سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون ترامپ کیست؟

ترامپ که به عنوان نامزد رسمی جمهوری خواهان انتخاب شده، «جیمز دیوید ونس» را به عنوان معاون خود انتخاب کرد که پیش‌تر او را «احمق» توصیف کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان «جیمز دیوید ونس» را به عنوان معاون خود انتخاب کرد. ونس سناتور جوان ۳۹ ساله اهل ایالت «اوهایو» بوده و که سال ۲۰۲۲ به عضویت سنا درآمد. او همواره یکی از مدافعان سرسخت شعار «عظمت را دوباره به آمریکا بازمی‌گردانیم» ترامپ به ویژه در زمینه تجارت، سیاست خارجی و مهاجرت بود. 

به گزارش الجزیره، نگرانی‌های زیادی در خصوص ونس به عنوان معاون رئیس جمهور احتمالی وجود دارد، زیرا او تا حد زیادی در حوزه سیاست ملی آزمایش نشده است. 

ونس که فارغ‌التحصیل دانشگاه دولتی اوهایو و دانشگاه «ییل» است، پیش از پیوستن به سنا از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا بود و بخشی از دوره خدمت خود را در کشور عراق گذراند. او همچنین یک کتاب پرفروش نوشته که در آن توضیح می‌دهد چرا دونالد ترامپ میان قشر سفیدپوست فقیر آمریکایی محبوب است.

از احمق خواندن ترامپ تا همراه شدن با او

ونس در ابتدا یکی از منتقدان ترامپ بوده و او را یک «کلاهبردار به تمام معنا» و «فاجعه اخلاقی» توصیف کرده بود. ۸ سال پیش، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، او علنا ترامپ را «احمق» خواند و در جمع‌های خصوصی وی را با «آدولف هیتلر» مقایسه کرد. با این حال، او در نهایت لحن خود را تغییر داد و گفت که با عملکرد ترامپ در مقام ریاست جمهوری به وی ثابت شده که اشتباه می‌کند و به یکی از سرسخت‌ترین مدافعان ترامپ تبدیل شده است.

مواضع در خصوص ایران

ونس همانند ترامپ از منتقدان برجام بوده و حامی سیاست سختگیری بیشتر علیه تهران است. با این حال، در اکتبر گذشته و همزمان با آغاز جنگ علیه غزه وی خواستار عدم تشدید تنش‌ها در منطقه شده و گفت: «اگر آنها به ما ضربه بزنند، ما باید به آنها ضربه بزنیم...، اما حمله به سرزمین اصلی ایران تشدید و یک اشتباه بزرگ است». او در یک مصاحبه دیگر گفت: «من فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز برای آمریکا در اینجا این است که یک از تبدیل شدن تنش به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر، جلوگیری کند و دوم از اسرائیل به عنوان متحد خود دفاع کند».

دیدگاه‌ها در خصوص فلسطین

ونس حامی سرسخت رژیم صهیونیستی است و طرفدار نوعی جهان‌بینی است که می‌گوید آمریکا همواره در اولویت قرار دارد مگر اینکه پای اسرائیل در میان باشد. او پیش‌تر در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان ان در ماه مه گفته بود: «آمریکایی‌ها در مدیریت خُرد جنگ‌ها در خاورمیانه خوب نیستند. اسرائیلی‌ها متحدان ما هستند. من فکر می‌کنم باید اجازه دهیم آنها جنگ را آنطور که صلاح می‌دانند، ادامه دهند».

ونس یکی از اولین کسانی بود که مدعی شد حملات جنبش حماس در هفتم اکتبر به این دلیل رخ داده که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اندازه کافی به گروه‌های مقاومت سخت نگرفته است.

برخی تحلیلگران می‌گویند انتخاب ونس به عنوان معاون چندان غیرقابل پیش‌بینی نبود، زیرا وی از مدت‌ها پیش در گروه‌های جمع‌آوری کمک مالی برای ترامپ شرکت می‌کرد و بسیاری از نمایندگان کنوانسیون پیش‌تر متعهد شده بودند که از او حمایت کنند.

خبرنگار: زهرا نجفی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.