سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید گوشت عشایر ۲۷ هزار تن افزایش می‌یابد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایر گفت: با اجرای ۳ میلیون تن تولید قراردادی دام تا پایان سال ۲۷ هزار تن بر تولید گوشت جامعه عشایر افزوده می‌شود.

فضل خرم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با اجرای تولید قراردادی بدنبال حفظ دام های مولد و ذخایر ژنتیک بودیم که خوشبختانه این امر خود به خود منجر به افزایش ۵۰ درصدی میزان زایش و تولید شد که بدین ترتیب جمعیتی بالغ بر ۵.۵ میلیون راس بره زایش شد که بخشی از مصرف نیاز جامعه را بر عهده می گیرد.

به گفته او، اجرای تولید دام قراردادی موجب شد که عشایر دام مولد خود را نگه داری کنند که بدین ترتیب طبق آخرین گزارش مرکز آمار در ۳ ماهه امسال جمعیت دام سبک ۷۲ میلیون راس است که ۵۲ میلیون و ۷۹۰ هزار راس گوسفند و بره و بیش از ۱۷ میلیون راس بز و بزغاله است که این امر  نقطه امیدی در جامعه ایجاد کرده است.

خرم با بیان اینکه عرضه دام عشایر از ۲۰ تیرماه شروع شده است، افزود: عرضه دام در مرداد و شهریور به پیک خود می رسد و پیش بینی می شود که اگر سایر عوامل دخالت نکنند،  قیمت دام و گوشت کاهش می یابد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایر درباره آخرین جزئیات تولید قراردادی دام افزود: وزیر جهاد کشاورزی قرارداد دوم با عشایر مبتنی بر ۱.۵ میلیون راس دام را صادر کرده که پشتیبانی امور دام نامه استعلامی مبنی بر تحویل نهاده دامی از محل ذخایر استراتژیک را برای وزیر فرستادند که پیش بینی می شود قرارداد ۱.۵ میلیون راس دام از اول مرداد منعقد می شود.

با اجرای تولید قراردادی ، تولید گوشت افزایش می یابد

او با بیان اینکه با اجرای تولید قراردادی دام تا پایان سال ۱۵ درصد میزان تولید افزوده می شود، افزود: براساس پیش بینی های صورت گرفته با اجرای ۳ میلیون تن تولید قراردادی دام، ۲۷ هزارتن بر تولید گوشت ۱۹۵ هزارتنی سنوات قبل افزوده می شود که عدد قابل توجهی است.

خرم ادامه داد: طی یک برنامه ۵ سال پیش بینی کرده ایم که با اجرای ۶ میلیون راس تولید قراردادی دام حداقل بالای ۶۰ تا ۷۰ هزارتن به تولید گوشت کشور اضافه می شود به طوریکه سهم تولید عشایر از ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتن فراتر می رود. براین اساس اگر سایر بخش ها افزایش تولید نداشته باشند، حداقل بر تامین گوشت مورد نیاز کشور از طریق جامعه عشایر ۲۰ تا ۳۰ درصد افزوده می شود‌.

نگرانی بابت تامین گوشت قرمز کشور نداریم

او درباره اینکه برای اجرای تولید قراردادی دام چقدر اعتبار مورد نیاز است، گفت: الان واقعیت این هست که ۳ هزارمیلیارد تومان برای ۳ میلیون راس پول نیاز داریم که ۱۵۰۰ میلیارد تومان  آن در ابتدا زمان انعقاد قرارداد باید پرداخت شود و همواره با نهاده مدت داری که دولت در اختیار ما قرار می دهد منابع را خود تامین می کند، چنانچه این کار انجام نشود می تواند ما را به بانک کشاورزی معرفی کند تا از محل اعتبارات تکلیفی اعتبارات ارزان در اختیار جامعه عشایر بگذارند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایر دامداران متحرک با بیان اینکه دام عشایر با نرخ حاشیه بازار از آنها خریداری می شود، گفت: اکنون دام عشایر با نرخ بازار از آنها خریداری می شود، اما بدلیل افزایش تولید و عرضه در برابر تقاضا، بازار به تعادل می رسد و  تنها زمانی قیمت افزایش می یابد که تقاضا نسبت به عرضه بیشتر است یا ارزش پول به خاطر شرایط تورمی پایین تر است، اما خوشبختانه در شرایط کنونی  نگرانی بابت تامین گوشت قرمز در کشور نداریم.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.