سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاد دانشگاه بروکسل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

در کشور نمایش‌های هالیوودی، ترور ترامپ به سختی باورپذیر است

استاد دانشگاه بروکسل معتقد است علی رغم پیشتازی نسبی ترامپ در برابر بایدن، اقدام به ترور وی غیرقابل باور است.

در حالی ترامپ، نامزد اصلی جمهوری‌خواهان، در روز‌های گذشته در کمپین انتخاباتی خود هدف اصابت گلوله قرار گرفت که واقعی و یا صحنه‌سازی بودن این ترور، به ترند شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. این نامزد انتخاباتی تنها چند روز پیش از برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان، در هنگام سخنرانی در جمع طرف‌دارانش در پنسیلوانیا، هدف گلوله قرار گرفت و در این کنوانسیون، ترامپ رسماً به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه معرفی شد.

«همه چیز زیادی درست و خوب است» این جمله یکی از کاربران در صفحات مجازی است که واقعی بودن ترور ترامپ را زیر سؤال برده است. او به عکس معروف ترامپ که به یک نماد مقاومت در بین طرفداران او تبدیل شده است؛ اشاره و تأکید می‌کند «همه چیز زیادی درست است».

باشگاه خبرنگاران جوان به منظور بررسی بیشتر جزئیات و ارائه تحلیلی از این حادثه، مصاحبه‌ای ترتیب داده با کارل وریکن، تحلیلگر و استاد دانشگاه از بروکسل که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

- به نظر شما سناریوی ترور دونالد ترامپ می‌تواند نمایشی برای پیروزی در انتخابات بعدی باشد؟

کارل وریکن: وقتی به رسانه‌های ایالات متحده در کشوری نگاه می‌کنید که در آن سیاست به یک نمایش هالیوودی تبدیل شده است، می‌توانید این تصور را داشته باشید. با این حال، گلوله‌هایی که قاتل‌های واقعی و فقط به گوش شلیک می‌کنند، به سختی پیدا می‌شود!

من به این شهرت دارم که طرفدار ایدئولوژی ناسیونال-شوونیستی ترامپ نیستم. با این حال، اگر کسی صادق باشد، باید تشخیص دهد که این بایدن است که در حال حاضر یک پایش در تابوت سیاسی است و نیاز به اختراع نمایشی برای پیروزی مجدد دارد، نه ترامپ، زیرا او از تمام تهمت‌ها، محاکمه‌ها و مراحل استیضاح جان سالم به در برده است و هیچ چیزی جدی نیست. رقیب در حزب جمهوری خواه وجود دارد. سال گذشته، مفسر سابق فاکس نیوز گفت که بعد از همه تهمت ها، اتهامات، استیضاح و روایتی مبنی بر اینکه ترامپ یک هیتلر جدید است، تنها ترور ممکن است اتفاق بیفتد.

به نظر من پیروزی ترامپ از قبل بسیار نزدیک بود و او نیازی به نمایش نداشت. پیروزی او حتی بزرگتر خواهد بود؛ و هنگامی که گلوله‌ها رسید، ترامپ که یک حیوان سیاسی واقعی است، هنگامی که متوجه شد از این ضربه جان سالم به در برده است، بلافاصله موفق شد این رویداد را به نمایش شکست ناپذیری خود تبدیل کند. فراتر از آن، با جان سالم به در بردن از این سوءقصد، او اکنون همه صهیونیست‌ها و انجیلی‌های مسیحی را متقاعد کرد که خداوند از ترامپ می‌خواهد تا مأموریت خود را انجام دهد، یعنی پیروزی خیر بر شر!

- آیا این سناریو می‌تواند نمایشی از سوی ترامپ برای تبرئه خود در پرونده‌های فساد باشد؟ این احتمالات چقدر درست است؟

کارل وریکن: روسای جمهور سابق ترامپ و دادگاه عالی به ترامپ مصونیت قضایی دادند. این او را در برابر اتهامات موجود آسیب پذیر نمی‌کند و در عین حال از افرادی مانند بوش و اوباما که جنایات جنگی بسیار فجیع تری مرتکب شده اند، محافظت می‌کند.

- آیا این اتفاق می‌تواند بر آینده سیاسی آمریکا تأثیر بگذارد؟

کارل وریکن: البته که خواهد داشت. دلیل اینکه بسیاری از روسای جمهور ایالات متحده در گذشته ترور شده اند، چه لینکلن باشد چه کندی، این واقعیت است که هنگامی که یک رئیس جمهور ایالات متحده بر خلاف منافع بین المللی برده داری، استعمار و الیگارشیسم مالی باشد، قدرت آسیب رساندن به او را دارد. آنها به طور چشمگیری، این الیگارشی، که عمدتاً در لندن و وال استریت مستقر است، که گاهی اوقات «دولت عمیق» نامیده می‌شود، سعی خواهد کرد از هر نامزدی که تحت کنترل آنها نیست جلوگیری کند. ترامپ چه او را دوست داشته باشند و چه او را دوست نداشته باشند، برای ناتو و مجتمع صنعتی نظامی غیرقابل کنترل است.

