سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باید‌های تغذیه‌ای به وقت تابستان

یکی از مهم‌ترین راه‌های نگهداری تندرستی و پیشگیری از بیماری‌ها، به کار بستن تدابیر متناسب با هر فصل در گذر سال برای حفظ اعتدال بدن است.

سوسن حفیظی متخصص طب سنتی ایرانی گفت: با توجه به تحلیل رطوبت بدن و طبیعت گرم و خشک فصل تابستان دقت در خوردن و آشامیدن و استفاده از مواد غذایی موثر در کنترل شرایط خشکی بدن بسیار حائز اهمیت است.

متخصص طب سنتی ایرانی با بیان اینکه در فصل تابستان باید مراقب حفظ رطوبت بدنمان باشیم، ادامه داد: مصرف زیاد غذا‌های تند، سرخ کردنی‌ها، غذا‌های سنگین، چرب و خشک در فصل تابستان گرمی و خشکی را در بدن بیشتر می‌کند.

حفیظی عنوان کرد: با گرم شدن هوا در تابستان خون به سمت سطح بیرونی بدن بیشتر کشیده می‌شود، رنگ پوست قرمز و منافذ بدن باز می‌شوند و همین مسئله عاملی برای سردتر شدن درون بدن و به دنبال آن ضعیف‌تر شدن قوه هاضمه است؛ بنابراین در این فصل نمی‌توانیم غذا‌های سنگین را استفاده کنیم.

متخصص طب سنتی ایرانی با اشاره به اینکه در فصل تابستان باید هوای سرد معتدل را برای بدن مهیا کنیم، تاکید کرد: همواره باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که هوای گرم تابستان می‌تواند حالت‌های غلبه خلط صفرا را برای افرادی که کمی مستعد این حالت‌ها هستند، تشدید کند.

حفیظی بیان کرد: رطوبت رسانی کافی و مناسب به بدن، پرهیز از در معرض گرمای خورشید قرار گرفتن، استفاده از کلاه و عینک آفتابی، پرهیز از تردد‌های غیر ضروری در ساعات ده صبح تا چهار بعدازظهر از جمله مواردی است که باید رعایت کنیم.

این متخصص طب سنتی ایرانی، ضمن تاکید بر اینکه مزاج جوان‌ها اغلب مزاج گرم و خشک است، افزود: یکی از توصیه‌های ما به جوانان در فصل تابستان این است که ساعات خواب خود را در تابستان کمی بیشتر کنند، چون خواب کافی به حفظ رطوبت بدن و جلوگیری از خشکی بدن کمک می‌کند.

حفیظی اضافه کرد: انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی متعادل در زمان مناسب، استراحت کافی به ویژه در ساعت‌های گرم روز، پرهیز از بیداری‌های طولانی‌مدت شب به خصوص برای جوانان، استفاده از لباس‌های نخی خنک و کتان از جمله مواردی است که رعایت آنها می‌تواند سردی و تری مورد نیاز را برای بدن در فصل تابستان مهیا کند.

این متخصص طب سنتی ایرانی با اشاره به اهمیت تغذیه برای حفظ تعادل بدن در فصل تابستان، یادآور شد: استفاده از گوشت‌های سنگین همچون گوشت شتر و گوساله، غذا‌های کنسروی، شیرینی‌ها و استفاده زیاد از ادویه‌ها (دارچین، زردچوبه، زعفران، سیاهدانه، زنجبیل، فلفل و مرزه)، مصرف بیش از اندازه خرما، پسته و انبه، استفاده از کره‌های حیوانی و روغن‌های جامد در فصل تابستان توصیه نمی‌شود و می‌تواند بار اضافی برای بدن باشد.

و ادامه داد: برای رطوبت رسانی به بدن در فصل تابستان استفاده از تخم خرفه، بهدانه، تخم خیار، خاکشیر، بارهنگ، تخم ریحان یا همان تخم شربتی، استفاده از سکنجبین‌ها و شربت آبلیمو، استفاده از شربت انار، نارنج و زرشک به خصوص برای افرادی که در این فصل دچار خارش‌های پوستی و کهیر می‌شوند، توصیه می‌شود.

حفیظی بیان کرد: برای رفع تشنگی به ویژه در فصل تابستان توصیه می‌شود که آب خنک را به صورتی که خیلی سرد نباشد و یخ نداشته باشد جرعه جرعه بنوشیم.

متخصص طب سنتی ایرانی با اشاره به اینکه نباید آب را به یکباره سر کشید، بیان کرد: آب را باید در دهان مزه مزه کرد؛ زیرا گیرنده‌های دهانی به برطرف شدن عطش فرد کمک می‌کند بنابراین باید اجازه دهیم که این گیرنده‌های دهانی در تماس با آب خنک فعال شوند و نیاز ما را تا حدی کمتر کنند.

این متخصص طب سنتی ایرانی، ادامه داد: گاهی اوقات به واسطه گرمی هوا زیاد آب می‌نوشیم غافل از اینکه این حجم زیاد آب سیستم گوارشی فرد را با مشکل مواجه می‌کند و برای فرد نفخ معده و یبوست را ایجاد می‌کند؛ بنابراین جرعه جرعه نوشیدن آب در رفع عطش و استفاده به اندازه‌ی آب موثر خواهد بود.

حفیظی با اشاره به اینکه مواد غذایی، چون کاهو، اسفناج، خرفه در رفع عطش موثر خواهد بود، اضافه کرد: سالاد کاهو همراه با آب لیمو و نارنج و بورانی اسفناج، استفاده از کدو و خرفه می‌تواند در تأمین آب بدن و رفع عطش موثر باشد؛ همچنین استفاده از خیار و هندوانه بسیار مفید است، اما نباید در مصرف هندوانه به دلیل نفخ معده زیاده‌روی کرد.

 

برچسب ها: طب سنتی ، تغذیه ای
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.