سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار دامپزشکی کرمان برای جلوگیری از گرمازدگی دام و طیور

 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: با توجه به گرمای هوا دامداران و مرغداران تدابیر لازم برای کاهش استرس گرمایی را لحاظ کنند.

 

محمود زین الدینی گفت: به مرغداران توصیه می‌شود در زمان گرمای زیاد و احتمال قطعی برق و لزوم تامین برق اضطراری برای مواقع قطعی برق آمادگی لازم را برای مقابله با استرس گرمایی داشته باشند.

وی افزود: استرس گرمایی سبب کاهش مصرف غذا می‌شود به ویژه در طیور گوشتی سبب کاهش رشد و در طیور تخم گذار منجر به کاهش اندازه و میزان تولید تخم مرغ می‌شود.

زین الدینی همچنین با اشاره به اینکه در زمان گرما آب بیشتری توسط طیور مصرف می‌شود بیان کرد: بهتر است آب خنک و کم نمک در اختیار گله قرار داده شود تا به کاهش دمای بدن آنها کمک کند و بهتر است در ساعت‌های خنک‌تر (صبح‌ها و عصر ها) به آنها غذا داد.

وی با اشاره به اینکه دامداران بایستی نسبت به تامین و ذخیره سازی اب به منظور کاهش دمای بدن حیوانات خصوصا دام‌های تازه متولد شده فراهم کنند تصریح کرد: دامداران بایستی از چرای دام در ساعات گرم هوا که خورشید بصورت مستقیم می‌تابد جلوگیری کرده و آنها را به مکان‌های مسقف و دارای سایه منتقل کنند. 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه گرما سبب کاهش مصرف غذا در دام و طیور و سبب ایجاد استرس گرمایی می‌شود بیان کرد: با شروع فصل تابستان و افزایش دما امکان تکثیر و فعالیت کنه‌ها افزایش یافته و از آنجا که کنه‌ها بعنوان ناقل بیماری‌های مشترک مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و انواع بیماری‌های دامی محسوب می‌شوند بنابراین رعایت الزامات و هشدار‌های دامپزشکی ضروری است.

برچسب ها: دامپزشکی ، گرما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.