعریق و ادرار است؛ در واقع بدن ما توسط فعالیت غدد تعریق و دفع ادرار سعی دارد درجه حرارت خود را کاهش دهد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با توصیه بر مصرف میوه‌های آب دار در فصل گرما، خاطرنشان کرد: میوه‌های آب دار مانند هندوانه، خربزه، خیار و توت فرنگی که حاوی مقدار زیادی آب و الکترولیت مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم هستند، به حفظ تعادل آب و الکترولیت‌های بدن کمک و از دهیدراتاسیون (از دست دادن آب) جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین مصرف آب و مایعات کافی، یک لیوان آب خنک همراه با چند قطره آبلیموی تازه، شربت تخم شربتی و ریحان، شربت خاکشیر و بید مشک و شربت گلاب نیز برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود.

دکتر رشید با بیان این که ترکیب آب و ماست و خیار به سیستم تنظیم کننده درجه حرارت بدن کمک می‌کند، گفت: مصرف آب دوغ خیار در کاهش علائم گرمازدگی تاثیر گذار بوده و می‌توان آن را همراه با نان و کمی برگ نعناع، به عنوان یک عصرانه تابستانی میل کرد.

وی خاطرنشان کرد: هنگام گرمازدگی بسیاری از صیفی‌جات مانند خیار، هندوانه، انگور، موز، سیب، طالبی، نعناع، لیمو ترش، کاهو، پیاز و کرفس، جایگزین الکترولیت‌ها یا مواد معدنی از دست رفته بدن خواهند بود که مصرف آن ها توصیه می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان این که در فصل تابستان باید از مواد غذایی که باعث تسریع در بروز گرمازدگی می‌شود٬ خودداری کرد؛ افزود: نوشیدن مایعات شیرین و کافئین دار که ادرار آور هستند و موجب از دست دادن آب بدن می‌شوند، در فصل گرما و تابستان توصیه نمی‌شود. همچنین باید از مصرف مایعات خیلی سرد به صورت یک دفعه و یک جا پرهیز شود.

دکتر رشید ادامه داد: مصرف مواد غذایی سنگین و دیر هضم مانند غذا‌های چرب، سرخ‌شده و پروتئین‌های سنگین می‌تواند فشار بیشتری بر روی سیستم گوارش اعمال و از دست دادن مایعات بیشتری از بدن را تسریع کند.

برچسب ها: گرمازدگی ، هوای گرم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.