سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عاشورا صحنه‌ی صف‌آرایی حق و باطل است

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: در این روز‌ها مرور و توجه به صحنه عاشورا برای جامعه و همه بشریت نیازی ضروری است؛ امروز جامعه ما باید همین صف‌آرایی حق و باطل را به خوبی مورد توجه قرار دهد.

حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی لیلابی اظهار کرد: در ایامی قرار داریم که به یاد و نام سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران وفادار ایشان منور و متبرک است؛ در این روز‌ها مرور و توجه به صحنه عاشورا برای جامعه و همه بشریت نیازی ضروری است.

وی اضافه کرد: چنانچه به صحنه عاشورا نگاه کنیم دو جبهه می‌بینیم جبهه‌ای که شعار و ادعای دینداری، انسان بودن و با خدا بودن دارند، اما در مقابل آنان در یک اردوگاه و خیمه‌گاه می‌بینیم انسان‌های واقعا توحیدمحوری وجود دارند که اطاعت از خدا را بر خود واجب می‌دانند و به معنای حقیقی انسان هستند. در این اردوگاه افرادی را می‌بینیم که در معنویت اصیل و عبودیت و اطاعت محض از خداوند به امام حسین (ع) اقتداد کردند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اشخاصی همچون حضرت عباس (ع)، حبیب‌بن مظاهر، مسلم بن اوسجه که در انسانیت، عبودیت و رعایت حقوق دیگران، مهربانی و محبت به خانواده و دیگران و وفاداری در کانون خانواده سرمشق هستند و این فضائل اخلاقی در خیمه‌گاه امام حسین (ع) قابل مشاهده است.

وی افزود:، اما در جبهه مقابلشان افرادی که ادعای مسلمانی و تدین دارند در عمل بویی از مسلمانی و انسانیت در آنها دیده نمی‌شود بلکه بی‌رحمی، عیاشی، هوس‌رانی، میگُساری و شهوت‌پرستی در سبک زندگیشان نمایان است.

حسینی لیلابی با تشبیه جامعه امروز با جبهه‌ی حق و باطل در عاشورا بیان کرد: امروز جامعه ما باید همین صف‌آرایی حق و باطل را به خوبی مورد توجه قرار دهد؛ اشخاصی در یک طرف را ببیند که چه شعار‌های فریبنده‌ای دارند و از حق، انسانیت و مسلمانی دم می‌زنند حتی وقتی سر امام حسین (ع) را می‌برند "الله‌اکبر" سر می‌دهند "و یکبرون بان قتلت وانما قتلوا بک التکبیر و التهلیلا" "بانگ تکبیر سر می‌دهند وقتی سر امام را جدا می‌کتند حال آن که با کشتن ایشان، تکبیر (اللّه أکبر) و تهلیل (لا إله إلّا اللّه) را کشته‌اند".

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر امروز توجه کنیم می‌توانیم چنین صف‌آرایی‌هایی را ببنیم افرادی که ادعای مسلمانی دارند، اما مهربانی و رعایت حقوق دیگر انسان‌ها، معنویت اصیل و اجتناب از شهوت‌رانی در آنان دیده نمی‌شود، اما افرادی که معنویت اصیل را پیدا کردند و اهل عبودیت، نماز و روزه واقعی هستند و عبادت در آنها به معنای واقعی شخصیت معنوی ایجاد کرده است؛ باز هم می‌بینیم ممکن است افرادی با ظاهر غلط‌انداز ادعای دینداری داشته باشند، اما اهل گناه و تجاوز به حقوق دیگران بوده باشند.

وی به یک نقل تاریخی اشاره کرد و گفت: جمعی از لشکریان عمرسعد صبح روز عاشورا قبل از اینکه آفتاب طلوع کند به خیمه‌گاه امام حسین (ع) نزدیک شدند و مشاهده کردند در خیمه‌گاه امام صدای دعا، عبادت و قرآن بلند است؛ در حالی‌که در لشکر عمرسعد که ادعای مسلمانی می‌کردند شرابخواری، لهو و لعب و تقنیات حرام وجود داشت؛ ۳۲ نفر از لشکریان عمرسعد با مقایسه‌ای که کردند بین دینداران واقعی و مسلمان‌نما‌های لشکر یزیدی تصمیم مهم خود را گرفتند و صبح روز عاشورا به جمع یاران امام پیوستند.

حسینی لیلابی بیان کرد: امروزه هم ممکن است تبلیغات بر علیه دین و دینداران بسیار شدید باشد، اما باید بدانیم در همه زمان‌ها افراد دیندارنما و غلط‌انداز وجود داشته و افراد را به شک می‌اندازند، اما دینداران واقعی از زیبایی معنوی برخوردارند و اهل مهربانی و گذشت و به معنای کامل انسان واقعی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در همه زمان‌ها افرادی هستند که ادعای دین‌داری و انسانیت دارند، اما در برابر جنایت‌ها سکوت و حتی ستمگران را همراهی می‌کنند چنانچه امروزه افرادی هستند که ادعای دین و انسانیت هم دارند، اما در برابر جنایت وحشیانه صهیونیست‌ها که با حمایت آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و... صورت می‌گیرد سکوت و همراهی کرده، در برابر قتل و کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان سکوت کرده‌اند.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.