سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیین پخت و توزیع غذای نذری روز‌های تاسوعا و عاشورا در یزد

آیین پخت و توزیع غذای نذری و اطعام مردم عزادار و هیات‌های سوگوار در روز‌های تاسوعا و عاشورا از جمله سنت‌های دیرینه در استان یزد است.

پخت غذای نذری از جمله سنت‌های دیرینه ماه محرم مردم استان یزد به خصوص در روز‌های تاسوعا و عاشورا است که نزد مردم شهر و بیشتر روستا‌ها با طبخ انواع غذا خصوصا قورمه سبزی و خورشت قیمه همراه است. تاسوعا و عاشورا در میان مناسبت‌های ماه‌های قمری اوج دادن نذری نزد مردم منطقه است که از ۲۰۰ سال گذشته تاکنون در هر شرایطی نسل به نسل برای برآورده شدن حاجت انجام می‌دهند.

برای تهیه غذای نذری در ماه محرم مکان‌هایی برای پخت غذا پیش بینی می‌شود، مردم محلات در کارگروهی با عشق و علاقه، بانیان را در این سنت پسندیده یاری می‌دهند. در میان غذا‌های مختلفی که برای عزاداران پخت می‌شود باید به معروف‌ترین آنها یعنی قیمه اشاره کرد که به خاطر خوشمزه بودن و داشتن کالری زیاد بیشتر مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

برای پخت غذا و آماده کردن آن از شب قبل در محل‌های پیش بینی شده و در برخی مواقع در کنار حسینیه ها، دیگ‌هایی بر روی اجاق‌های گاز و حتی اجاق‌های چوبی قرار می‌دهند تا پذیرای عزاداران امام حسین (ع) باشند. مراسم عزاداری از ابتدای صبح با حضور سوگواران در تکایا با برنامه‌ها خاص منطقه تا بعد از اقامه نماز ظهر و عصر ادامه دارد و بعد از سوگواری برای صرف غذا اقدام می‌کنند. در هر محله و حسینیه‌ای محل مناسبی به تفکیک عزاداران مرد و زن برای صرف غذا پیش بینی می‌کنند، مردم و سوگواران با نظم و ترتیب خاصی از نذری‌های آماده شده استفاده می‌کنند.

در محرم، سنت و آداب و سوم خاصی در کنار غذای نذری شامل جوش دوره، نخل بندی، نخل برداری، علم برداری، پرسه زنی، علامت برداری و ... در استان یزد وجود دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.