سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رموز واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع)

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» محدود به زمان و مکان نیست، چتر بزرگ حمایت و شفاعت امام حسین (ع) گسترده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرضی درباره رموز واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش، گفت: سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا خطاب به توده مردم نکاتی ارزشمند و قابل تامل را فرمودند: «همان فریاد هَلْ مِنْ مُعِینٍ یَرْجو مَا عِنْدَ اللهِ فِی إِعانَتِنا هل مِن ناصر یَنصُرُنی؟» سوالات بسیاری را در اذهان جامعه بشری با خود به دنبال داشت. پر واضح است که در آن لحظه به دنبال یارگیری نبودند آن از بین اشقیا و دشمنان نبودند، بلکه این فریاد پیام برای تمام نسل‌ها آینده و جامعه بشری بود که مخابره شد.

وی به روایتی از سنگ بنای خانه کعبه به دست حضرت ابراهیم و اسماعیل پرداخت و افزود: خداوند متعال به حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) دستور داد تا بنای کعبه را ایجاد کنند و در ادامه به حضرت ابراهیم (ع) دستور داد تا مردم را به آن دعوت کند. حضرت ابراهیم (ع) فرمود: خدایا در این بیابان که کمتر فردی از آن عبور می‌کند صدای من به جایی نمی‌رسد و نتیجه شایسته و بایسته‌ای نخواهد داشت. خداوند فرمود: دعوت با شما و پاسخ دادن به این دعوت از سوی من است. کاری که امام حسین (ع) با فریاد: «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» آن را مطرح کرد.

فرضی تاکید کرد: خداوند خود حمایت از خانه کعبه را به حضرت ابراهیم (ع) وعده داد و امروز کعبه مامن دل‌های بسیاری از مومنان است. جواب آن روز دعوت‌های حضرت ابراهیم (ع) به خواست خداوند امروز عملا در اعمال حج دیده می‌شود، بنابراین حمایتی که از سوی خداوند باشد حمایتی ماندگار و عظیم است.

وی به ندای بار دیگر ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» امام حسین (ع) اشاره و بیان کرد: در ظهر عاشورا و آن لحظات بغرنج امام حسین (ع) خطاب به لشکردشمن نبود، زیرا هیچ امیدی به دل‌های زنگار زده آنها نبود و دعوت ایشان صرفاً منحصر به زمان و مکان نبود، بلکه پیامی بود در طول تاریخ و برای همه جامعه بشریت مطرح شده و در عین حال ماندگار است.

این کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: در ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» از افراد خواسته شده است تا برای رفع موانع و مشکلات مادی و معنوی، امام حسین (ع) را واسطه قراردهند قرار دهند و تا خداوند متعال به آبروی این بزرگوار درخواست‌های تا مشکلاتشان بر طرف شود. سیدالشهدا (ع) کشتی نجات متوسلان است، پس پیام ایشان حتی بعد از شهادت این امام زنده و جاری و ساری شده است.

وی به آیات قرآن کریم که مشابه پیام امام حسین (ع) است اشاره و بیان کرد: خداوند متعال در آیه ۷ سوره محمد فرموده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ،‌ای اهل ایمان، شما اگر خدا را یاری کنید (یعنی دین و پیغمبر خدا را) خدا هم شما را یاری کند و ثابت قدم گرداند.» انسان، موجودی محدود است و نصرت و یاری او از راه خدا نیز محدود؛ ولی خداوند بی‌نهایت است و نصرت او برخاسته از قدرت نامحدود در اینجا پروردگار نصرت ویاریش را در گرو حرکت انسان قرار داده است. پس هرکس با فکر، زبان و عمل خویش، دین اسلام را یاری کند، خداوند نیز او را حمایت می‌کند، و چه پشتیبانی بهتر ازحمایت پروردگار خواهد بود.

فرضی با استناد به این آیه ۷ سوره محمد تاکید کرد: هنگامی که امام حسین (ع) پیام «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» را بیان کرد این امر به دلیل قدرت، محبت و توان سیدالشهدا (ع) بود. در حقیقت یک کار تربیتی با این پیام آغاز شد. حضرت اباعبدالله (ع) جامعه را تربیت می‌کند تا آنان به سوی خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت حرکت کنند و بهترین مسیر حرکت در سایه این امام همام وکسب راه سعادت است.

وی اظهار کرد: گاهی تعبیر و تدوین اشتباه از پیام امام حسین (ع) شکل می‌گیرد، اما چنانچه شناخت با معنا در پی آن باشد به این تفسیری مشخص و حمایتگرانه سیدالشهدا (ع) و درگاه پر مهر ایشان اشاره دارد. همه ائمه معصومین (ع) کشتی‌های نجات ما محسوب می‌شوند، اما کشتی نجاتی که امام حسین (ع) برای جامعه امروز تعریف کرده ابعاد و شرایط متفاوتی را دارد.

فرضی وظیفه جامعه امروز در دهه ابتدایی ماه محرم را مورد بررسی قرار دادو بیان کرد: باید تلاش کنیم تا حوزه تربیتی که امام حسین (ع) برای ما تعریف کرده را به درستی بشناسیم و خودمان را در این فضا قرار دهیم. این فرصتی ارزشمند است تا بتوانیم سعادت دنیا و آخرت را از آن خود کنیم و سعادتی که با محبت و شفاعت سیدالشهدا (ع) می‌تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.

منبع: میزان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.