سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کم بارش‌ترین استان‌های کشور اعلام شد

معاون سازمان هواشناسی گفت: کم بارش‌ترین استان‌های کشور در حال حاضر گیلان، چهارمحال و بختیاری و خراسان است.

 با وجود آنکه امسال بر خلاف سال های گذشته ما شاهد تشدید بارش ها در بسیاری از شهرها بوده ایم اما همچنان در بسیاری از  مناطق این میزان از‌بارش ها کاهشی بوده و روند تبخیر و پر شدگی سدها کمتر بوده است.

در همین رابطه در سه استان گیلان،  چهارمحال و بختیاری و قزوین و تهران همچنان شاهد کاهش میزان بارش ها بوده ایم به طوری که طبق آخرین داده های سازمان هواشناسی میزان بارش ها در داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که میانگین پهنه‌ای بارش در گیلان به‌عنوان پربارش‌ترین استان کشور از مهر سال گذشته تا کنون بیش از ۱۱۰ میلی‌متر کمتر از نرمال بوده است و بر اساس این اطلاعات از ابتدای سال آبی، یعنی مهرماه گذشته تا کنون ۶۸۱ میلی‌متر بارش در گیلان دریافته شده که در حالت نرمال باید حدود ۷۹۴ میلی‌متر ثبت می‌شد. 

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال های گذشته طبق داده ها گرم ترین سال به شمار می رود گفت: طبق آمارها و با توجه به تغییر اقلیم کشور ما شاهد تبخیر میزان بارش ها هستیم.

همچنین صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور به باشگاه خبرنگاران گفت:اعلام کرد طبق آخرین آمارهای مرکز داده هواشناسی کشور  ما شاهد کاهش میزان بارش ها هستیم.

وی افزود:این شرایط در حالی است که بارش‌های دریافتی امسال گیلان حدود ۱۰۰ میلی‌متر بیشتر از سال گذشته است.

او اظهار کرد: بر اساس اطلاعات جدول بارش کشور، بیشترین کسری بارش استانی از ابتدای سال آبی تا کنون مربوط به استان‌های گیلان با ۱۱۲.۷، چهارمحال‌وبختیاری ۱۰۵.۱، قزوین ۷۵.۱ و استان تهران با ۶۰.۱ میلی‌متر است.

وی  با بیان اینکه درعین‌حال از نظر درصد تأمین بارش، سمنان با کسری ۳۰ درصدی بارش مواجه است گفت: در مقابل میزان بارش‌های استان کرمانشاه در غرب کشور حدود ۸۵ میلی‌متر بیشتر از شرایط نرمال بوده است. همچنین بارندگی‌ها در استان‌های ایلام ۵۹.۳، مازندران ۵۵.۲، خوزستان ۵۰.۶ و اردبیل ۴۷.۲ میلی‌متر بیشتر از شرایط طبیعی ثبت شده است.

او بیان کرد:به‌طورکلی میانگین پهنه‌ای بارش کشور در ۳۰۰ روز اخیر حدود ۲۲۷ میلی‌متر بوده است که ۰.۲ (دو دهم) درصد بیشتر از میانگین بلندمدت به شمار می‌رود.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: هواشناسی ، وزش باد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
لر بختیاری
۱۳:۳۱ ۲۶ تير ۱۴۰۳
زاینده رود به لطف انتقال آب از چهارمحال و بختیاری(سرشاخه های کارون) در آستانه احیا هستش کم بارشی دلیل خوبی برای کمی ها و کاستی ها است