سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶۰۰ میلیارد ریال در اجرای نیات واقفین قزوین هزینه شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: نیات وقفی سرفصل‌های مختلفی از جمله رسیدگی به فقرا، درمان و دارو، مراسمات مذهبی و ازدواج زوج‌های جوان دارد که نزدیک به ۶۰۰ میلیارد ریال در اجرای نیات واقفین هزینه شد.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان اینکه وقف یک خیر کثیر دایمی است که انسان را در طول تاریخ ماندگار می‌کند، گفت: ۸۴۰ موقوفه ثبت شده در قزوین وجود دارد که از این تعداد ۳۰۵ وقف با قدمتی بیش از هزارسال به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۳۱۰ داشته، اما در دوره رضاخان و محدرضا شاه پهلوی وقفی نداشتیم و از اول انقلاب تا امروز حدود ۳۴ موقوفه جدید شکل گرفته است. اضافه کرد: موقوفات به لحاظ مساحت نسبت قدیم الایام کوچک‌تر شده، اما امروز تنوع موقوفات بیشتر شده که اعم از آپارتمان، باغ، خانه ویلایی را شامل می‌شود و در قزوین بالغ بر ۷۰ نوع نیت وقفی وجود دارد که واقفین برای اعمال مختفی وقف کردند.

این مسئول با بیان اینکه قزوین یکی از استان‌های باسابقه در زمینه وقف است تا جایی که هم‌اکنون ۲۰ درصد از اراضی آن موقوفه به شمار می‌رود، یادآور شد: یک هزار و ۲۵۰ پلاک در قزوین وجود دارد که از این تعداد ۲۶۰ پلاک موقوفه یا به صورت شش دانگ و یا کمتر از ثبت شده و حدود ۶۵ درصد از آن‌ها دارای سند مالکیت هستند.

حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: عدم احترام به حقوق وقف، چه از سوی نهاد‌ها و چه از سمت مردم مشکل اصلی امروز اوقاف استان است و همانطور که نهاد‌ها و مردم انتظار دارند وقف به حقوق آنها احترام بگذارد، وقف هم همین انتظار را از آنها دارد که احترام حقوق موقوفه نیز رعایت شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: وقف حق عین مال و استفاده از منافع و درآمد‌های ملک یا مالی بوده که وقف شده و، چون انتقال مالکیت از دست انسان به خداوند است آن را ماندگار می‌کند، بنابراین کسی می‌خواهد اعتبارش باقی بماند، وقف زیباترین و ماندگارترین عمل در این رابطه است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.