سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در تابستان خطر ابتلا به بیماری تب‌مالت بیشتر است

پزشک عمومی گفت: ارتباط بیشتر انسان با حیوانات در فصل تابستان به واسطه حضور در طبیعت و اشتغال به دامپروری خطر ابتلا به بیماری تب‌مالت به ویژه در بین روستاییان و عشایر را افزایش می‌دهد.

 بنا بر اعلام مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از ابتدای امسال تاکنون ۵۰ مورد ابتلا به بیماری تب‌مالت در این استان گزارش شده است و روند ابتلا به این بیماری بنا بر هشدار پزشکان در تابستان افزایش پیدا می‌کند از همین رو ضروری است تا در این رابطه نکات بهداشتی به جد رعایت شود.

چهارمحال و بختیاری از آنجا که دومین استان عشایرنشین کشور است و بخشی از مردم آن به شغل دامپروری مشغول هستند از همین رو رعایت نکات بهداشتی در مواجه با دام بسیار اهمیت دارد و از سوی دیگر پاستوریزه کردن محصولات دامی و لبنی نیز باید با حساسیت لازم پیگیری شود.

یک پزشک عمومی گفت: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از بیماری‌های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان است که با نام‌های تب مواج، تب دیوانه و تب مدیترانه‌ای شناخته می‌شود.

آرش روغنی افزود: عامل انتقال این بیماری، میکروبی به نام بروسلا است که تنها از طریق جوشاندن و پاستوریزاسیون شیر و فراورده‌های آن از بین می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه روستاییان، عشایر و افرادی که از لبنیات سنتی غیرپاستوریزه استفاده می‌کنند در معرض ابتلا به تب مالت قرار دارند، تصریح کرد: هرچند تب مالت بیماری کشنده‌ای نیست و به ندرت باعث مرگ می‌شود، اما به دلیل انتشار سریع باکتری به راحتی دیگران را بیمار می‌کند.

این پزشک عمومی ادامه داد: التهاب لایه داخلی دهلیز قلب از عوارض جانبی بیماری تب‌مالت است که اگر درمان نشود باعث آسیب‌دیدگی دریچه‌های قلب و مرگ فرد بعد از ابتلا به این بیماری می‌شود.

روغنی به علائم بیماری تب‌مالت نیز اشاره کرد و گفت: تب، تعریق، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، سردرد، درد عضلانی، درد مفاصل و خستگی از جمله این علائم است و می‌تواند در یک دوره طولانی ظاهر شود.

وی به راه‌های انتقال تب‌مالت نیز اشاره کرد و افزود: تماس مستقیم از راه چشم یا از طریق تماس خراش‌ها و جراحات پوست با ترشحات، مواد دفعی یا بافت‌های حیوان آلوده یا اشیای آغشته به ترشحات عفونی و مصرف بافت‎‌ها، مواد غذایی یا مایعات حاوی باکتری مانند پنیر، خامه و سرشیر از زمینه‌های اصلی انتقال بیماری است.

این پزشک عمومی با تاکید بر ضرورت جوشاندن شیر خام به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، اظهار داشت: همچنین گوشت و فراورده‌های گوشتی باید از مراکز مجاز بهداشتی تهیه شود و برای هرگونه تماس با دام باید از وسایل حفاظت فردی مثل دستکش، عینک و روپوش استفاده کرد.

روغنی واکسیناسیون دام‌ها از سوی دامپزشکی و انتقال از مرحله دامپروری سنتی به صنعتی و جداسازی محل زندگی انسان و دام را از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری برشمرد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.