نشست سران ناتو که بیانیه پایانی آن تشدید تنش نظامی بر سر اوکراین است، جهان را به سمت جنگ هسته‌ای سوق می‌دهد. در حالی که روسیه و بریکس پلاس به هیچ وجه منزوی نیستند، ناتو در حال منزوی کردن خود است و به شدت جهان را خطرناک‌تر می‌کند. پوتین با مودی از هند قرارداد‌های بزرگی امضا کرد. ترکیه در حال بررسی خروج از ناتو برای نزدیک شدن به برجام و ... است.

کلید فرآیندی که می‌تواند این را تغییر دهد «دیپلماسی موازی» نخست وزیر مجارستان ویکتور اوربان است. زلنسکی پذیرفت که با او ملاقات کند، زیرا زلنسکی پیروزی ترامپ را پیش بینی می‌کند و ترامپ می‌خواهد اوکراین را ملزم به آغاز مذاکرات مستقیم با روسیه در راستای طرح‌های صلح چین و ترکیه کند. فرماندهان نظامی ارتش اوکراین نیز در همین راستا فکر می‌کنند، بنابراین صلح از طریق دیپلماسی، حتی اگر یک دیپلماسی بی رحمانه باشد، دوباره در دستور کار قرار گرفته است و ما باید هر کاری انجام دهیم تا آن را به نتیجه برسانیم.

- پیش بینی شما از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا چیست؟

کارل وریکن: هیچکس نمی‌تواند نتیجه این رقابت را پیش بینی کند. همانطور که در روز یکشنبه دیدیم، همه چیز ممکن است اتفاق بیفتد، اما بدترین چیز همیشه قطعی نیست، البته امیدوارم.

- احتمال پیروزی ترامپ در این انتخابات چقدر است؟

کارل وریکن: به نظر من ترامپ می‌تواند پیروز این رقابت باشد چراکه رقیب جدی او یعنی بایدن نقاط ضعف زیادی دارد که حتی دموکرات‌ها نیز درباره آن اختلاف نظر شدید دارند. بسیاری بر این باورند که بایدن دیگر مهره مناسبی برای چهار سال بعدی ریاست جمهوری در کاخ سفید نیست. همین امر احتمال پیروزی ترامپ را افزایش می‌دهد.

-با فرض برنده شدن ترامپ در انتخابات، آینده سیاسی آمریکا به ویژه در عرصه بین المللی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کارل وریکن: ترامپ ارتشی از مشاوران دارد که می‌خواهد برای جایگزینی بوروکراسی «دائمی» ایالات متحده وارد کار شود. با این حال، بیشتر اینها ناتوان هستند. با ترامپ در دوره دوم، آمریکا تظاهر به انزواطلبی خواهد کرد، در حالی که در ترامپ در نخستین دوره ریاست جمهوری این اتفاق نیفتاد.

ترامپ می‌تواند با روسیه صلح کند، تغییری فوری که برای اجتناب از جنگ جهانی هسته‌ای لازم است، اما پس از چین سخت پیش برود. او می‌تواند طالبان را به رسمیت بشناسد تا از دسترسی چین و روسیه به منابع معدنی گسترده افغانستان جلوگیری کند. بدترین اتفاق بازگشت پومپئو خواهد بود، مردی که می‌گوید دروغ گفتن هنر کشور داری دانش آموختگان سیا است. چک بلانکویی که همراستای افکار نتانیاهو است و پاکسازی قومی و نسل کشی غزه توسط او فاجعه دیگری برای کسانی است که امیدوارند ایالات متحده بتواند نقش متفاوتی ایفا کند. آیا ترامپ از هژمون مالی دیوانه «سه بلوک بزرگ» (بلک راک، استیت استریت و پیشتاز) و فراانسانی‌گرایان آزادیخواه دیوانه که سیلیکون ولی را کنترل می‌کنند، شکست خواهد خورد؟

فقط مؤسسه بین‌المللی شیلر هلگا زپ-لاروش اصرار دارد که «ژئوپلیتیک» باید پایان یابد و نزاع ملی‌گرایان باید با تنش‌زدایی، همیاری و همکاری متقابل سودمند جایگزین شود. من خوش بین هستم، زیرا یک بحران بزرگ می‌تواند حتی متوسط‌ترین دولتمردان را به نوعی خرد ابتدایی سوق دهد. در حالی که انسان‌ها بسیارند، انسانیت یکی است. در عصر تسلیحات هسته ای، امنیت تقسیم ناپذیر است. امنیت و رفاه هر یک به امنیت و رفاه دیگری بستگی دارد.

کارل وریکن استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی از بروکسل است. از او تحلیل‌های زیادی در رسانه‌های اروپایی منتشر می‌شود. او به نظریه‌های ضدامپریالیستی خود در آمریکا و اروپا مشهور است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۷ تير ۱۴۰۳
بیچاره این استادان دانشگاه واندیشمندان غربی فقط باید کتاب دانشگاهی بنویسند وهیچ کس از دولتمردان وسیاسیون غربی اینهارا داخل آدم حساب نمیکنند مردمان معمولی هم که استعدادش را ندارند ونمیتواننداز اینها استفاده کنند واقعیت خیلی تلخه رویای مارا به هم میریزد بایدقبول کرد