سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرهاد قائمیان: پشتوانه ایثارگران بانوان بودند

رئیس هیات داوران جشنواره فیلم کوثر گفت: پشتوانه ایثارگران بانوان بودند. ما باید ببینیم جایگاه زنان در فیلم‌های دفاع مقدس به چه صورت است، تا بتوانیم بهتر تصویر بانوان را بازنمایی کنیم.

نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر با حضور فرحروز فاتحی رئیس جشنواره فیلم کوثر، ناصر باکیده دبیر جشنواره و فرهاد قائمیان رئیس هیات داوران جشنواره در مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد.

در مجموع تعداد آثار رسیده به جشنواره از بخش‌های مختلف ۱۱۹۹ اثر است. در بخش ملی ۵۲۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فیلم کوثر رسیده است. از این تعداد ۱۹ عنوان به فیلم‌های سینمایی، ۱۱۷ فیلم کوتاه و ۱۰ فیلم بلند به فیلم‌های مستند، ۷ ته فیلم و ۲۹۲ فیلم کوتاه به فیلم‌های داستانی و ۴۰ فیلم به فیلم‌های پویانمایی تعلق دارد.

آثار راه یافته به مرحله نهایی بخش بین‌الملل ۸ فیلم متعلق به مستند بلند، ۲۴ فیلم به مستند کوتاه و ۱۶ فیلم به فیلم کوتاه تعلق دارد. همچنین، ۲۳ کشور به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند. تعداد کشور‌های اسلامی حاضر در مرحله نهایی ۱۴ کشور است. از کشور‌های راه یافته به مرحله نهایی می‌توان به ایران، عراق، پاکستان، الجزیره، عراق، هند، ترکیه، اسپانیا، انگلستان، اردن، مصر، کانادا، فرانسه، لبنان، فلسطین، فنلاند، هلند، مالزی، بنگلادش، تونس، سوریه، عمان و ... اشاره کرد.

فرحروز فاتحی، رئیس جشنواره فیلم کوثر با بیان اینکه بازنمایی زنان در سینمای ایران در شان زنان‌مان نیست، گفت: باید بیشتر به نقش زنان در لایه‌های مختلف اجتماعی پرداخته شود. ما به منظور پاسداشت و ارتقای منزلت اجتماعی خانواده‌های ایثارگر جشنواره فیلم کوثر را پایه‌گذاری کردیم. سال‌های اولیه که جشنواره‌ها آغاز بکار کرد، همگی بخصوص اهالی سینما اذعان داشتند که به نقش زنان آنطور که باید پرداخته نشده است. در حالی که نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سازنده و موثر بوده است.

فاتحی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۱ پیامی را به کنگره شهدای زن ارسال کردند. در آن کنگره اشاره کردند که نقش زنان در دفاع مقدس بسیار موثر بوده و آن نقش را به عنوان الگوی سوم مطرح کردند؛ یعنی نه شرقی و نه غربی. نقش شرقی شامل نقش حاشیه‌ای و فرعی به زنان است. نقش غربی شامل نگاه جنسیتی به زنان است. امروز غرب به زنان به عنوان ابزاری در جهت منافع سرمایه‌داری می‌نگرد. اما آنچه که از زنان ایثارگر به تصویر کشیده می‌شود، به عنوان الگوی سوم زن تمدن‌ساز است. 

فرهاد قائمیان، رئیس هیات داوران جشنواره با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر بعد از ۱۵ سال مجدد شکل می‌گیرد، اما باید زودتر از اینها شاهد برگزاری آن بودیم، توضیح داد: به هر حال، الان با همت رئیس و دبیر جشنواره شاهد برگزاری جشنواره فیلم کوثر هستیم. 

قائمیان ادامه داد: پشتوانه جامعه ما بانوان هستند. در فیلم‌های دفاع مقدس هم باید ببینم جایگاه زنان چطور بوده‌اند، تا بتوانیم به همان شکل تصویرگری کنیم. تصویر و سینما مهمترین عامل برای شناخت اهداف سیره ائمه (ع) است. مهم این است که سعی کنیم اهداف امام حسین (ع) را به شکل وسیع به جوانان منتقل کنیم. چراکه برگزاری عزاداری‌ها برایمان مهم است و امیدواریم بتوانیم در کنار عزاداری‌ها اهداف نهضت امام حسین (ع) ترویج کنیم.

ناصر باکیده، دبیر جشنواره فیلم کوثر با گلایه‌مندی از مسئولینی که از وقفه ۱۵ ساله جشنواره غافل بودند، گفت: ما در تلاشیم تا الگوی سوم زن تمدن‌ساز را در سینمای ایران منعکس کنیم. بدین منظور فراخوان جشنواره از سال گذشته صادر شد. موضوع جشنواره با حضور حدود ۷۰ نفر از فیلمسازان حوزه دفاع مقدس در میان گذاشتیم. 

باکیده ادامه داد: در بخش ملی ۱۲۱ عنوان فیلم ارسال شده، که ۲۳ عنوان فیلم از سوی بانوان تولید شده است. جای سوال است که چرا دامنه فعالیت بانوان ۱۹ درصد است؟ در بخش داوری از ۳۵ داور استفاده کردیم، که ۱۱ نفرشان از بانوان هستند. در بخش فیلمنامه از ۳۷ فیلمنامه ۱۳۵ ثانیه‌ای ۱۷ عنوان آن متعلق به بانوان است. در بخش بین‌الملل ۴۸ فیلم انتخاب شد، که ۱۵ نفرشان بانوان هستند. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.